Týdeník Dotyk vyjde v pátek. Bude zdarma
První český tabletový týdeník Dotyk se chce vrátit k novinářským kořenům, říká jeho šéfredaktorka Eva Hanáková.
První tabletový týdeník Dotyk se čtenářům poprvé představí v průběhu května. Znáte už přesné datum?
Poprvé vyjdeme tento pátek, tj. 3. května.
Proč právě název Dotyk?
Chtěli jsme český název, který bude nejlépe charakterizovat jak platformu, na které vycházíme, tak obsah. Pro tablet je přece typické dotýkání. V obsahu se budeme rovněž dotýkat – témat, která zajímají naše čtenáře. Navíc budeme ke stažení zdarma. A za ty nejlepší dotyky se přece neplatí!
Jak bude první tabletový magazín v Česku vystavěn a koncipován?
V první řadě vycházíme z toho, že Dotyk bude magazínem, zaměření je tedy obecné a prochází napříč celou společností. Chceme si vybírat důležitá témata, všímat si i toho, co ostatní nepopisují, a vytvářet vlastní agendu. Jestli se bude týkat politiky, ekonomiky nebo třeba medicíny, je až druhotné, nechceme se zaměřovat na jednu oblast. Myslíme si, že společnost je informačně zahlcená a naším cílem je čtenáře z této informační změti vyvést.
Podle čeho tedy budete vybírat klíčová témata pro váš časopis, když obsahové zaměření je takto široké?
Přístup k výběru témat je dvojí. Za prvé budeme sledovat aktuální dění a hledat motivy, které ostatní nezpracovávají. Na události tak nabídneme jiné, originální úhly pohledu. Za druhé budeme vytvářet naše vlastní témata – taková, která jsou podle nás pro společnost důležitá.
V průběhu příprav před vydáním prvního čísla jste několikrát komunikovali příchod zejména novinářů z týdeníku Ekonom. Nemyslíte si, že tím vytváříte dojem, že budete přeci jen víc tíhnout k ekonomickým tématům?
Na první pohled to tak může vypadat, ale když se podíváte na tým lidí, kteří Dotyk připravují, tak jsou mezi nimi tací, kteří nepracovali jen v ekonomických redakcích – prošli např. deníky MF Dnes, Lidovými novinami. Už první číslo, které vyjde tento pátek, ukáže, že tomu tak není.
Má vůbec smysl bavit se o tom, koho považujete za konkurenční tituly, když na tabletu budete jako první týdeník tohoto typu...
Tím, že budeme vycházet na úplně jiné platformě, tak žádnou přímou konkurenci nemáme. Ale chápu, že v širším vnímání je potřeba se s někým porovnávat, a tím jsou spíš tituly obecnějšího zaměření.
Z jakých rubrik se bude časopis skládat?
Obsah dělíme do čtyř základních částí. První sekce je nejvíc spjatá s aktuálním děním: čtenář v ní najde přehled toho nejdůležitějšího z uplynulého týdne doma i v zahraničí. V první části se objeví také fotoreportáž, která může mít klidně i 15 fotografií – v tom je výhoda tabletu, že rozsah není pevně limitovaný. Čtenáři tu také najdou tipy na zajímavé akce v dalším týdnu, nebo výběr toho nejlepšího, co vychází v zahraničí, s možností prokliků. A jedna z rubrik bude věnovaná datové žurnalistice.
Když zmiňujete rozsáhlé fotoreportáže, kdo bude jejich autorem?
Vedle agenturního servisu máme oslovených několik profesionálních fotoreportérů, ale i vášnivých amatérů, se kterými budeme spolupracovat.
A zbylé sekce týdeníku?
Klíčová část časopisu, rozsahem i zpracováním, se jmenuje Fokus. V ní budeme přinášet podle nás nejdůležitější témata. Materiály v této rubrice budou nejdelší, rozpracované do hloubky, doprovázené výraznou infografikou.
Cítíme, že lidem dnes takové články chybí. Náš magazín se chce vrátit k novinářským kořenům. Zkusíme se postavit dnešní rychlé době, která nahrává povrchnosti. S pomocí nové moderní platformy se chceme dostat zpět tam, kde si myslíme, že by novinařina měla být – tzn. důsledně zdrojované texty, propracované do hloubky, komplexně a zajímavě zpracovaná témata. Protože obsah podle nás stále rozhoduje.
Další část bude komentářová a názorová. A poslední bude odlehčenější a přinese mix různých článků z oblastí, které nás baví a které nám prostě zpříjemňují život.
