Šafr: Veřejnost nedoceňuje hrůzu oligarchů v médiích

čtvrtek, 18. prosince 2014, 19:08 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Nové projekty v české žurnalistice se představily studentům na Fakultě sociálních věd.

V rámci diskuse Nové projekty v české žurnalistice na FSV UK se představily vznikající projekty a nové tituly, které v průběhu letošního roku přišly na trh po vlastnických změnách v českých médiích.

„Veřejnost ještě nedocenila tu hrůzu oligarchizovaných médií. Proto chceme s naším projektem dokázat, že zde existují zásadní a principiální případy manipulace a že došlo k úbytku svobody slova,“ řekl například na čtvrteční diskusi Pavel Šafr, jenž rozjíždí s dalšími čtyřmi novináři projekt Free Czech Media. Projekt se bude zaměřovat na případy mocenské manipulace, skryté cenzury a zřejmé autocenzury.

Jako příklad současné manipulace uvedl Šafr články v denících skupiny Mafra v souvislosti s předvolební kampaní do Evropského parlamentu, kdy byla na druhé, tradičně zpravodajské, straně otištěna velká fotografie Pavla Teličky v posilovně s tématem, že se zodpovědně připravuje na volební kampaň. „Dalším příkladem je mediální pokrytí zakázky pro Lesy ČR, kterou získal Agrofert. Na stránkách MF Dnes a Lidových novin se to odbylo jedňákem, ale tohle přesně by noviny měly zkoumat,“ přitakal Dalibor Balšínek ze společnosti Echo Media.

Jednou z metod, kterou bude Free Czech Media pracovat, má být spolupráce s Petrem Herianem ze společnosti Newton Media. Zatím je projekt, o kterém Šafr hovoří jako o občanské aktivitě, financován z vlastních zdrojů jeho zakladatele. „Do budoucna plánujeme oslovovat sponzory, které budeme s maximální transparentností zveřejňovat,“ dodal Šafr.

Na sponzorech a darech zakládá svůj Ústav nezávislé žurnalistiky s projektem Hlídací pes, který založil Ondřej Neumann. Již nyní je domluven, že na určitých tématech bude spolupracovat s Robertem Čásenským a jeho časopisem Reportér, konkrétně se zaměří na téma ruského vlivu v Česku.

Další z nových projektů vydavatelství Tablet Media se spoléhá na výnosy z inzerce. Podle šéfredaktorky Dotyku Evy Hanákové tabletový týdeník Dotyk zaznamenává každý týden 15 tisíc stažení, nově uvedený Dotyk Byznys sedm tisíc stažení týdně. Měsíčníky Dotyk Styl Royal a Dotyk Bydlení má dohromady šest tisíc. Tablet Media plánuje v příštím roce uvést specializované weby na podporu svých tabletových magazínů, dodala.

O modifikaci svého obchodního modelu uvažuje šéf společnosti Echo Media Dalibor Balšínek, jehož web Echo24.cz navštěvuje podle Google Analytics přes půl milionu uživatelů měsíčně (podle NetMonitoru to bylo v listopadu přes 230 tis. RUest, pozn. red.). „Podle mého přesvědčení média mohou fungovat jen tehdy, pokud většina příjmů je generována ze strany čtenářů, inzerce má být nějakou nástavbou. Nejlepším dokladem je kolega Motejlek, který si svůj model postavil na předplatitelích. V tomhle směru se budeme měnit i my,“ přiblížil Balšínek. Neznamená to ale, že by Echo Media chtěla zpoplatnit server Echo24.cz, ale že se bude snažit získat příjmy od předplatitelů Týdeníku Echo (vychází elektronicky i tištěně).

-kch-