České domácnosti výrazně omezují výdaje
Nákupní chování v České republice se mění. Pod reálným ekonomickým tlakem a negativní mediální masáží snižují české domácnosti výdaje.
V době finanční nejistoty se nákupní chování českých domácností mění. Srovnání podílu výdajů Českého statistického úřadu za období 2007–2012 ukazuje, že na zvýšené ceny nájmů a energií reagují české domácnosti šetřením zejména v oblasti rychloobrátkového zboží, vybavení domácnosti a zábavy.
Z výzkumu agentury GfK, která kontinuálně sleduje nákupní chování 2000 českých domácností prostřednictvím svého panelu, vyplývá, že jejich výdaje za rychloobrátkové zboží se v průběhu roku mění. Letní měsíce bývají slabší než ty zimní, nejvyšší výkyv je pak v období vánočních a velikonočních svátků. Zimní sezóna obvykle startuje měsícem září. Letos však došlo k 15% poklesu oproti lednu a sezóna FMCG nastartovala nezvykle až v říjnu.
Nejvíce české domácnosti nakupují čerstvé a chlazené potraviny, které v nákupním košíku zastávají 51 %. Naopak základní potraviny tvoří pouze 4 %. Zajímavé je srovnání se Slovenskem, kde lidé nakupují méně čerstvých a chlazených potravin (48 %) a více základních (6 %).
Zdroj: GfK
České domácnosti nejvíce nakupují v hypermarketech (36 %), supermarketech (17 %), diskontech (17 %) a malých prodejnách (13 %). Pouze 8 % českých domácností nakoupilo alespoň jednou za rok rychloobrátkové zboží v zahraničí, zatímco na Slovensku tak učinilo až 20 %.
V České republice lze pozorovat rostoucí frekvenci nákupů. Oproti loňsku, kdy v první polovině roku učinily domácnosti průměrně 103,4 nákupů, letos to bylo za stejné období již 107,4. Zároveň se snižuje hodnota nákupu.
Zdroj: GfK
Na trhu stále roste promoční tlak. Zatímco v první polovině roku 2009 nakoupili Češi v promočních akcích pouze 32 % značkových výrobků, letos ve stejném období již 41 %. Spolu s tím se zvyšuje i podíl privátních značek, který se oproti roku 2009 zvýšil o 2 %.
Nejvíce české domácnosti využívají nákupy v promocích v hypermarketech a obchodních domech. Nejméně pak v malých prodejnách.
České domácnosti reagují na pokračující finanční krizi snížením svých výdajů, zvýšením frekvence nakupování a nadstandardně vysokou orientací na promoce.
-kch-