Značky by měly dělat pro lidi víc, ne naopak
Dnes musí být značky lidem užitečné, řekl Kai Platschke na European Planning Conference.
Značky potřebují se spotřebiteli vytvářet vztah, ale posíláním fotografií do soutěží, pokládáním otázek na Facebooku či checkováním na Foursquare se jim to nepovede, myslí si Kai Platschke z berlínské konzultační společnosti happyhappyjoyjoy, který v úterý 4. listopadu vystoupil v Praze na mezinárodní konferenci European Planning Conference.
Podle Kaie Platschkeho, který s marketingovou strategií pomáhá společnostem, jako je H&M, Mammut či Budweiser, je většina značek ve slepé uličce. „Značky stále cítí vnitřní potřebu říkat lidem, jak jsou skvělé. Nic jiného. Nevysvětlí, proč jsou skvělé, co pro to dělají,“ řekl Platschke a dodal, že nestačí vytvářet atmosféru štěstí a radosti tak, jak to činí Mondelēz, Coca-Cola či Cadbury.
V době digitálních médií potřebují značky čím dál více obsahu. I proto ho nechávají vytvářet spotřebitele. „Značky by ale měly začít přemýšlet nad tím, co mohou udělat pro lidi, a ne je pouze využívat ve svůj prospěch,“ dodal Kai Platschke. Dnes je důležité umět upřímně odpovědět na otázky: kdo jsem, co pro koho mohu udělat a jak o tom mluvím. Značky musí znát své místo na trhu, sebe samotné i své spotřebitele, socio-demografická data k tomu již dávno nestačí.
Za příklad značky, která odpovědi na uvedené otázky zná, uvedl Dove – značku pro ženy, která se je snaží naučit brát se takové, jaké jsou, a promítá to i do své komunikace.
Další takovou značkou je Levi’s, která před čtyřmi lety investovala do globálního průzkumu zaměřeného na střih oblečení, aby zjednodušila a zkrátila nákup kalhot. U 60 tisíc žen Levi’s zjišťovala velikosti, tvary a jejich křivky a na základě 3D skenů vytvořila tři základy tvary těla, které jsou vlastní 80 % žen, a nový systém velikostí – tzv. Levi’s ID Curve.
„Dnes trh není jen o prodávání produktů, ale o přidané hodnotě, kterou značka spotřebitelům přináší,“ vysvětlil na závěr Platschke.
-kch-