Pinterest chce přestat být sociální sítí pro ženy

neděle, 08. února 2015, 09:35 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť Pinterest spustila reklamní platformu. Chystá se zaujmout značky i muže.

Pinterest začal nabízet zadavatelům možnost zviditelnit se pomocí sponzorovaných příspěvků. V lednu spustil beta verzi reklamní platformy, která nabízí tzv. Promoted Pins. Ty uvidí každý z uživatelů na hlavní stránce po přihlášení ke svému účtu. Demografická data o složení uživatelů Pinterestu ale naznačují, že značky se musejí naučit nejenom zvládnout využít nový marketingový nástroj, ale také brát v potaz specifické složení Pinterestu. Jak už jsme dříve uvedli, podle serveru Marketing Pilgrim je medián věku uživatele Pinterestu 35 let, méně než na Facebooku, a většina uživatelů (81%) jsou ženy.

To potvrzují i lednové demografické statistiky Pew Research  zaměřené na užívání sociálních sítí v USA. V průběhu uplynulého roku se o desetinu (na 52 procent) zvýšilo procento uživatelů internetu, kteří využívají dvě a více sociálních sítí souběžně. Obrázky na Pinterestu si ale z amerických uživatelů internetu prohlíží a sdílí jen 13 procent mužů a naopak více než 40 procent žen. Představitelé Pinterestu jsou si těchto čísel dobře vědomi a snaží se kromě jejich interpretace přijít s řešením a udělal tuto službu atraktivnější pro mužskou část populace.

Uživatelé v USA starší 18 let napříč sociálními sítěmi

matrix

Zdroj: Pew Research

Pinterest připomíná nástěnku, kam je možné doslova "připíchnout" (nejen) zajímavé tipy na domovní dekorace, recepty a obecně hledat inspiraci pro zvelebování každodenního života. Vyjmenované kategorie obsahu jsou ale pro Pinterest charakteristické. Nevyvážený poměr mezi ženským a mužským publikem je podle zakladatelů společnosti Bena Silbermanna a Evana Sharpa způsoben samotnou koncepcí stránky, vysvětlují pro The Wall Street Journal. Funkční princip Pinterestu má především snadno schraňovat obrázky z internetu a v konečném důsledku se sdílejí hlavně tipy a inspirace.

Pomůže personalizovaná reklama?

Vyhlídky na úspěšný prodej reklamy na Pinterestu tak zlepšuje skutečnost, že spolu s užíváním služby lidé poměrně explicitně projevují svoje spotřebitelské fantazie – ať už po krásnějším bydlení nebo novém oblečení.

Joanne Bradfordová z obchodního oddělení firmy navíc uvádí, že sponzorované příspěvky mají díky dobrému cílení v průměru stejný počet sdílení jako uživatelsky vytvořené "piny". Aby home page nezahltila reklama, placené příspěvky mají být vybrané s ohledem na jejich maximální relevanci. Tato vlastnost příspěvků, tedy přesné cílení, má v konečném důsledku napomoci zmírnit příliš jednostrannou orientaci na ženy. V závislosti na uvedeném pohlaví uživatele se tak například mužům budou automaticky nabízet víc "geekovsky" laděné příspěvky. Nemá chybět ani zaměření na automobily a zkrátka na vše, co rádo sdílí mužské osazenstvo Pinterestu.

Loňské ohodnocení této sociální sítě ze strany investorů na pět miliard dolarů s sebou nese očekávání, že Pinterest s více než 70 miliony uživatelů představuje plnohodnotnou konkurenci Twitteru, Facebooku, LinkedIn a Instagramu – tedy služeb, které mají genderový dosah vyváženější.

V protikladu s tvrzením Bradfordové o vynikajícím zacílení reklamy je ovšem aktivita firem Tommy Hilfiger, VH1 a Benjamin Moore, které  preferují spolupráci s tzv. Pinfluencery, tedy s názorovými vůdci, kteří dokáží vybudovat kolem sebe komunitu fanoušků a mají v dané komunitě rozhodující slovo. Spíše než s aplikací Pinstitute, která má zadavatelům pomoci pochopit fungování sponzorovaných Pinů, se tak vyjmenované firmy učí využívat startup HelloSociety. Ten sdružuje tvůrce obsahu a zapojení jejich služeb vyjde minimálně na 15 tisíc dolarů, cituje The Wall Street Journal svůj nejmenovaný zdroj.