Prodej reklamy přes Media Master už neměl logiku
Personálně jsme na prodej reklamy vlastními silami téměř připraveni, říká obchodní ředitel České televize Hynek Chudárek.
Česká televize se rozhodla k 30. červnu převzít prodej reklamních spotů, což je vůbec poprvé v historii ČT, kdy nebude využívat služeb mediálního zastupitelství. V oznámení jste uvedli, že spolupráce s Media Masterem už neměla vzhledem k podstatným omezením reklamy na ČT logiku. V jakém smyslu?
Pro Media Master se vytratil finanční potenciál, pro nás to nemělo organizační logiku. Nabízíme časy pro reklamu a sponzoring a Media Master nám exkluzivně prodával jen reklamu, sponzoring a product placement mohli v podstatě obchodovat obě dvě společnosti. My jsme si sponzoring prodávali sami, sice po dohodě s Media Masterem, ale byla to trochu přetahovaná. Navíc klienti se naučili chodit přímo k nám do televize, a na reklamu jako takovou zbyl velmi malý prostor. Obchodní oddělení personálně posilovalo právě díky sponzoringu ještě dříve, než jsme věděli, že se dohodneme na ukončení spolupráce. Co do velikosti tak už teď obchodní tým příliš nenaroste.
Mohla být součástí Vašeho rozhodnutí i domněnka, že vlastním prodejem spotové reklamy se ČT podaří získat víc peněz?
To bych neřekl, protože reklama je zákonem omezená pouze na ČT2 a ČT Sport, a to nejsou mainstreamové kanály. Samozřejmě šetříme provizi mediální agentury. Kdyby zákon umožňoval prodej reklamy na ČT1, asi by to byla jiná situace. V takovém případě bychom zastupitelství, anebo velmi silný vlastní tým potřebovali. Obchodovat ČT2 a ČT Sport na spotovou reklamu je ale něco jiného. Zákonem povolený objem vysílání reklamy je tak malý, že pro ČT to není zásadní příjmová položka.
Plánované výnosy ČT z prodeje reklamy a sponzoringu představují pro letošní rok asi 60 mil. Kč. Jak její objem odhadujete v příštím roce?
Odhaduji, že objem bude podobný, už jen proto, že 0,5 % denního vysílacího času na dvou kanálech ČT dává velmi malou možnost případného navýšení. Větší vyprodanost očekáváme v rámci vysílání zimních olympijských her.
Už jste připraveni na to, abyste mohli reklamu i odbavovat?
Dohodli jsme se s Media Masterem, že do konce roku budeme pro odbavování využívat jejich softwaru. V tomto smyslu tak spolupracujeme s Media Masterem dál. Do konce roku nám zajistí veškerý booking a celý back office. Během podzimu si tuto činnost převedeme k nám. Od roku 2014 budeme back office zajišťovat sami.
K tomu je zapotřebí lidí a softwaru. Ten koupíte?
Ano, budeme si muset zajistit vlastní software. Pokud jde o personální obsazení, budeme potřebovat asi ještě dva lidi. V konečném výsledku by se na prodeji reklamy, sponzoringu a product placementu mělo podílet 15 lidí.
A pokud jde o to, jak se změna projeví směrem ven, tedy ke klientům a agenturám?
V rámci ukončení spolupráce s Media Masterem jsme garantovali, že smluvně uzavřené podmínky nebudeme nijak měnit. Takže například bonusy do konce roku platí tak, jak byly domluveny s Media Masterem. Smlouvy tedy přebíráme tak, jak byly uzavřeny. Pro příští rok si ale budeme muset vyjednávat nové podmínky. Rádi bychom je agenturám představili v říjnu.
Už máte představu o tom, jak by se obchodní podmínky ČT pro rok 2014 mohly změnit?
V tuto chvíli základní body promýšlíme, ale už teď mohu prozradit, že zrušíme agenturní provizi. Do konce roku ale zůstává, zrušení by se týkalo až roku 2014.
