Oživení feminismu podpoří Drtinová i blogerky

čtvrtek, 21. května 2015, 07:28 Reklama MediaGuru

Kongres žen se kriticky staví k ženskému postavení v médiích a reklamě. Zahajuje kampaň.

Nezisková organizace Kongres žen se v rámci letošního ročníku zaměří na média. Problematice mediálního obrazu žen a jejich zastoupení v rozhodovacích pozicích se uskupení rozhodlo věnovat mj. po zkušenostech z poslední akce před dvěma lety. Reportáž TV Barrandov (začíná v 11. minutě) tehdy citovala slova "kolemjdoucího muže", který akci přirovnal ke "sletu čarodějnic". I to ilustruje podle Kongresu postavení "ženských témat" ve zpravodajství.

"Celkově je v Česku těžké a skoro nemožné téma rovného postavení žen prodat. Po uvedené zkušenosti s mediálním obrazem akce jsme si navíc uvědomily, že sdělovací prostředky mají velký vliv ve společnosti," řekla Monika McGarrell Klimentová, místopředsedkyně Kongresu žen, k zahájení kampaně s názvem Měsíc žen v médiích. Ta dnešním dnem začíná. 20. června ji zakončí Kongres žen v pražském Národním domě na Vinohradech, kde vystoupí se svými zkušenostmi také novinářky ze zahraničí. Doprovodného programu na přilehlém náměstí Míru se potom zúčastní i držitelka ceny Magnesia Litera za blog Kafe a cigárko Marie Doležalová či pisatelky blogu A Cup of Style.  Součástí kampaně je i promítání dokumentárního filmu Miss Representation v kině Světozor.

"Pro nás je důležité, aby si média kromě hodnoty svobody projevu osvojila také demokratický ideál rovnosti a svobody," uvedla L'uba Kobová z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. "Nemá ale smysl očekávat, že ženy samy o sobě mají prostředí zkultivovat, přinést 'ženský prvek.' Problémem je sama skutečnost, že ve vedoucích pozicích chybí a čelí v porovnání s muži dalším překážkám kariérního postupu," dodala. Ilustruje tak čísla z průzkumu, který si Kongres žen nechal vytvořit Českým rozhlasem.

Do Kongresu žen a jeho propagace se ale zapojí právě i výrazné ženské osobnosti novinářské scény. Moderátorka DVTV Daniela Drtinová účinkuje v propagačním spotu, který má, společně s letošním kongresem, rehabilitovat v Česku pojem feminismus. Video pracuje s tím, že dané slovo vypípává jako nadávku – tím chtějí jeho tvůrci vystihnout tuzemskou situaci a nahlížení na feminismus. Drtinová se zapojí také do moderování červnového kongresu, kde vystoupí i novinářky z Pobaltí.

Feminismus není nadávka! Posted by Kongres žen on 20. květen 2015

Srovnání zahraničních zkušeností může být cenné. "V Bulharsku či Rumunsku nastal trend, kdy se muži ze sektoru médií přesouvají do vedoucích míst v politice a byznysu. Uvolňují tím sice místo ženám, ale prestiž oboru v konečném důsledku klesá. Projevuje se to na snižujících se mzdách," dodala Kobová.

Problém reklamy

Problematika obrazu světa a podílu žen na jeho vytváření se ale dotýká také reklamy. Může tak dojít k paradoxní situaci, kdy sexistické reklamy hodnotí v Arbitrážní komisi Rady pro reklamu 12 mužů a jen dvě ženy, uvádí Kongres žen.

Podle šéfredaktorky My89.cz Lenky Tréglové by k spravedlivějšímu vnímání postavení žen přispělo právě i zmírnění či rovnou vymizení sexistického vyznění reklam. "Hlavní je, aby se neobjevovaly pořád ty stejně pokleslé scény, kde muž patří do hospody a žena do domácnosti," uvedla pro MediaGuru. Naopak by uvítala, pokud by se marketing s rétorikou genderové rovnoprávnostio nějž se snaží například značky Dove, Pantene nebo v poslední době Figaro, více dostal i do vysílacího času tuzemských televizí. "Často jsou tyto reklamy virálním obsahem na sítích, zaujmou vtipem, mají nápad. Bylo by skvělé, kdyby jejich vyznění vstupovalo do širšího povědomí. Reklama ale zkrátka zrcadlí naladění společnosti, třeba na takové vyznění ještě není tolik připravená," dodala.

Výzkumnice z Fakulty humanitních studií UK L'uba Kobová zastává kritičtější pohled. Platí, že reklama zůstává reklamou. "Jejím smyslem je pomoci něco prodat," řekla. Dove tak například stále zůstává kosmetickou značkou, ať už je propagovaná krása "skutečná" nebo umělá, žena má i v tomto pojetí vděčit za své kráse a spokojenosti konkrétní značce výrobku. Tuto rozporuplnost společensky odpovědných marketingových kampaní podle Kobové nelze ignorovat.

-jav-