Válka v guidech: RF Hobby jde cíleně po konkurenci
Tři nové programové tituly od RF Hobby viditelně útočí na už existující magazíny konkurence. Na koho míří?
Nové programové čtrnáctideníky, jejichž start v průběhu října ohlásilo vydavatelství RF Hobby, jdou cíleně po konkurenčních titulech vydavatelství Astrosat a Bauer Media. RF Hobby se rozhodlo uvést tituly ve třech různých cenových segmentech tak, aby pokrylo všechny konzumenty televizních časopisů. TV guidy patří v souhrnných nákladech na českém trhu k nejprodávanějším titulům. V posledních letech je přitom patrný příklon k programovým čtrnáctideníkům, které si mezi čtenáři postupně získaly větší oblibu než týdeníky.
Na koho míří nové tituly RF Hobby?
Nejpočetněji je aktuálně mezi programovými čtrnáctideníky zastoupena skupina titulů s prodejní cenou 13 Kč. V této kategorii nejprve vyrostly magazíny TV mini (Astrosat) a TV max (Bauer Media), později se do tohoto segmentu posunul z dřívějšího týdeníku i magazín TV Revue (Bauer Media). Nový titul TV program od RF Hobby chce odlákat oběma vydavatelstvím čtenáře právě v této skupině magazínů. Volí proto podobnou prodejní cenu, resp. nejnižší prodejní cenu 12,90 Kč a vizuální zaměnitelnost s magazínem TV mini. Zpracování časopisu na vnitřních stranách cílí mezi magazíny TV max a TV Revue (Bauer Media).
Bauer Media i Astrosat na vstup nového hráče zareagovaly: TV max snížil prodejní cenu ze 14 Kč na 12,90 Kč a Astrosat se snaží motivovat předplatitele, kterým nabízí cenu o 1,90 Kč nižší než nový magazín od RF Hobby (11 Kč).
Strategii zaměnitelnosti a připodobnění stávajícím magazínům zvolilo vydavatelství RF Hobby i v nejnižším cenovém segmentu programových čtrnáctideníků. Za cenu 9,90 Kč uvedlo časopis TV Extra tip, jehož název připomíná TV Expres od Astrosatu (prodejní cena 9 Kč). Tento krok přiměl k reakci Bauer Media: aby ochránilo svůj cenově nejnižší týdeník TV Plus (dosud 10 Kč), převedlo ho na čtrnáctidenní periodicitu a jeho cenu snížilo na vůbec nejnižší prodejní cenu v segmentu 8,90 Kč.
RF Hobby se ovšem rozhodlo pokrýt i cenově nejvyšší sektor programových čtrnáctideníků. Do něj nasadilo nový časopis TV Gold, jehož titulní strana naznačuje podobnost s magazínem TV Star od Astrosatu. Prodejní cena byla opět stanovena níž než v případě konkurence, a to na 19,90 Kč oproti 22 Kč, za který se prodává TV Star. V tomto případě reaguje Astrosat, když předplatitele láká na podstatně nižší cenu 14 Kč.
V cenově vyšším segmentu se pohybuje ještě magazín Týdeník Televize (Bauer Media). Ten má však narozdíl od uvedených časopisů jinou frekvenci vycházení. Nutné je také zmínit ještě další programové tituly TV magazín (Astrosat) a TV pohoda (JIK-05), které ale pracují s jiným modelem distribuce, když podstatná část jejich nákladu je vkládaná do regionálních deníků nebo týdeníků.
RF Hobby se tak novými tituly viditelně snaží odlákat čtenáře především již zavedených časopisů. Zda se mu tím podaří přilákat dostatečný počet čtenářů, který by byl pro vydavatele ekonomicky dostatečný, je otázka. Na druhou stranu vzhledem k vysoké citlivosti českých čtenářů na cenu je pravděpodobné, že se mu útok na konkurenci může povést ve smyslu nižších prodejů konkurenčních časopisů.
-mav-