Podle popisu to vypadá na velký rozsah týdeníku a časově náročnou přípravu každého čísla. Poradíte si s tím v týdenním režimu? Přeci jen úvodní číslo připravujete delší dobu...
Poslední dobu pracujeme v týdenním režimu a píšeme do zdi. Není to tak, že bychom teď dva měsíce připravovali jedno číslo. Máme odzkoušené, že vše bez problémů zvládneme.
Protože tablet umožňuje vkládání různých interaktivních prvků nebo videí k textovým materiálům, máte někoho, kdo se tomu speciálně věnuje, nebo s nápady přicházejí sami redaktoři?
Povídáme si o tom dohromady a společně vymýšlíme věci, které by texty mohly oživit. Je to týmová práce.
Už jste uvedla, že titul nabídnete zdarma. Obchodní model bude tedy stát hlavně na příjmech z reklamy?
Hlavním zdrojem by měly být příjmy z prodeje reklamy. Zpoplatňovat v této fázi týdeník nechceme, je to nové médium. Když se podíváme na podobná periodika, která vycházejí ve světě, tak jdou totožným směrem.
Není to určité riziko? Pořád se mluví o tom, že vydavatelé už tuto chybu jednou udělali na internetu...
Riziko je tu vždycky, ale jsme přesvědčeni, že je lepší, když budou mít čtenáři možnost si magazín vyzkoušet. Navíc v poslední době se rozjíždějí další možnosti financování, např. formy sbírek, díky kterým čtenáři přispívají na různé projekty. Neříkám tím, že o tom teď uvažujeme, ale že i to je jedna z možností.
Kolik stažení považujete za potřebných, abyste vzbudili zájem inzerentů?
Za úspěch budeme považovat, když dosáhneme stažení v řádu vyšších tisíců v rozmezí několika měsíců od startu. Když vezmeme v úvahu, že je u nás nějakých 600 tisíc vlastníků tabletů, tak věřím, že můžeme být i optimističtější.
Jak je to vůbec s vykazováním úspěšnosti tabletových médií. I pokud jde o čtenost jednotlivých článků?
Měření je možné přes aplikace pro stažení, kde dostaneme přesné statistiky. Existují také systémy, které měří čtenost jednotlivých článků. Ty ještě u nás nejsou k dispozici, ale mohly by tu být začátkem příštího roku.
V nedávné době oznámila společnost Magazino Media, že chce do konce roku uvést na trh asi jedenáct výhradně tabletových časopisů. Nevnímáte to jako konkurenci?
Naopak, to jen potvrzuje, že jdeme správným směrem. Právě k tabletovým periodikům totiž bude v následujícím období směřovat zájem inzerentů.
Na druhou stranu, není problém udělat titul na tabletu, který je v pdf formátu a je jednoduchý. Problém je v tom udělat ho tak, aby na tabletu měl smysl. Verze v pdf formátu má většina periodik, která u nás vycházejí, ale obsah jen překlápějí. My jsme ryze tabletový týdeník, který využívá všech možností, které tablet nabízí: video, audio, animace, prolinky, interaktivní infografiku atp.
V jakém poměru chcete tyto formáty zařazovat?
Rozhodně nechceme videa dávat za každou cenu. Na jedno vydání to klidně může být jen jedno či dvě videa, která mají krátkou stopáž. Tam, kde mají cenu a hodí se, tak je zařadíme. Ještě víc než s videem si ale hrajeme s interaktivní grafikou, která může být velmi přínosná. Na tu klademe důraz.
Je výroba tabletového týdeníku nákladnější než výroba klasického tištěného týdeníku?
Tablet má výhodu, že nevznikají náklady na tisk a distribuci. Nejvyšší náklady, které máme, jsou personální. Celý tým tvoří cca deset lidí, polovina z nich jsou novináři, zbytek techničtí pracovníci. A pokud jde o výrobní náklady, dokážeme být velice efektivní.
Kdy si myslíte, že se týdeník dostane na nulu?
Na nulu by se projekt měl dostat za tři roky.
Eva Hanáková, šéfredaktorka, Tablet Media Eva Hanáková je šéfredaktorkou a ředitelkou redakcí vydavatelství Tablet Media. Většinu svého profesního života pracovala ve vedení publikací vydavatelství Economia. Od roku 2005 řídila sekci Podniky a trhy deníku Hospodářské noviny. Od roku 2007 byla čtyři roky šéfredaktorkou týdeníku Ekonom. Za jejího působení magazín posílil svoji pozici na trhu a stal se Časopisem roku 2008. Eva Hanáková je absolventkou Vysoké školy ekonomické. |
Ukázka týdeníku Dotyk