Proti trumfu Novy nasadíme trumf náš
Říká o letošním jarním programovém schématu Prima family její programový ředitel Petr Vladyka.
Jak jste se rozhodli postavit jarní programové schéma ve srovnání s podzimním schématem Primy zejména s ohledem na to, že některé nové formáty na podzim ve vašem vysílání neuspěly.
Jarní schéma je postavené tak, jak jsou zvyklí naši diváci, samozřejmě doplněné o novinky. 20. hodina vypadá tak, že v pondělí a ve středu stavíme na Cestách domů, v úterý na tradičním pořadu Jiřího Krampola Nikdo není dokonalý a ve čtvrtek na premiérové řadě oblíbeného pořadu Farmář hledá ženu, který budeme letos sice vysílat v jiném slotu, ale vzhledem k číslům sledovanosti z uplynulých sezón věříme, že si diváci Farmáře určitě najdou. Pondělní večer bychom chtěli situovat víc do humoru, proto vytváříme dvojblok nového pořadu Vylomeniny, což je zábavná soutěžní hra, a Partičky, která snad nepotřebuje další komentář.
Když se ještě vrátíme k vaší podzimní zkušenosti se seriálem Obchoďák, co pro vás znamená do budoucna? Jako byste ztroskotali na tom, že váš druhý seriál vysílaný dvakrát týdně už bylo obtížné do vysílání umístit, protože některé večery „blokuje“ konkurenční Ordinace.
Obecně se domnívám, že do značné míry je už „přeseriálováno“. Obchoďák jsme chtěli launchovat s maximální pompou i slávou, avšak došlo ke komplikacím, které jsme nemohli čekat a předvídat. Do vysílání proto šel Obchoďák až téměř tři týdny po nástupu Ordinace, která je bezpochyby fenoménem, který lze konkurenci jen závidět. Když se na to ale podíváme z druhé strany, tak ani některé konkurenční seriálové projekty nedosahují čísel, která by si ta která televize představovala. Za všechny uvedu např. seriál Ententýky, který ČT kvůli nedostačujícím číslům napřed posunula o slot níž, aby poté byl ukončen již po první řadě. Pravděpodobně se ukazuje, že každá televize má jednu „vlajkovou“ seriálovou loď – my Cesty domů, Česká televize Vyprávěj a Nova Ordinaci. Ne že by ten další seriál byl vždycky druhý, ale už bojuje s něčím dalším, někde jinde. To rozhodnutí o ukončení Obchoďáku samozřejmě vůbec nebylo snadné. Nechali jsme si zpracovat poměrně rozsáhlý výzkum na velkém vzorku lidí, kteří nám de facto řekli, že by se na Obchoďák dívali, pokud by týden měl „devět dní“. Dva dny navíc jim prostě – k pro nás potřebnému sledování tohoto seriálu – chyběly.
Lze tedy řešení hledat v seriálu vysílaném jednou týdně?
Je to model například Vyprávěj nebo Zdivočelé země a samozřejmě i tudy mohou směřovat naše úvahy. Teď je ale ještě předčasné o čemkoliv konkrétním mluvit.
Jednou z nejvýznamnějších změn pro jarní vysílání je nový pořad s Bolkem Polívkou na sobotní večer, který budete vysílat místo filmů. Proč?
Systematicky bychom chtěli budovat formáty, které budou „bavit celou rodinu“. První vlaštovkou bylo vloni na podzim Zrcadlo s Jiřinou Bohdalovou, avšak páteční slot, ve kterém bylo Zrcadlo nasazeno, se s ohledem na konkurenci ukázal jako velmi složitý. Pro letošní jaro jsme se s tímto formátem, kterým je Polívka na víně s Bolkem Polívkou v roli „hostitele”, rozhodli jít na sobotní dvacátou hodinu. Aniž bych chtěl vyvolávat duchy minulosti, tak vycházíme z toho, že tradice zábavních sobotních show v podobě např. Televarieté nebo Možná přijde i kouzelník je zkrátka silná a divák může „něco podobného“ v sobotu večer v souladu s touto tradicí i očekávat. Navíc, upřímně řečeno, výkonnost zahraničních filmů bohužel klesá a těch „velkých“ titulů navíc není dostatek. Pevně věříme, že Bolek Polívka a jeho hosté si v sobotu své diváky najdou.
