Hraje se o budoucnost TV měření v Česku

čtvrtek, 20. října 2011, 11:20 TV MediaGuru

Nešťastný tendr na měření TV sledovanosti postupuje do další fáze. Televize teď musí vyřešit, co s ním.

Statutární zástupci členů Asociace televizních organizací (ATO) budou muset rozhodnout, jak uzavřou tendr na měření televizní sledovanosti. Jak je známo, tendr skončil zatím bez vyhlášení vítěze, přestože hodnotící komise doporučila vyhlásit vítězem stávajícího realizátora, společnost Mediaresearch.

Zástupci televizních stanic (ČT, Nova, Prima) a Asociace komunikačních agentur (AKA) budou na společné schůzi řešit, jak se k tendru postaví. Problém je, že televize nemají jednotný názor, když TV Nova prosazuje zrušení stávajícího tendru a vypsání tendru nového.

Televize nechtějí dopředu zcela odkrýt karty, s čím na vzájemné jednání přijdou, přesto lze očekávat, že dojít k případnému kompromisu bude velmi obtížné.

TV Prima na rozdíl od televize Nova průběh výběrového řízení nezpochybňuje. „Výběrové řízení proběhlo zcela standardně, přísně podle všech zákonných pravidel pro veřejné zakázky,“ uvádí šéf výzkumu TV Prima Roman Mrázek. Prima by podle jeho slov preferovala dohodu všech členů ATO. „Takové řešení je pro nás jednoznačnou prioritou, ale je nutno říci, že nemůžeme žádného člena ATO nutit,“ dodává Roman Mrázek.  

Také Česká televize zatím oficiální postoj nesděluje. Zástupkyně ČT v hodnotící komisi ATO a její šéfka Kristina Taberyová si ale osobně myslí, že výběrové řízení proběhlo zcela v dikci zákona o veřejných zakázkách. Návrh, který prosazuje TV Nova, tedy zrušení tendru, odmítá. „Nemá logiku, zvítězil skvělý projekt, který současný stav posouvá o několik tříd výše. Navíc máme přesně spočítané, jaký je potřeba čas pro přípravu a realizaci nového projektu a náš harmonogram by tím byl zásadně porušen a pochybuji, že bychom mohli počítat s termínem 1.1. 2013, už teď máme problém s Kontinuálním výzkumem, což je ta nejdůležitější sociologická a statistická podpora vlastního projektu. Tím, že měl být financován již v rámci budoucího projektu, hrozí, že budeme zatíženi milionovými více náklady, se kterými žádný rozpočet nepočítal. O případné ztrátě kredibility ATO nemluvě,“ dodává k možným konsekvencím Kristina Taberyová.

Jak už jsme dříve informovali, mediální sekce AKA, zastupující mediální agentury, podporuje v tendru přijetí nabídky od společnosti Mediaresearch.

Pokud se televize neshodnou, je ohroženo jednotné měření TV sledovanosti v Česku. Katastrofický scénář v podobě dvou televizních výzkumů by vnesl obrovský chaos do plánování TV reklamy a degradoval by kvalitu televizního trhu jako takového.

-mav-