Forbes zamýšlí expanzi na web i do tabletu
Forbes letos pravděpodobně expanduje do digitálních médií, říká šéfredaktor Petr Šimůnek.
V lednu jste oznámili překročení hranice 17 tisíc prodaných výtisků. Je to strop, kterého jste se dotkli?
Před startem Forbesu jsem říkal, že náš strop odhaduju na deset tisíc prodaných výtisků a že budu šťastný, když na konci prvního roku takového výsledku dosáhneme. Ten strop jsme nejprve posunuli na 13 tisíc, pak na 15 tisíc a teď už máme 18 tisíc. Začínám věřit, že s dobře udělaným číslem se můžeme posunout nad 20 tisíc prodaných kusů. Ale nechci se rouhat, už teď jsou to čísla nad všechna očekávání... (úsměv).
Uvádíte, že zvyšujete jak volný prodej, tak počet předplatitelů…
To je pro nás příjemné překvapení. V únoru nám vzrostlo předplatné o 700 nových předplatitelů. Průměrně máme přírůstek předplatitelů ve stovkách měsíčně. Už jsme si několikrát říkali, že když nám takto roste předplatné, že musí spadnout volný prodej. Zatím se to ale neděje. Samozřejmě, že to jednou přijde.
Nejste tedy tlačeni k tomu, že byste titul museli prodávat se slevou, abyste si úroveň prodeje udrželi?
To určitě ne. Ale budeme víc marketingově komunikovat, budeme se snažit zlepšovat distribuční síť. Stále přesně nevíme, jak funguje. Museli jsme několikrát navýšit tištěný náklad, abychom zvládli uspokojit všechny čtenáře. Čeká nás hodně práce v optimalizaci distribuce.
Není vaším cílem pokrýt většinu distribučních míst?
Zdaleka nejsme na všech místech. Stále se s náklady držíme hodně při zemi, nechceme rozhazovat zbytečně, protože jsme malá firma. Do některých míst zavážíme 2-3krát měsíčně. Nechceme být na zbytečně mnoho místech, ale tam, kde nás lidi opravdu chtějí.
Vzhledem k zaměření časopisu je pravděpodobné, že prodeje potáhnou spíš větší města. Potvrzuje se to?
Ano, jsou to především větší města, nejvíc prodáváme v Praze. Přeci jen naše zaměření a prodejní cena 89 Kč jsou pro řadu čtenářů určitým limitem. Prodáváme přes síťové prodejce Geco a Relay, přes velké řetězce jako Tesco, Billa nebo Ahold. V řetězcích se překvapivě dobře prodáváme. Osvědčil se nám prodej i přes síť Neoluxor a přes benzinové pumpy.
Vděčíte za úspěch síle značky?
Známost značky nám výrazně pomohla. Zkazit jistě můžete i dobrou značku, ale prošlápla nám cestu dopředu. Jsme si vědomi síly té značky. A věřím, že se nám podařilo přidat dobrý český obsah.
Obsahová strategie se hodně opírá o pozitivní příběhy podnikatelů. Plánujete na ní stavět i do budoucna?
Obsahový koncept jsme vždy stavěli na pozitivním přístupu a nehodláme na tom nic měnit. Česká média – a já jsem se na tom léta podílel – stojí hlavně na negativních zprávách. Svět má ale víc barev a lidí, kteří jsou šikovní, je v Česku hodně. To se stalo základem našeho přístupu. Američané mají podobný přístup. Chceme, aby se Forbes postupně stal nejoptimističtějším časopisem na trhu.
Co to znamená? Budete vytěsňovat negativní příběhy?
Nebudeme. Máme připravených několik projektů, kde zmapujeme i to, co se nepovedlo. Budeme psát i o lidech, kteří si v podnikání zažili problémy. Vždycky se ale snažíme najít pozitivní cestu, jak se z problému dostat. O Zdeňku Bakalovi bychom mohli těžko psát jen v superlativech. Měl za sebou hodně těžký rok. I to je ale inspirace.
Vyžádá si záměr „být nejoptimističtějším časopisem na trhu“ nějaké obsahové změny?
Každý rok přidáváme jednu nebo dvě nové rubriky. Přidali jsme rubriku CEO talk, ve které se zaměřujeme na manažery, generální ředitele. Přidali jsme – a to se osvědčilo – příběhy malých firem. Přidali jsme lifestylová témata a nové žebříčky. Nebudeme nic měnit, nebudeme dělat žádnou revoluci. Obsah přidáváme postupně. Teď připravujeme vydání prvního našeho speciálu. Speciál vyjde v dubnu, bude o nejbohatších lidech světa. Takové speciály, vždy zaměřené na nějaké téma, chceme dělat 3-4krát ročně.
Ještě před startem jste uvažovali o spuštění webových stránek ve spolupráci s nějakým partnerem. Zatím žádný web nevznikl. Dojde k tomu letos?
Na začátku jsme měli nesmělé pokusy o partnerství s iDnes.cz. Ekonomikou nového webu se zabýváme každý den, stále to počítáme. Zatím nám ale nevychází, proč bychom ho měli spouštět. Na druhou stranu si uvědomujeme, že máme sílu značky a že by byla škoda ji nevyužít. Takže letos určitě něco připravíme.
