Economia zpoplatní web, značku iHned opustí

středa, 24. září 2014, 18:39 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Zpoplatněn bude celý web tzv. "měřenou" metodou, zdarma bude 10 článků měsíčně.

Economia od pondělí 29. září zpoplatňuje svůj web, který je spojen s hlavním deníkem společnosti Zdeňka Bakaly – s Hospodářskými novinami. Economia se do budoucna rozhodla upustit od značky iHned.cz, nově bude i v online prostředí používat značku Hospodářské noviny. Doména iHned.cz zůstane, ale značka už nebude figurovat v názvu serveru. Na středečním setkání s novináři to uvedli generální ředitel Economie Roman Latuske, šéfredaktor iHned.cz Miloš Čermák a ředitel redakcí Vladimír Piskáček.

„Neříkáme, že jsme nově objevili svět, ale pro nás je nejdůležitější se do placeného obsahu pustit," řekl na úvod nový generální ředitel Roman Latuske.

Od pondělí se tak na doméně iHned.cz objeví texty z tištěných Hospodářských novin. „Obsah z tištěných HN bude na doméně iHned.cz plně k dispozici plus na dalších aplikacích tak, abychom byli schopni čtenářům nabídnout komfort, že si obsah HN můžou číst kdekoliv a kdykoliv," uvedl ředitel redakcí Vladimír Piskáček. Economia si podle něho uvědomuje, že systém zpoplatnění se dá obejít, je ale přesvědčená, že to jejímu záměru neublíží. „Je to pokus o změnu návyku lidí. Víme ale, že i my se musíme přizpůsobovat návyku lidí," uvedl Piskáček s tím, že Economia proto přijde se strategií Digital First, kdy zpravodajské materiály se budou nejprve objevovat na webu.

Z modelu zpoplatnění si Economia vybrala metodu měřeného webu. Spočívá ve zpoplatnění celého webu poté, co uživatel vyčerpá určitý počet článků zdarma. V případě HN půjde o zhruba deset článků měsíčně, které si budou moci čtenáři číst zdarma. Do tohoto počtu ale nebudou započítány např. agenturní zprávy. Podle šéfredaktora iHned.cz Miloše Čermáka Economia předpokládá, že zpoplatnění se dotkne cca 5-10 % stávajících uživatelů serveru iHned.cz.

Předplatitelé tištěných Hospodářských novin mají mít za 200 Kč ročně přístup do placeného webu a do aplikací. Přístup k obsahu na webu pro čtenáře, kteří nejsou předplatitelé tištěných HN, bude za 299 Kč měsíčně. Nebude možné koupit si jednotlivý článek. Předplatné na webu bude měsíční, předplatné kombinované s dalšími kanály (web, aplikace) bude v nabídce různých periodicit. Obsah v aplikacích bude dostupný v předvečer od 21:30, součástí nabídky bude i archiv HN od roku 1995.

Economia je tak vůbec prvním z tuzemských vydavatelů deníků, kteří se do zpoplatnění svého onlinu pouštějí. Záměr zpoplatnit web avizoval nový management už v loňském roce. Od té doby probíhaly přípravy zpoplatnění, úpravy redakční v podobě vytvoření centrálního newsroomu, stejně tak se připravovaly úpravy deníku Hospodářské noviny, které Economia představila letos v květnu (nové řazení rubrik, přechod ze dvou sešitů na jeden atp.) s cílem zaměřit se na prémiový obsah.

Ukázka nové podoby serveru Hospodářských novin

HN_screen

HN_screen_placeni

Na podporu nového přístupu k obsahu odstartuje i marketingová kampaň „Jsme s vámi, ať jste kdekoliv“.

HN_Kampan

-mav-