Páteční nabídka je ale stále stejná a ani při prezentaci schématu jste se pátku tolik nevěnovali. Berete to tak, že v pátek jsou síly rozložené ve prospěch Všechnopárty a Vyprávěj a že nemá smysl příliš do pátečního večera investovat?
Je pravda, že Vyprávěj a Všechnopárty jsou silné, osvědčené a zavedené pořady. Řeknu to tak, že se v tuto chvíli zkrátka chováme racionálně, na druhou stranu ale rozhodně neskládáme zbraně. Už teď máme samozřejmě nápady do budoucna, jak bychom mohli páteční večer obsadit vlastní tvorbou. Teď jsou pro nás každopádně premiérová Rosamunde Pilcher nebo Julie Lescaut jak efektivní, tak také „funkční“.
Reality show Farmář hledá ženu, která Primě přináší zajímavý podíl na sledovanosti, letos posouváte na 20:15, čímž ji stavíte proti Ordinaci. Není to riskantní krok?
Neřekl bych, že je to riskantní rozhodnutí, spíš odvážné a sebevědomé, zároveň vlastně i logické. Jsme si vědomi síly Ordinace a budu-li zcela upřímný, tak Primě – a konec konců ani ČT – se dlouhodobě nedaří s Ordinací bojovat. Rozhodli jsme se tedy proti trumfu Novy jít trumfem naším. Nemyslíme si, že by se nám povedlo podíl Ordinace snížit třeba o čtvrtinu, ale myslíme si, že proti ní může Farmář „zahrát“ velmi slušně. Když se podívám na pořady z minulosti, které v daném slotu získaly 10-12 %, tak věřím, že Farmář bude úspěšnější, i když konkrétní číslo v tuhle chvíli specifikovat nedovedu. Mimochodem, v tom úterním a čtvrtečním prvním slotu od letošního jara rozhodně nesmíme zapomínat ani na programovou skladbu České televize.
VIP Prostřeno! naopak posouváte na 21:45. Nebyli jste s pořadem spokojeni v původním čase od 20:15?
Souvisí to právě s tím, že Ordinace je pro VIP Prostřeno! jednoduše řečeno příliš silným konkurentem. Proti Ordinaci na jaře nasazujeme show Jiřího Krampola a také reality show Farmář hledá ženu. VIP Prostřeno! by mohlo v pozdějším slotu fungovat lépe, přičemž máme do vysílání připravené speciály, které ten pořad určitě oživí.
Pokračování pořadu Nikdo není dokonalý s Jiřím Krampolem, o kterém se mluvilo, že už nebude pokračovat, je trochu překvapením. Proč jej vracíte?
Jednak je to opět otázka efektivity a racionality, protože pan Krampol má proti sobě již zmíněnou Ordinaci, a za druhé je ten pořad pro Primu jednoduše tradiční a má svoji skupinu diváků, která dosahuje nějakých 16-18 % sledovanosti v daném čase, což je proti Ordinaci skvělý výsledek. Do nové řady se nám navíc podařil pestrý casting zajímavých hostů – např. Michal David, Boris a Vanda Hybnerovi nebo olympijský vítěz David Svoboda, takže se k pořadu zkrátka vracíme. Nabízí se zároveň velmi důstojné vyvrcholení celé show – pan Krampol oslaví letos 11. července krásné životní jubileum.
Jedna z opor podzimního vysílání Primy – pořad Ano, šéfe! – na jaře nepokračuje, což může snížit váš pondělní podíl. Má nový pořad Vylomeniny show Ano, šéfe! nahradit?
Ty pořady jsou každý o něčem jiném, rozhodně je nelze srovnávat. Jak už jsem říkal, pondělní večer by měl být na Prima family „plný humoru“, proto novinkové Vylomeniny kombinujeme s fenomenální Partičkou a věříme, že se „strefíme“.
