Výzkum: Kdo jsou uživatelé komunitních sítí v Česku?

středa, 17. června 2015, 11:34 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Facebook je nejrozšířenější komunitní sítí v ČR, následují Spolužáci a Google+, ukazuje výzkum.

Nejznámějším komunitním webem zůstává Facebook, následuje YouTube a český portál Spolužáci.cz. Výzkum Komunitní weby 2015, který realizovala společnost Nielsen Admosphere na vzorku tisícovky respondentů z Českého národního panelu, kteří reprezentují internetovou populaci starší 15 let, přinesl i pohled na sociodemografii uživatelů komunitních sítí.

Výsledky výzkumu ukázaly, že komunitní weby a internetové služby na sdílení souborů jsou populární hlavně u mladší a střední věkové kategorie, tedy lidí ve věku 15-44 let. Profil si na nich také zakládají spíše muži než ženy.

Muži dominují mezi uživateli služeb Dropbox (profil zde má o 42 % více mužů než žen), Twitter (38% rozdíl) a ČSFD (32% rozdíl). Ženy naopak mírně vedou na portálu Rajče.net, na kterém má profil o 6 % více žen než mužů. O 4 % více žen je také registrováno na Facebooku.

Podstatné rozdíly v preferencích různých služeb jsou patrné i z pohledu na věkovou strukturu jejich uživatelů. Mladší generace jsou sice na internetu nejaktivnější, ale zdaleka je nezajímají všechny sítě. Vedle LinkedIn, který je znám jako síť profesionálů a je nejvíce využíván lidmi ve věku 25-44 let, si nejmaldší uživatelé tolik nevšímají ani služeb Rajče či Spolužáci. Velká popularita této posledně jmenované služby, která byla v Česku vůbec jednou z prvních komunitního charakteru, rezonuje díky stárnutí generací nejvíce u lidí ve věku 35-44 let.

Naopak s největší podíl nejmladších respondentů má Instagram. Tomu se přibližuje novější a také dvakrát méně známý Pinterest. Převahu maldších uživatelů mají také Twitter a You Tube. Facebook už je naproti tomu tak rozšířený, že je věkové rozložení těch, kteří na něm mají profil, relativně rovnoměrné.

Sociodemografie uživatelů komunitních webů (kliknutím zvětšíte)

Zdroj: Komunitní weby 2015, Nielsen Admosphere
Zdroj: Komunitní weby 2015, Nielsen Admosphere

Zahraniční komunitní weby postupně ubírají uživatele těm českým. Příkladem za všechny může být třeba Xchat - dříve velmi populární chatovací portál, který však dnes nic neříká už 61 % respondentů.

Naopak Google+ narostl počet registrovaných za poslední tři roky o 19 %. „Ač je faktická využívanost Google+ sporná, strategie získávání uživatelů přes Gmail, YouTube či Android zatím gigantu Google výborně funguje,“ komentuje výsledky výzkumu Senior Research manažerka Nielsen Admosphere Alena Ivánková.

Značný nárůst profilů dále zaznamenal i LinkedIn, kterému narostl počet uživatelů od roku 2012 třikrát. „Dvojnásobného nárůstu dosahuje i Twitter, se kterým se Češi sbližovali jen velmi opatrně, ale jak se zdá, už se s ním pomalu, ale jistě sžívají,“ dodává Ivánková.

Dobře si vede i portál pro filmové fanoušky ČSFD. I když se nemění podíl registrovaných, webu se daří zvyšovat znalost své značky

Znalost komunitních webů (kliknutím zvětšíte)

Komunitní weby 2015,  Nielsen Admosphere
Komunitní weby 2015, Nielsen Admosphere

-mav-

Foto: Photospin