Chyběl tady personální brand ambasador
Pavel Kotyza přichází se zcela novým konceptem. Na svých stránkách NosimVaseTriko.cz nabízí od začátku ledna své služby jednodenního brand ambasadora.
Spouštíte v České republice zcela novou věc. Buzz marketing na základě personálního brand ambassadora, který každý den nosí triko jiné společnosti a informuje o tom v sociálních sítích. Kde jste se tímto nápadem inspiroval?
Nápad jsem poprvé viděl v roce 2009 v USA, kde už čtvrtým rokem Jason Sadler provozuje www.iwearyourshirt.com. Mně se to tenkrát velice líbilo, přišlo mi to jako geniální nápad na podporu malých firmiček, on-line shopů… Tak jsem si hned nakoupil domény, dokonce i slovenskou nebo variantu s pomlčkou, a nechal to zrát. Přemýšlel jsem, jak to udělat, protože jsem nikdy předtím nenatáčel ani vážně neblogoval. No a letos v létě jsem se o tom bavil s jedním svým kamarádem a ten mi poradil, že bych to mohl zpracovat jako svou diplomku. Původně jsem myslel, že bych to dělal při zaměstnání, ale dneska musím říct, že by se to nedalo.
Kolik času denně Vám projekt Nosím vaše triko zabere?
Videa si předtáčím den, některá dva dny dopředu. Než někam dojedu, než vybalím všechny věci, i když mám jen stativ, kameru a občas světlo, zabere to dvě hodiny. Pak musím počítat další 3 hodiny na stříhání a dvě na psaní článku na web. Potom ještě ten daný den tweetuju, postuju na facebook o té firmě, které den patří. Takže je to normální full-time job, možná ještě víc než full time. Ale je to moc zajímavý, setkávám se se zajímavými lidmi: od one-man show firem, freelancerů, opravdu začínajícími start-upy dokonce ještě bez e-mailu a webu, nebo i s řetězcem restaurací, který po mě chce, abych prošel jejich hospody a otestoval to. Možná tady opravdu chyběl nějaký personální brand ambasador. Osobně jsem pojal formu jednoho dne, protože je nejrychlejší, ale už teď nabízím měsíční sponzoring, při kterém bych firmu promoval před každým videem a i za ním. Ideální by byl e-shop s foto technikou, která by mi zapůjčila za reklamu lepší videokameru apod. Navíc se mi začali ozývat firmy z regionů, takže teď už na svým webu sháním nosiče v Brně, v Ostravě, abych to mohl rozjet i na regionální úrovni a udělat platformu pro hyperlokální nošení trik pro malé firmy.
Chtěl byste například poskytovat tuto službu i na základě počtu nosičů?
Určitě bych chtěl. Když se podívám na toho Jasona v Americe, tak on byl první rok sám, druhý rok byli dva a nosili oba dva stejné triko, loni jich bylo 5 a nosili všichni stejné, ale letos už nosí každý jiný. Vy si můžete koupit jedno, dva, tři nebo pět, takže dva nosí jedno triko a třetí už může nosit jiné. U něj ale nikdy nevíte, kdo to bude nosit. Samozřejmě si můžete koupit konkrétně jeho, ale už za dvojnásobek. Uvídím, jak se služba uchytí a zda bude zájem i o více nosičů najednou. Spolu s tím totiž rostou náklady, takže výsledná cena je pak lehce vyšší než práce jednoho člověka.
Zatímco první měsíce se pohybujete s cenou kolem 500 za den, v prosinci jste již za více než 3000 Kč. Proč každý den zvyšujete denní sazbu? Počítáte s vyšší návštěvností?
Důvodů je víc. Zaprvé začínám, takže to neumím, ale učím se to. Zadruhé, když to stojí deset korun, jaká jsou vaše očekávání, když se to nepovede? Takže můžu jen překvapit. A nakonec, kdyby cena byla pořád stejná, tak to lidi nebude nutit, aby si dny kupovali popořadě. Nechci, aby si koupili například 16. květen a já měl mezitím týden prázdno. Je to určitý způsob call to action: kup si to teď a ušetříš. A navíc zlevňovat nebo bartrovat jde vždy, stačí chtít.