Co se týče Ano, šéfe!, byla to vždy show, kterou jsme vysílali pouze na podzim, a to proto, že její realizace je nesmírně náročná. Ne až tolik produkčně, avšak pro samotného Zdeňka Pohlreicha je to prostě extrém. Zdeněk Pohlreich je primárně kuchařem a podnikatelem, přičemž prostřednictvím své show už lidem neuklízí jen v hospodách, ale vlastně i v životech. Dovedu si představit, jak vyčerpávající to musí být.
Neuvažujete o tom Ano, šéfe! v nějaké jiné podobě zachovat?
Samozřejmě, opustit takový pořad by byl rozhodně nesmysl. Jak už jsem říkal, pro Zdeňka Pohlreicha, který je pro Ano, šéfe! klíčovým prvkem, je realizace pořadu mimořádně náročná a těžko si představit, že by ho v dohledné době měl kdokoliv nahradit. Diváci mají Ano, šéfe! prostě rádi tak, jak je. Úvahy se samozřejmě nabízejí, ale hodně to závisí na osobnosti moderátora. Obecně vzato, kvalitních, neřku-li nových osobností s perspektivou a s potenciálem, je z různých důvodů velmi málo. Mimochodem, i proto jsme velmi rádi, že se nám nově podařilo domluvit se s Bolkem Polívkou, s Tomášem Měcháčkem a také s Ivou Pazderkovou, bez ohledu na ten který formát.
Vidíte vůbec reálně, že by se Zdeněk Pohlreich v nějakém pořadu objevil?
Samozřejmě, naše spolupráce se Zdeňkem Pohlreichem je založena na dlouhodobé bázi a v tuto chvíli finalizujeme přesnou podobu jeho show pro letošní podzim. Věřím, že to určitě bude stát za to.
Stále platí, že budete chtít vrátit neodvysílané díly pořadu Zrcadlo tvého života s Jiřinou Bohdalovou?
Ano, ty díly chceme rozhodně nasadit ve vhodnou chvíli. Kdy, to teď říci nedovedu, avšak jednoznačně se musím ohradit proti tomu, co se objevilo někde v bulváru, a sice že Zrcadlo bylo staženo z vysílání kvůli „neúspěšnosti“.
Na sobotu jste oznámili novou talk show Bolka Polívky, ale neděle, které jste na podzim měli obsazené reality show Talent a zvyšovala vám podíl u mladších diváků, teď máte obsazené filmem. Je to místo pro zmiňované programové překvapení, které jste zatím neoznámili?
Je pravda, že se to nabízí. Chystá se tam, věřím, velmi silná protihra ke konkurenční talentové soutěži. V tuto chvíli ale pro nedělní večery počítáme s filmem, takže bych to nechal otevřené a víc to nekomentoval. Vše včas oznámíme.
Kanál Prima Cool přichází s novým pořadem Pekelná výzva. Je to formát, který se hodí především na tento kanál spíše než na Primu family?
Ano, ten formát je převzatý a v originále se jmenuje Distraction. Soutěžící odpovídají na banální vědomostní otázky, avšak zároveň jsou podrobováni poměrně silným, mentálním i fyzickým zkouškám během celého natáčení, tedy i pořadu. Pro diváka je to samozřejmě zábava, i když při ní možná někdy tuhne krev v žilách. Je neskutečné, co všechno soutěžící udělají pro peníze, potažmo pro slávu... Dovedete si například představit, že za správnou otázku sníte vrchovatou kávovou lžičku živých moučných červů? Iva Pazderková v roli moderátorky je k lidem velmi empatická a dovede být nádherně jízlivá, jedním slovem je prostě skvělá. Pekelná výzva každopádně není mainstreamový formát, je to čistokrevná esence zábavy na Prima Cool.
Je to na jaře hlavní formát Coolu?
Z hlediska nákladnosti je to nejdražší formát, který byl kdy pro Cool vyroben. Společně s jarní částí Ligy mistrů UEFA je to tedy pro náš „zelený“ kanál jednoznačná priorita. Věřím tomu ne kvůli penězům, ale kvůli zaměření formátu.
Nakolik jsou vůbec sportovní pořady pro Cool zajímavé?
