Newsweek zahajuje, chce být časopisem bez hranic
V prodeji se poprvé objevuje česká verze nadnárodního zpravodajského časopisu Newsweek.
Americký magazín Newsweek vydavatelství Media Rey SE vstupuje na český trh s ambicí stát se předním zpravodajsko-publicistickým časopisem na domácí scéně. Od 5. listopadu je titul k dispozici ve volném prodeji za 59 Kč, od středy 4. listopadu jej obdrželi předplatitelé.
„Velká většina textů pro první číslo vznikla v lokální redakci. Od září redaktoři pracují na plný úvazek, máme tak připravené texty i pro další vydání,“ popsal v rozhovoru pro MediaGuru.cz přípravy prvního vydání Newsweeku šéfredaktor Jiří Nádoba (na titulní fotografii).
Redakce, kterou vede, byla záměrně sestavená tak, aby v ní byli zastoupeni novináři s orientací na zahraniční dění. Pro Newsweek pracují Daniel Anýž, zaměřující se na americkou scénu, který naposledy působil jako komentátor Hospodářských novin. Z Lidových novin přišla Kateřina Šafaříková, specializující se na Evropskou unii, z MF Dnes zamířil do Newseeku Tomáš Lysoněk. Redakční tým dále tvoří reportérka Kateřina Šantúrová se zkušenostmi z anglosaských médií, Pavla Francová, která pracovala pro magazín Index Hospodářských novin a z webu Lagardere Koule.cz přišla do redakce Hana Slivová, která má na starost kulturní rubriky. Fotoreportérem je Stanislav Krupař, jehož práce byla oceněna i v soutěži Czech Press Photo. Kreativní editorkou je Irena Tesarčíková a art directorkou Soňa Valentová. Redakce spolupracuje i s řadou externistů – mezi nimi např. Edward Lucas, redaktor časopisu The Economist, nebo Siegfried Morkowitz, americký novinář žijící v Praze.
Nový titul z vydavatelství Media Rey SE, který v Česku vydává i magazín Forbes, postavil také vlastní inzertní tým. Tvoří ho Milena Houžvičková a Magda Etzlerová, které mají dlouhodobé zkušenosti z vydavatelství Economia.
Struktura českého Newsweeku převzala některé prvky z původní verze – např. úvodní sled několika velkých fotografií. Na předních stranách časopisu se objevuje pět stran komentářů, ve kterých chce titul podtrhnout svoji kompetenci v zahraniční orientaci. „Sledujeme českýma očima, co se děje ve světě a co si o tom myslet,“ říká Jiří Nádoba. Hlavním tématem úvodního čísla je rozhovor s teplickým radním Dominikem Ferim, rozhovor nemá chybět v žádném vydání titulu.
Stěžejním žánrem Newsweeku mají být reportáže. „Snažíme se najít to, co si myslíme, že je aktuální, nebo sami nastavíme agendu toho, co ve světě považujeme za zajímavé. Materiály bereme buď z Ameriky, nebo z naší redakce, která umí psát o přeshraničních tématech,“ popisuje Nádoba. Zahraniční dění považuje za stále důležitější i pro vývoj v Česku. „Spočítali jsme si, že otvíráky v denících tvořily letos ze 40 procent články týkající se zahraničí. Je to sice ovlivněno přílivem uprchlíků, ale i tak je to číslo vysoké. Měli bychom dát najevo, že se v zahraničí vyznáme a doufáme, že nám k tomu pomůže i značka Newsweek, která dodá našemu pojetí důvěru,“ věří šéfredaktor.
Vedle přeshraničních témat a komentářů o světovém dění chce titul stavět na kulturních tématech. Zajímavostí jsou na stránkách relaxu anglická křížovka nebo osmisměrka či antistresové omalovánky. „Newsweek bude časopis bez hranic – pro čtenáře, kteří chtějí vidět do okolního světa a být jeho součástí,“ shrnul Nádoba, který doufá, že prodaný náklad Newsweeku by se v Česku mohl dostat na úroveň Forbesu (tj. cca 20 tis. kusů).
Česká podoba Newsweeku chce čtenáře oslovit i svým grafickým pojetím. Autorem konceptu je grafické studio Side2, které vsadilo na odlišnost a výjimečnost. „To se projevuje mj. i na titulu časopisu, kde není použita červená barva, tradičně se značkou Newsweek spojovaná. Vlastní rešerší jsme se navíc sami přesvědčili, že se na českých pultech vyskytuje až překvapivé množství časopiseckých titulů s červenou barvou v hlavičce. Červenou jsme tedy nahradili černou s tím, že tradiční logo NW v negativním provedení obálce zcela dominuje,“ přibližují Marius Corradini a Richard Jaroš.
Vnitřní úprava má vycházet ze srozumitelné organizace obsahu spočívající v přehlednosti, čitelnosti a jasné orientaci. Barvám dominuje tiskařská čerň, doplněna o čtyři další signální barvy, které slouží k proznačování či rozrůznění jednotlivých úrovní a důležitostí informací. Velký důraz se klade na výběr fotografií a ilustračních materiálů.
Newsweek vychází v rámci licenční smlouvy mezi jeho americkým vydavatelem, společností IBT Media, a společností Barecz & Conrad Media, Ltd. (BCM), která v Česku působí už pátým rokem jako vydavatel magazínu Forbes, a to přes svou dceřinou společnost MediaRey SE. Titul je distribuován v nákladu 40 tisíc kusů, dva tisíce výtisků míří do prodeje i na slovenský trh. Vycházet bude ve čtvrtek jako čtrnáctideník, pozdější přechod na týdenní periodicitu není vyloučen. Newsweek je od prvního čísla k dispozici též v audio-verzi přes portál Audiotéka CZ.
Obsah prvního vydání NewsweekuRozhovor s Dominikem Ferim, 19letým politikem z „nejkrásnějšího místa v pekle“. Pět stránek komentářů od autorů jako Dan Anýž, Kateřina Šafaříková nebo Edward Lucas. Reportáž z míst, kde vyrůstal Donald Trump. Feature o nové panence Barbie, která má v hlavě Wi-Fi. Story o českých policejních psech střežících kalifornský Oakland. Příběh o tom, jak se dostat do těla robotické kočky a svou myslí odhazovat náklaďáky. Rozhovor se zpěvačkou Roisin Murphy (ex-Moloko), která přijede do Prahy na koncert. Šestistránkový „feed“ kulturních tipů. První díl seriálu o tom, kde se mimo Prahu lze dobře najíst. Anglická křížovka, antistresové omalovánky, matematický hlavolam a nástupce sudoku jménem „hidato“. Komiks z prostředí ledního hokeje, v hlavní roli Jaromír Jágr. Ohlédnutí za tím, co psal Newsweek v prvním čísle v roce 1933. |
-mav-