Pinterest zavádí vyhledávání pomocí obrázku
Uživatelé získali nový způsob objevování produktů, pomoci jim v tom má i nová nákupní sekce.
Sociální síť Pinterest chce nabízet více než stovce milionů uživatelů nové zdroje inspirace. Služba, která principem fungování připomíná on-line nástěnku či katalog bytových doplňků, nově umožňuje svým uživatelům snadno vyhledávat předměty podobné těm, které je náhle zaujaly. Funkce je založena na vyhledávání pomoci obrázků, respektive jeho výřezu. Pokud uživatele zaujme konkrétní předmět na libovolném "pinu" (příspěvku), stačí jej na něm označit a nechat vyhledávat podobné. Pinterest současně vypíše i název předmětu a jeho zařazení do dalších vyhledávacích kategorií (například do sekce věnované zboží americké nábytkářské firmy Restoration Hardware). "Na fotografiích se často nalézá hned několik zajímavých předmětů, chceme, aby lidé dostali šanci o nich zjistit více," uvedl programátor Andrew Zhai na blogu Pinterestu.
Příkladem může být lampa, která přece jen neměla být na konkrétní fotce tím jediným zajímavým objektem. Uživatele však zaujala a řekl si, že by se mu podobná také hodila do bytu. Vyhledávací algoritmus mu dokáže najít vizuálně podobné – na základě barvy, tvaru či vzoru.
Aby ale vůbec mohl Pinterest novou funkci spustit, vývojáři museli nejprve pro potřeby vyhledávacího algoritmu zaindexovat zhruba miliardu obrázků, jež se na sítí nacházejí. Pomoc hledali i ve specializovaném centru univerzity v Berkeley zaměřeném na techniky strojového učení. Program se díky nim dokáže „naučit“ rozpoznávat podobnosti a rozdíly, je-li „nakrmen“ dostatečně objemným vzorkem dat. Konkrétně Pinterest jich poskytuje víc než dost a firma doufá, že postupem času dokáže roztřídit všechny z dosavadních několika miliard pinů. „Principem Pinterestu je objevování a vizuální vyhledávání k tomu dává další příležitost,“ cituje Wired vedoucího inženýra Pinterestu Kevina Jinga.
Pinterest ovšem využívá pečlivě rozřazené položky i jinak než pro radost z vizuálního objevování. Minulý týden totiž spustil svůj vlastní "e-shop", de facto agregátor všech Pinů nabízejících nějaké zboží. Tento improvizovaný obchod právě rozsáhlou kategorizaci "zboží" hojně využívá. Funkci nákupního tlačítka nicméně Pinterest zavedl ještě dříve a jak nynější aktualizace ukazují, v možnostech monetizace se snaží dále posouvat. Vizuální vyhledávání k nim potom přispěje tak, že do jeho výsledků tyto nákupní piny zahrne také. Je to další cesta, jak se lze dostat k výrobku, který uživatele jednoznačně zaujal.
Podle šéfa mediální agentury Yieldbot Jonathana Mendeze jde však spíše o funkci k navýšení reklamního inventory než o funkci, která by byla užitečná pro uživatele. "Neznám nikoho, kdo by takto chtěl vyhledávat," uvedl pro AdAge o naparování se Pinterestu před zadavateli, kolika kanály dokáže zajistit výrobku pozornost. Ať už je takové tvrzení oprávněné, či nikoliv, důkladné označkování obsahu nutné k efektivnímu nalézání podobných objektů se může firmě hodit třeba právě pro další úpravy jejího e-shopu. A pokud by si uživatelé nové možnosti objevování obsahu oblíbili, vývojáři mohou opět jen pomocí parametrů umožnit nalézání například jen těch podobných předmětů, které si lze zároveň koupit. Pro firmu tak nové funkce také znamenají nové možnosti objevování – jen místo dekorativních předmětů prozkoumává možnosti vlastní monetizace.
-jav-