Rozhodně z Coolu nechceme dělat sportovní kanál, fotbal v podobě Ligy mistrů UEFA je tou pověstnou třešničkou na dortu. Těch velkých, pravidelných a hlavně relevantních sportů zároveň není moc. Zůstaneme tedy u Ligy mistrů, se kterou jsme zatím maximálně spokojeni. Bylo evidentní, že v průběhu podzimu na náš způsob realizace studií doprovázející přenosy reagovala i ČT Sport, která doposud vlastně neměla v tomto ranku konkurenci. Povedl se nám určitě také tah s Liborem Boučkem coby moderátorem. Hokejové nebo fotbalové šampionáty pro nás nejsou na pořadu dne, ať už z důvodů ekonomických či strategických. O žádném jiném sportovním pořadu, než je Liga mistrů UEFA tedy v tuto chvíli neuvažujeme. Pro Cool tak i nadále zůstávají klíčové akvizice typu Simpsonovi, Big Bang Theory a nově také „velké“ filmy. Na narozeniny kanálu Prima Cool, které letos vycházejí na velikonoční pondělí, jsme si pro naše diváky připravili opravdovou lahůdku.
Na Prima Love se ve vlastní tvorbě soustředíte především na pondělky. Posílíte vlastní tvorbou i další dny v týdnu?
To schéma má svou logiku v celém týdnu. Vlastní tvorba, pro tuto sezónu „Božské dorty od Markéty“, je naplánována na pondělí, avšak neznamená to, že by pro nás ostatní dny v týdnu nebyly důležitá. Od úterý do čtvrtka jdeme cestou akvizičních pořadů s vysokým potenciálem, v pátek americkým Got Talentem, víkendy jsou potom zaměřeny na filmy. Vyšší investice do vlastní tvorby na Love samozřejmě uvažujeme, avšak prioritou je u Love v tuto chvíli jeho lehký marketingový odklon od té růžové, tedy čistě „holčičí“ barvy.
Když srovnáte investice do programu pro letošní jaro a loňský podzim, jsou srovnatelné, nebo se liší...
Podzim byl určitě o něco dražší, protože Obchoďák a Talent jsou drahé formáty. Obecně lze ale říci, že podzim je vždy lehce nákladnější, ta podzimní sezóna je zkrátka o chlup „hlavnější“, přestože ta jarní je o něco delší.
V pátek 1. února jste odstartovali čtvrtý kanál Prima Zoom. Jaký podíl na sledovanosti očekáváte?
Očekávání jsou rozhodně vysoká, ale konkrétnější být nechci a nemohu. Výzkumy nám každopádně napovídají, že se dost možná trefíme do černého. Na ČT2 dokumenty dosahují stabilně 10-12% podílu na sledovanosti, a i proto očekáváme, že Zoom může mít poměrně rychlý nástup. Svědčí o tom koneckonců také čísla návštěvnosti na webu Prima Zoom, který už jsme spustili (cca 9 tis. uživatelů denně – pozn. red.). Takto komplexně jde v České republice ve free-to-air vysílání o jedinečný kanál.
Nechcete konkurenci odpovědět na rychlé uvádění několika nových kanálů stejnou zbraní, tedy zavedením vašeho pátého kanálu?
Vidíme, že konkurence jde cestou kvantity, ale do těchto závodů se pouštět nechceme. V tuto chvíli se koncentrujeme čistě na stávající portfolio našich kanálů včetně Zoomu. Je to otázka další budoucnosti. Samozřejmě, že se růstu počtu kanálů nebráníme, ale další nový kanál teď není aktuální.
Na podzim jste říkali, že byste rádi předehnali komerční jedničku. Jaké jsou cíle pro jaro?
Rádi bychom udrželi pozice z podzimu a mírně se je pokusili posílit. Myslíme si, že by to mělo fungovat, jarní schéma všech našich kanálů má určitě hlavu, patu i „highlighty“, které stojí za to...
Petr Vladyka, programový ředitel FTV Prima Programovým ředitelem společnosti FTV Prima, která provozuje vysílání TV kanálů Prima family, Prima Cool, Prima Love a Prima Zoom, je od 1. září 2011. Předtím působil necelých osm let jako ředitel rádia Evropa 2 (společnost Lagardere Active ČR). Čtyřletou zkušenost má také ze společnosti Universal Music. |
Foto: FTV Prima