Nejde nám o peníze printu, ale o spolupráci s Borgisem
Borgis je pro nás důležitý kvůli obsahu, vstup do firmy je závazkem do budoucna, říká generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima.
Majetkovým vstupem do vydavatelství Borgis získala internetová jednička Seznam.cz podíl ve vydavateli deníku Právo ve výši 33,6 %. Majoritním vlastníkem Práva je jeho šéfredaktor Zdeněk Porybný, který dosud ve firmě držel podíl ve výši 91,82 %. Cena transakce nebyla upřesněna. Vůbec poprvé od 90. let tak majitel Práva „pustil" do struktury firmy vlastníka s významnějším podílem. Na mediálním trhu se přitom průběžně spekulovalo o zájmu různých vydavatelství o společnost Borgis, její majitel ale dosud veškeré nabídky odmítal. Zájem měl projevit mj. i Ringier, který s Borgisem na inzertním trhu dohromady prodávává deníky Blesk a Právo.
Pro Borgis je ale vstup Seznamu velmi důležitý – v online prostředí vydavatel Práva nedisponuje žádným silným online projektem. Spolupráce na nejnavštěvovanějším zpravodajském serveru Novinky.cz a na webech Sport.cz a Super.cz představuje pro firmu jediný významný příjem z onlinu, což je s ohledem na vývoj v tiskovém segmentu, provázeném klesajícími tržbami, nutností. Dohodou se Seznamem si tak Borgis spolupráci se Seznamem na jeho obsahových webech pojistil a do budoucna má pro něj větší než strategický význam.
Důvody kapitálového vstupu společnosti Seznam.cz do společnosti Borgis popsal v krátkém emailovém rozhovoru generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima.
Z jakého důvodu je pro společnost Seznam.cz zajímavá koupě podílu ve vydavatelství Borgis, které je tradičním „papírovým“ vydavatelstvím. Znamená to, že internetová společnost vidí v klasickém vydavatelské společnosti perspektivu i do budoucích let?
S vydavatelstvím Borgis spolupracujeme již deset let. Díky tomu máme na serverech Novinky.cz, Sport.cz a Super.cz kvalitní obsah, který denně přiláká miliony čtenářů. Nemusím snad připomínat, že všechny tyto servery jsou jedničkami ve svém oboru. Koupí 33,6% podílu ve vydavatelství Borgis chceme potvrdit náš zájem i nadále v této spolupráci pokračovat. Kapitálový vstup chápeme jako závazek k dalšímu bezproblémovému vzájemnému fungování. Do chodu redakcí ani vydavatelství nehodláme nijak zasahovat, svoji práci podle nás dělají dobře a Seznam.cz bude právě na kvalitním obsahu dál stavět.
Seznam.cz už několikrát dal najevo, že by na inzertním trhu rád soutěžil o reklamní peníze televizních zadavatelů. Má Seznam.cz stejnou ambici i v případě tištěných titulů?
Primárně ne. Máme zájem o obsah a chceme ho nabídnout uživateli, čtenáři, divákovi pro něj tou nejpříjemnější formou. Někdy je to nejvýhodnější na papíře, někdy na internetu, někdy třeba na tabletu nebo telefonu. Koncovým zařízením se omezovat nechceme. V budoucnu určitě přijdou další.
Jak dlouho jste tuto akvizici zvažovali?
Dlouhodobá spolupráce znamená i dlouhý prostor pro zvažování podobných kroků.
Je do budoucna možné, že Seznam.cz svůj podíl v Borgisu dál navýší? Tedy, že máte předkupní právo na další akcie?
Co přijde, se uvidí. Zatím je předčasné jakkoliv spekulovat. Současné nastavení nám naprosto vyhovuje.
Plánují se vedle těch stávajících ještě nějaké další společné projekty společností Seznam.cz a Borgis?
Soustředíme se na běžící projekty. Když najdeme nějaké další projekty, které budou pro obě strany zajímavé, tak se jim rozhodně bránit nebudeme. Konkrétní plány nyní nemáme.
Nakolik je pro Seznam do budoucna zajímavá cesta akvizic mediálních společností právě i směrem k tradičním mediálním firmám – vydavatelství, rádia, televize. Je možné, že by se Seznam chtěl tímto směrem rozšiřovat?
Pořád platí to, co už jsem několikrát říkal. Nejsme firma, která by musela utrácet peníze a něco neustále kupovat, aby si něco dokazovala. Hledáme takové projekty, které jsou na internetu smysluplné. Například nám nedává smysl kupovat si někoho, kdo dělá totéž co my. Když najdeme takový projekt, kde se dostaneme k know-how a věcem, které sami tak dobře neumíme a dají se dobře využít na internetu, rozhodně o takové akvizici můžeme začít uvažovat. A platí to obecně – je tedy jedno, zda jde o mediální nebo technologické firmy. Tento smysl pro nás musí mít jakákoliv akvizice.
-mav-