SEO je díky personalizaci důležitější než dřív
Cyrus Shepard, odborník na SEO a obsah, hovoří o tom, že technické SEO samo o sobě dnes už nestačí.
Název Vaší pozice ve společnosti SEOmoz zní „Senior Content Astronaut“. Mohl byste tuto záhadně znějící pozici vysvětlit?
Název mé pozice má dvě roviny – vážnou a nevážnou. Na jednu stranu, mnoho lidí v mém oboru začalo pro své pozice používat názvy jako „kovboj“ nebo „ninja“, které jsou však dnes již tolik nadužívány a zevšedněly. Ale kdo by se nechtěl být astronautem? Ale vážně, já pracuji s obsahem a slovo astronaut mi připomíná zábavu při objevování oblastí, které předtím ještě nikdo neprozkoumal.
Jaký je váš současný přístup k marketingu? Liší se nějakým způsobem od tradičního SEO marketingu?
Dříve jsem v Mozu vedl SEO oddělení. Tehdy jsem ve snaze zvyšovat kvalifikovanou návštěvnost na stránce zjistil, že zhruba 20 % času mi zabralo technické SEO a zbylých 80 % vyšlo na tvorbu kvalitního a aktuálního obsahu, který by přilákal správné publikum a také na vylepšení viditelnosti napříč vyhledávači a sociálními médii.
Proto se nyní zaměřuji na výrobu skvělého obsahu, kterým můžu vytvořit nejlepší možný účinek. Technické SEO je sice stále důležité, ale samo o sobě nemá hodnotu. K dosažení maximální efektivity SEO potřebuje obsah, produkt a skutečné výhody.
Co je důležité pro úspěch odkazovatelného obsahu?
Odkazovatelný obsah je cokoliv, o čem lidé hovoří. Obecně se jedná o jeden z několika druhů obsahu. Tím je myšlen obsah, který je prakticky užitečný, přináší informace, nebo vyvolává emoce. Výborným prostředkem k pochopení odkazovatelného obsahu je kniha „Contagious“ od Jonaha Bergera.
Google nedávno odhalil svůj nový algorithm Hummingbird. Jak Hummingbird pozmění principy SEO?
Zajímavé je, že Hummingbird SEO příliš nemění, protože se nezaměřuje na odkazy ani na obsah. Ani se nezdá, že by hrál roli v uspořádání výsledků ve vyhledávání.
Co ale Hummingbird mění, je user experience a způsob, jakým se Google snaží odpovídat na otázky, čímž jde přímo proti odkazování návštěvníků na webové stránky třetích stran. Efekt sice plně nepoznáme několik dalších let, ale některé webové stránky, které staví na vyhledávání informací, jako je například Wikipedia, mohou pocítit pokles návštěvnosti. Google se dnes totiž snaží ukázat informace přímo ve výsledcích vyhledávání.
Co představuje Hummingbird pro marketéry?
Webové stránky, které se ve vyhledávání spoléhají pouze na informační dotazy typu „Jak vysoký je Mount Everest“, budou muset přehodnotit svou strategii. Naopak zvítězí stránky, jež se zaměřují na unikátní uživatelské zkušenosti, skutečné produkty, lidi, které Google nemůže jednoduše replikovat.
Co podle Vás Google plánuje se svou sociální sítí Google+?
Představte si Facebook, YouTube, LinkedIn, Reddit a všechny webové stránky, které používáte, v jednom. Google+ má být na internetu centrem obojího – vaší osobní identity a vztahů.
Existují názory, že SEO představuje v době personalizovaného vyhledávání ztrátu času. Proč je podle Vás SEO pro marketing a obchod tak důležité?
Nejprve je nutné se ptát, jak je možné výsledky personalizovat? Pokud něco hledáte, najdete například mou stránku, dáte jí +1 (kliknout na „googlovský“ lajk, pozn. red.), je potom pravděpodobnější, že se Vám má značka ukáže i při příštím vyhledávání. SEO je tak v kombinaci s personalizovanější zkušeností důležitější než kdy dřív.
Také nezapomínejme na to, že i přes veškerou inteligenci Googlu přece jen zabere ještě hodně času, než zjistí, o čem je váš obsah a jak důležitý je. SEO je tedy zásadní pro vysílání signálů do vyhledávačů, které tak vědí, kdy a jak mají váš obsah zobrazit těm správným lidem.
Co byste poradil těm, kteří chtějí mít dobré SEO? Podle čeho by si měli vybrat specializovanou agenturu či konzultanta?
Pro malé a střední podniky je vždy lepší dělat si SEO in house, a to i když si najmou agenturu na expertízu. Naučit se základy SEO nesmírně pomáhá při správě webových stránek a může několikanásobně podpořit další marketingové úsilí. Co se týče výběru agentury, vždy se dívám, zda je členem komunity Mozu (smích).
Jak je možné pomoci webovým stránkám se špatným SEO?
Takový případů jsme viděli hodně, zejména po aktualizacích Penguinu. I dobré společnosti dělají někdy chyby. Obecně platí, že pokud mají webové stránky špatné SEO, byly obětí špatného linkbuildingu, nebo je to občas důsledkem špatných rozhodnutí v architektuře webu. Problémy na stránkách se dají obvykle snadno odstranit, ale např. vyčištění odkazů je mnohem složitější a dobré SEO agentuře může náprava zabrat i šest měsíců.
Jaké nové nástroje SEO Vás letos nejvíce nadchly?
V tom jsem osobně dost zaujatý. Poslední dva měsíce používá denně Fresh Web Explorer (prolink), který umožňuje sledovat čerstvé zmínky a odkazy v řádu několika hodin poté, co byly uskutečněny, což je ideální jak pro řízení značky, tak pro SEO.
Jak vidíte budoucnost SEO? Přežije, nebo bude nahrazeno placenými reklamami?
SEO se vyvíjí v holistický marketing a jeho budoucnost je jasnější než kdy dřív, alespoň v dohledné době.
Cyrus Shepard je jedním z hostů Marketing Festivalu, který se bude konat 22. a 23. listopadu v Janáčkově divadle v Brně.
Cyrus Shepard Odborník na SEO a obsah, který prý nezná jedinou dokonalou webovou stránku. Známý blogger. Nyní působí jako Senior Content Astronaut v americké společnosti SEOmoz. |