Jakub Unger: Obsah bude naší viditelnou značkou

čtvrtek, 05. března 2015, 07:13 Internet & Mobil MediaGuru

Náš mediální projekt stavíme jinak, než je obvyklé, říká Jakub Unger, šéf Dead Line Media.

Dead Line Media má být podle dostupných informací v provozovatelem několika webů. Zatím nejsou známá jména všech. O jaké projekty jde?

Na začátku budou čtyři značky. Investigativní deník Neovlivní a magazín o moderním životním stylu My89 jsou již známé. Těmi dalšími bude profilový magazín o vlivných lidech CZLeader a portál regionálně zaměřených firemních informací RegioBiz.

Kdy přesně tyto weby odstartují?

Start našich projektů je rozplánovaný na nejbližší týdny. Začínáme právě v těchto dnech, sledujte naše sociální sítě…

Kdo se na tvorbě jejich obsahu bude podílet?

Řekli jsme si na počátku, že chceme nabízet obsah a služby, které budou mít rozpoznatelnou značku: originální, inovativní a postavené na kvalitě a zkušenosti. Skládáme tudíž náš tým z lidí, kteří jsou známí a profesně respektovaní – počínaje šéfredaktorkami Sabinou Slonkovou a Lenkou Tréglovou, které mají za sebou vedení největších českých deníků, respektive magazínů. Mezi autory najdete třeba reportéra Tomáše Syrovátku, publicisty Romana Bradáče, Davida Binara, Barboru Tachecí. Se sociálními sítěmi nám pomáhá Pavlína Kvapilová, s fotografiemi Filip Singer… Tedy vesměs lidé, kterých si za jejich práci cení experti z branže i širší veřejnost.

Proč vůbec tyto weby vznikají, co je jejich ambicí?

Myšlenka Dead Line Media zrála nějakou dobu, tuším, že poprvé jsme se o ní s kolegy bavili někdy před dvěma lety. V bodu kariéry, kdy se člověk už dokáže s odstupem podívat na trh a ptát se sám sebe: Děláme to dobře? Je mediální scéna v pořádku, plní svou roli, funguje ekonomicky? Přinášíme hodnotu společnosti? Když dojdete k odpovědi, že vše úplně v pořádku není, máte samozřejmě i negativní možnost se vůči tomu uzavřít. Říct si, že je to pořád velmi pohodlné zaměstnání a tiše ten stav přijmout, nebo tak nějak partyzánsky, v zákrytu, na oko vzdorovat. Anebo máte dvě možnosti, jak problém začít řešit. Buď se rozhodnete budovat něco nového čistě jako vzdor nebo protest, ale na to osobně moc nevěřím, nepřijde mi to dlouhodobé. No a tak jsme nakonec napřeli energii tím druhým, pozitivním směrem a začali pracovat s přesvědčením, že současný stav je příležitost. Že stojí zato zkusit práci jinak.

Jak bude vypadat zpracování. Budete preferovat některé žánry, kterými se nové weby budou prezentovat?

Je to multimediální prostor s texty, databázemi, videem, zprávami, grafikou, otiskem sociálních sítí, rozhovory či komentáři.

Na jaké čtenáře míříte?

Zpravodajská část naší práce míří na lidi v rozhodovacích rolích napříč společností. Výstupy mohou zajímat každého, kdo chce znát pravdu o tom, kteří lidé mají na život společnosti vliv a jak tento vliv uplatňují. V případě lifestyle obsahu si pomůžu citací od Lenky Tréglové: „Chcem být pro lidi, kterým je jasné, že kvalitní život neleží ani v bohatství či věčném mládí, ale v rozumném přístupu ke kariéře, soukromí, zdraví, výchově dětí i přírodě.“ Chceme se cíleně věnovat osobnostem, které kromě profesních kvalit mají zároveň i zájem o rozvoj veřejného života v Česku a vizi, jak k tomu přispět. A ze stejného úhlu nás zajímají i vize tuzemských firem a byznysu. Ve stručnosti je to, kdo jsme, čemu věříme a jak chceme pracovat, shrnuto na našem novém vydavatelském webu www.deadlinemedia.cz

Většina těchto čtenářů je časově vytížená, jakého výsledku návštěvnosti očekáváte, že váš projekt dosáhne?

Kolegové si přejí deset tisíc živých lidí. Metriky kliků a podobných internetových kritérií teď moc neřešíme, protože si nemyslíme, že jsou to cíle, které se pro obsahové projekty hodí.

Už jste uvedli, že finance na projekt mají pocházet zejména z vlastních prostředků, grantů a prodeje služeb vašeho vydavatelství. Jak velký podíl má patřit online reklamě?

S klasickou reklamou teď počítáme jen menšinově. Tuzemský trh je stále dominantně postavený na principu „Čím víc RU, PV a unifikovaných banerových ploch máš, tím jsi relevantnější“. Pro reklamní agenturu. A cena za to RU/PV (reálný uživatel / page views – pozn. red.) je zároveň tak nízká, že nutí produkovat ty unifikované RU-PV-bannery, aby v tom řetězci pro vydavatele zbyly alespoň nějaké peníze. Uzavřený kruh, ve kterém se málokdo zajímá o obsah, účel a hodnotu té stránky, je to jen hmota. A paradoxně to nejvíc ubližuje display reklamě nebo bannerům jako takovým – u nich přece nejde o míry prokliků a prosté počty milisekundových zobrazení, ale taky o image, o přenesený význam, podvědomou informaci správné cílové skupině, která později povede k nákupu inzerovaného zboží. Nicméně nevidím to depresivně, určitě se i v Česku začneme na webu posouvat od „klikání a blikání“ směrem ke kvalitě a relevanci obsahu, volbě čtenářské skupiny a kreativnímu ztvárnění na to navázané reklamy. U toho určitě chceme být.

Kdo zodpovídá za obchod? Budou se projekty prodávat jako balík?

Obchodní rozvoj je na mě. Vzhledem k tomu, co jsem už zmínil před chvílí, věřím spíš v nabídku komerčních služeb na míru klienta. Na balíky ne.

Uvažuje se o placeném obsahu?

Zatím ne, brzdilo by nás to v růstu.

A o tištěné verzi některého ze zamýšlených projektů, nebo o jiné formě než internetové?

Programově ne. Snažíme se maximum nákladů věnovat obsahu a pro tento model je web nejlepší začátek. Když bude zájem, tisk nabídnout umíme a rádi do toho půjdeme, ale jako neziskovou aktivitu ho provozovat nebudeme.

Jak se nový projekt vztahuje nebo vymezuje vůči nedávno vzniklým projektům typu Hlídací pes nebo Svobodné fórum?

Přiznám se, že tyto projekty nesleduju, takže neumím odpovědět.

Kdy se projekt dostane na nulu?

Nula je plánována do roka.

Co chcete naznačit názvem Dead Line Media?

Dedlajn je staré dobré novinářské slovo, odkazuje ke spolehlivosti, přesnosti, týmové práci, dodávce na míru a na čas. Ale někdo se mě tuhle ptal, jestli je to upozornění, že se média ocitla ve slepé uličce? Už jsem slyšel víc návrhů, a to se mi asi na tom názvu líbí - záleží na zkušenosti, představivosti či náladě, jaký význam si k názvu čtenáři vloží.

-mav-