Pokryjou počáteční ceny náklady na tisk trička?
Trička nejsou v ceně, protože polovina firem mi je dodává. Cena je pouze za natáčení videa, produkci a následné tweety, posty, fotografie. Když triko nemají, pošlou mi jen logo, já si to nechám natisknout a účtuju si 333 Kč. Teď například hledám partnerství s někým, kdo by byl schopný mi ta trička tisknout levněji. Mimochodem jsem se těšil, že budu mít samá barevná trika, ale ne, zatím mám jen bílá, protože jsou nejlevnější na výrobu, a navíc fólie například na černé barvě nevypadá dobře.
Jaké společnosti byste odmítl triko nosit?
Určitě bych se chtěl vyvarovat propagace neetických věcí, rychlopůjček, ale také prezentace politických stran. To se však netýká občanských hnutí a iniciativ. Jinak nemám v zásadě problém s ničím. Samozřejmě, že v podmínkách spolupráce si vyhrazuji právo kohokoliv odmítnout. Musí mě dané téma bavit.
Co znamená, že den je pro neziskový sektor? Nosíte tričko zadarmo?
Chtěl bych každý měsíc jeden den věnovat neziskovkám, abych také dělal něco dobrého a ne jen pořád honil peníze. Kdyby mi dali svoje triko, jeden den v měsíci jim dám zadarmo, a když to bude zajímavé, budu financovat i to triko. Navíc sám pracuju v občanské iniciativě Vyměňte politiky a říkal jsem si, že by bylo zajímavé i je nějak podpořit. V lednu budu mít triko nadace OKD, která neziskovkám rozdává letos 60 milionů. Tak proč to nedat lidem vědět, že?
Měříte si návštěvnost svých stránek a profilů na sociálních kanálech?
Všechny kanály jsou samozřejmě možné sledovat. Když si dáte hashtag firmy, tak to uvidíte. Samozřejmě je to teprve v začátcích a výsledky nejsou nějak extrémní, ale pomaličku mi roste návštěvnost. Například 2. ledna jsem měl na programu lichožrout.cz, což je obchod s ponožkami. Ten samotný den to nebylo nic závratného, ale během následujících 10 dní jsem jim nasbíral jak shlédnutí, tak prokliky. Hlavní tedy je, že udělám tu černou práci, napíšu texty a ty pak leží na internetu a mohou přitáhnout pozornost. Data sice sleduju, ale neměřím je v den publikace, toto je spíše projekt na tvorbu obsahu, který pak čeká na svou příležitost například ve výsledích hledání.
Co budete s obnošenými tričky dělat potom? Vyhodíte je? Plánujete nějakou akci? Aukci? Výstavu?
Nad tím jsem už přemýšlel, protože se mi už doma hromadí. V Americe jsem viděl jeden start-up, který nabízí, že za 30 dolarů pošlou třeba 5 triček jiných start-upů, ale vy nevíte jakých. Chtěl bych to nějak dál použít, ale třetina firem si vyžádalo triko zpět.
Hodláte tento projekt dále rozvíjet?
Teď primárně potřebuju, abych se naučil točit. Až si to sedne, chtěl bych přidat denní life show, což znamená, že bych půl hodiny denně seděl před streamem. Plánuju to nasadit až ve dny, které budou kolem 700 Kč.
Na začátku jste se zmínil o tom, že projekt NosimVaseTriko.cz je součástí Vaší diplomové práce. Na jaké téma ji přesně píšete?
Efektivní komunikace s vybranými cílovými skupinami. Chci ukázat, pro který typ obchodu je tento druh komunikace vhodný, zda to líp funguje pro e-shop, nebo spíš pro restauraci. Jinak řečeno, máte-li 60 druhů typů průmyslu, pro který je tento druh buzz marketingu vhodný.