Nevychází vám to kvůli nedostatečným příjmům z prodeje online reklamy?
Nevychází to finančně, protože investice do webu jsou velké. Museli bychom přijmout nové lidi. Stavíme na stoprocentní kvalitě. Máme dobré, a tím pádem taky drahé fotografy, autory i grafiky. V tomto nechceme slevit ani na webu. Nechceme ho dělat levně, nechceme najímat studenty. Myslím ale, že nám to ve finále vyjde a že s webem letos přijdeme.
Občas nějaké zprávy pouštíte přes Facebook nebo Twitter…
Je nám líto, že náš obsah nemůžeme víc prodat. Dnes máme za týden jednu až dvě exkluzivní ekonomické zprávy. Nemáme je ale kam dát. To by mohl web změnit. Budeme ale na něm chtít vydělávat. Značka Forbes je tak silná, že se nakonec v nějaké elektronické formě objeví. Nechceme se ale nechat vlákat do hry, že budeme web tlačit na imprese a na počet návštěvníků. To určitě ne.
A s verzí pro tablety počítáte?
Určitě. Ale přemýšlení o ní je spojené s webem a tím, co všechno chceme čtenářům nabídnout.
Jak je to se strukturou výnosů Forbesu – stavíte víc na prodeji inzerce, nebo je poměr s výnosy z prodeje tištěné verze vyrovnaný?
Poměr neupřesním, ale naší filozofií od začátku je živit se inzercí. Všechno, co získáme z prodaného nákladu, investujeme zpátky do rozvoje a je to něco navíc. To se potvrzuje. Prodaný náklad nám loni vzrostl o 34 % a inzerce se zvýšila o 31 %. Rostou nám všechny ukazatele.
A akce, které pořádáte pod hlavičkou Forbesu?
Jde o rovnocenný kanál, srovnatelný s prodejem inzerce a s prodejem časopisu. Pořádáme asi deset eventů ročně. Máme dva velké partnery na celoroční bázi a mnoho menších partnerů na jednotlivé eventy. Je to byznys v řádech milionu korun ročně.
Takže jste v zisku…
Firma jako taková je v zisku od samého začátku. Loňský rok jsme ještě neuzavřeli, takže přesný výsledek zatím nelze říci. Obecně se ale náš obrat pohybuje v řádech 25-30 mil. Kč a provozní zisk v řádech jednotek milionů korun.
Loni jste získal menší než 10% podíl ve vydavatelské společnosti, která Forbes připravuje – MediaRey SE. Jaký byl důvod?
Ve Forbesu se starám nejen o obsah, ale i o další organizační věci. Časopisu jako takovému do budoucna věřím. S kolegy vydavateli jsme se proto dohodli, že by bylo dobré vymyslet nějaký model, ve kterém budu víc zainteresovaný. To teď jsem.
Je pravděpodobné zvyšování vašeho podílu?
Ano, na tom je postavená smlouva. Mám předkupní práva na další podíl. Obnáší to určité riziko, ale i s tím jsem do toho šel. V redakci máme dobré lidi. Vydavatelé jsou naprosto skvělí – za 20 let, co jsem ve vydavatelském světě, jsem takové nepoznal.
Redakci tvořil od počátku menší počet lidí, letos jste se rozšířili o jednoho redaktora. Bude počet novinářů u vás přibývat?
Letos jsme se rozšířili o jednoho novináře (Jaroslav Mašek – pozn. red.). Máme dvě začínající kolegyně na zaučení. Pokud bychom spouštěli web, potřebovali bychom další čtyři lidi. Na konci června se proto budeme muset přestěhovat do větších prostor.
Americký vydavatel Forbesu se prodává. Může to český Forbes nějak ovlivnit?
Zatím to na nás nemá žádný vliv. Samozřejmě sledujeme, kdo si chce značku koupit. Zájem mají lidi z vydavatelství, z Ameriky i ze zahraničí. Uvidíme, jaký dopad bude změna majitele mít na nás. Řekl bych, že žádný. Máme uzavřené smlouvy i smlouvy s opcemi. Dnes jsme po Axel Springer druhým největším odběratelem licencí Forbes. Máme tři licence (Česko, Slovensko, Maďarsko) a uvažujeme o přikoupení dalších v regionu střední a východní Evropy. Byznys s licencemi je dobrý, i pro americký Forbes, nemělo by nás to tedy ovlivnit.
Petr Šimůnek, šéfredaktor magazínu Forbes Ekonomický novinář, začínal jako reportér v deníku MF Dnes, později se stal zástupcem šéfredaktora. V roce 2005 zamířil do vedení deníku Hospodářské noviny, v jejichž čele stál více než pět let. Od roku 2011 řídí časopis Forbes, jehož první číslo vyšlo v české verzi na podzim 2011. Má zkušenosti i s elektronickými médii – moderoval politický diskusní pořad Nedělní partie na TV Prima a také Pressklub na Frekvenci 1. V současnosti moderuje pro ČRo Plus pořad Den podle a také sobotní pořad Ekofórum. |