V průběhu jara jste přišli s nabídkou garantovaného sponzoringu, uvažujete o nějakém novém formátu pro příští rok?
Budeme pokračovat s formáty, které máme. Garantovaný sponzoring je novým formátem, jak sponzoring kvantitativně klientům vyhodnotit. Zaměříme se spíš na to, jak tento formát vylepšit.
Jak velký je zájem o garantovaný sponzoring v rámci vašeho veškerého sponzoringového prodeje?
Není to nijak závratné a souvisí to i s málo aktivním nabízením tohoto produktu, proto se hodláme v rámci přímého obchodování na něj více zaměřit. Větší zájem je samozřejmě o pořady typu StarDance, kde nabízíme sponzoring a nemusíme nic garantovat, protože klient ví, co takový pořad obnáší a co mu přinese.
Když zmiňujeme sponzoring, ČT přijde na podzim se seriálem Sanitka 2, u kterého už prodej sponzoringu zahájila. Už jste nějaký prodali?
Sanitka 2 je velkým očekáváním a mohu říci, že už teď máme sponzoringy prodány, zájem je velký. Konkrétní firmy ale jmenovat nemůžu.
Sanitku 2 se vám podařilo zobchodovat i tím, že jste seriál prodali slovenské RTVS...
Sanitku 2 jsme prodali přes Telexport, což je naše oddělení. Naše vztahy s RTVS jsou velmi dobré a za vedení Petra Dvořáka ještě posílily. Sanitka 2 není jediným pořadem, který jsme na Slovensko prodali. Ale tento obchod je výjimečný v tom, že na Slovensku se bude Sanitka 2 vysílat vzápětí po jejím odvysílání v Česku. Takže je to trochu taková opožděná premiéra.
Na konci srpna odstartuje dětský kanál ČT:D. Můžete potvrdit, že jeho vysílání bude zcela bez komerčního vysílání?
Ano, je to tak. Na ČT:D nebudeme umísťovat žádná obchodní sdělení. Zvažovali jsme sice sponzoring, ale nakonec jsme se rozhodli ho nezařazovat a ponechat kanál zcela čistý.
Z jakého důvodu?
Bude to prestižní dětský kanál, chceme se odlišovat od ostatních dětských kanálů jak kvalitou obsahu, tak zásahem. Přeci jen dětská reklama je kolikrát velmi účelová.
A nemůže nastat situace, že byste se jej rozhodli po nějaké době reklamnímu vysílání otevřít?
Nechci říkat rozhodné ne, ale teď žádná komerční sdělení na ČT:D vysílat nebudeme ani neplánujeme. Chceme ale pracovat s podporou našich produktů, kterou chceme využít třeba pro Večerníčky a pohádky na DVD nebo dětské knížky, které vycházejí v rámci Edice ČT.
Se zařazením sponzoringu na kulturní kanál ČT art ale počítáte...
Sponzoring na ČT art bude, protože některé pořady, které přesuneme z ČT2 jsou na sponzoring navázané. Sponzoring legislativně omezen není, budeme jej zde obchodovat, ale vzhledem k zaměření kanálu nepředpokládáme nějaký masový zásah.
Připravujete nějakou novinku?
Chystáme relaunch časopisu Kouzelná školka, který je přímo spojen s pořadem. Ten bude premiérově vysílán na ČT:D a reprízován na ČT2. Časopis z pořadu podstatně vychází a od října bude vycházet v nové podobě. Chceme se víc soustředit na předplatitelskou základnu a rádi bychom z časopisu udělali víc klubovou záležitost.
Hynek Chudárek, obchodní ředitel ČT Hynek Chudárek spoluzakládal v roce 2002 hudební televizi Óčko, kde do roku 2011 působil jako výkonný ředitel a člen představenstva. Předtím byl akcionářem a působil ve společnosti, která se zabývala výrobou CD a DVD nosičů. V roce 2009 a 2011 se účastnil výběrového řízení na generálního ředitele České televize |