Miloš Čermák: Sociální média se nedají naučit

úterý, 23. dubna 2013, 13:56 Internet & Mobil MediaGuru

Miloš Čermák je přesvědčen, že k úspěšné komunikaci na sociálních sítích není potřeba strategií, ale přirozeného talentu.

Publicista a novinář Miloš Čermák je jednou z největších tuzemských celebrit na sociálních médiích, jeho Klout dosahuje hodnoty 77. O svých zkušenostech se sociálními médii promluvil na pondělním workshopu, který uspořádal portál Marketing Journal.

Na sociální média je potřeba přirozený talent

Podle Miloše Čermáka se nelze sociální média naučit. „Někdo to s nimi umí, někdo ne. Sofistikované strategie, jak v nich komunikovat, podle mě nefungují,“ řekl hned na úvod svého workshopu. Úspěch na sociálních médiích je podle jeho názoru možný za dvou podmínek. Zaprvé je nutné být dobrý v tom, co člověk dělá, čímž se vysvětluje například i nebývalý úspěch Jaromíra Jágra na Facebooku. „Na sociálních médiích nabízíme svůj produkt, a tím jsme my. Když nejsme dobří v tom, co děláme, žádná příručka nám nepomůže,“ dodal.

Druhou podmínkou je pak mentální dispozice dané osobnosti. Sociální média vyžadují jistý stupeň extroverze, která je nutná. Sociální média by navíc neměla sloužit primárně pro prodejní aktivity. Nejlepší je podle Čermáka cesta, kterou si pro Twitter zvolila basketbalová legenda NBA Shaquille O’Neal, jenž má téměř 7 milionů followerů. Jak uvedl ve svém rozhovoru s Conanem O’Brienem, své tweety rozlišuje do tří kategorií: v 60 % případů se s nimi snaží lidi rozesmát, ve 30 % se je snaží inspirovat a ve zbylých 10 % se jim snaží něco prodat.

Sociální média jako revoluční změna

Osobně pojímá Miloš Čermák sociální média jako revoluční změnu pro svou novinářskou práci. Podle svých slov tím získal možnost, jak nechat promluvit čtenáře. „Sociální média dala lidem hlas, umožnila jim zapojit se do konverzace,“ vysvětluje, proč ho sociální média fascinují.

Sociální média navíc nastavují zrcadlo smyslu médií klasických, která čelí závažnému problému: jejich obsah stále více lidí konzumuje na sociálních sítích, kam se přesouvají i investice zadavatelů do inzerce. K tomu se přidává pocit některých internetových uživatelů, že klasická média již ani nejsou potřeba. Slabiny i silné stránky tradičních a sociálních médií nedávno ukázala mediální situace při bostonském útoku, kdy se na Twitteru a Redditu šířilo několik neověřených zpráv, jež mylně identifikovaly útočníky. „V zásadě se potvrdilo, že nejlépe fungují jedna s druhými. Otázka zní, zda je to dlouhodobě možné,“ napsal k tomuto článku Miloš Čermák ve svém pondělním článku pro server ekonom.ihned.cz.

Facebook na ústupu?

Dále Miloš Čermák upozornil na rozmanitost sociálních sítí, které samy o sobě procházejí neustálým vývojem. Zajímavým zjištěním je, že Facebook ztrácí na atraktivnosti u nejmladších uživatelů, což dokazuje mimo jiné i studie investiční banky Piper Jaffray, která dvakrát ročně zkoumá vztah teenagerů k nakupování. Pro teenagery se Facebook stává „povinnou“ sítí, kde je nutné být ze společenských důvodů, a kde jsou dokonce i jejich rodiče a prarodiče. Naopak oblibě se těší Twitter, Instagram či Pinterest.

-kch-