Řešení tendru ATO se protahuje
Páteční schůzka na ATO zrušena. Výzkumná agentura Mediaresearch má v tendru na měření sledovanosti podporu většiny trhu.
Statutární zástupci Asociace televizních organizací (ATO) se podle původního záměru měli v pátek sejít k dalšímu jednání ohledně výběrového řízení na měření sledovanosti tuzemských televizí. Ke schůzce však podle informací MediaGuru.cz nedošlo. Jak známo, tendr skončil, aniž by byl vyhlášen vítěz, přestože hodnotící komise doporučila za vítěze stávajícího realizátora, agenturu Mediaresearch. Proti tomu se však postavila TV Nova.
Ohledně zablokované situace už na půdě ATO proběhla dvě setkání. Podle neveřejných informací se snažila najít kompromisní řešení, na kterém by se shodli všichni zástupci. Zatím však k dohodě nedošlo. Třetí schůzkou mělo být páteční setkání, z kterého ale sešlo. Situací se tak bude podle našich informací zabývat až valná hromada ATO. K jejímu svolání ale může podle stanov dojít nejdříve za 14 dnů.
Na čtvrteční konferenci Forum Media se přitom potvrdilo, že výzkumná agentura Mediaresearch má podporu většiny trhu.
"Připadá nám ta nabídka jako velmi dobrá," řekl generální ředitel České televize Petr Dvořák k projektu agentury Mediaresearch. Poměr cena výkon se podle něj oproti předchozím letům zlepšil. "Musíme udělat nějakou dohodu s televizí Nova, která náš názor nesdílí, ale já věřím, že rozum zvítězí," dodal. Už o den dříve vyjádřil generální ředitel ČT na zasedání Rady ČT naději, že k řešení by se mohlo dojít do konce listopadu.
Podle generálního ředitele TV Prima Marka Singera nabídla Mediaresearch v tendru například nápady, jak při měření sledovanosti pokrýt také oblast internetu. "Já absolutně nevidím žádný důvod, proč nevyužít výsledků hodnotící komise a nepodepsat smlouvu s Mediaresearch," řekl Singer.
Zástupci mediálních agentur pak upozornili, že případná nedohoda televizí by mohla ohrozit jednotné měření sledovanosti.
Generální ředitel Omnicom Media Group Petr Bažant v diskusi varoval před možností, že by se ATO v nynějších vyjednáváních nedohodla, a na trhu tak byla dvě měření. "Po 14 nebo 15 letech peoplemetrového výzkumu by mi to přišlo jako návrat do banánové republiky," řekl. Dodal, že agentury chtějí jedno měření a stabilní trh. Dvě měření sledovanosti mají například v Polsku, podle Bažanta to ale mediálním agenturám přidělává práci. Spekulace vyplývající z porovnávání dat totiž ovlivňují zadávání reklamy.
Tendr na měření sledovanosti uzavřela hodnotící komise ATO na konci září. Jako vítěze zakázky, která byla vypsána na pět let od roku 2013 do roku 2017 a jejíž předpokládaná cena byla 300 milionů korun, doporučila agenturu Mediaresearch. Proti se však postavila TV Nova a navrhla zrušení tendru. Jako důvod Nova uvedla, že hodnotící komise vyřadila z tendru pro formální důvody další tři uchazeče. Těmi byly agentury TNS AISA, GfK Czech a AC Nielsen Czech Republic.
-mav-, -čtk-