Snapchat nabízí nové úhly pohledu na aktuální dění

pátek, 27. listopadu 2015, 10:00 Internet & Mobil MediaGuru

Uživatelská videa mají obohatit zpravodajskou sekci Snapchatu a konkurovat Twitteru.

Populární chatovací aplikaci Snapchat začaly zajímat velké "živé" události typu koncertů a při jejich zprostředkování hodlá spoléhat především na svou komunitu uživatelů. Ti by tak mohli nabídnout doslova různé úhly pohledu na atraktivní dění, protože kdo používá Snapchat, musí disponovat chytrým telefonem. A ty zase bývají vybaveny fotoaparátem a videokamerou.

Na to do značné míry firma spoléhá ve snaze vylepšit funkci pojmenovanou Live Stories, která  zprostředkovává zpravodajský obsah dle výběru editorů Snapchatu. Uživatelé si tak na svých mobilech mohli prohlížet dění například z prezidentské kampaně Hillary Clintonové nebo sportovních lig. Lze také odebírat novinky přímo o svém oblíbeném klubu. Znamená to ale mít k dispozici prakticky stejné informace, jaké může nabídnout Facebook či Twitter, kam jednotlivé kluby rovněž pravidelně umisťují například sestřihy ze svých utkání.

Algoritmus Snapchatu má být totiž schopen rozpoznat uživateli vygenerovaný obsah (fotografie, videa) a najít v nich jednu a tu samou situaci snímanou z odlišných úhlů. Nemusí jít ale nutně o sportovní, politickou či kulturní událost typu koncertů, ale třeba také přistání helikoptéry. Zdánlivě drobná změna tak zřejmě povede k poměrně netriviálním důsledkům. Uživatelé získali o motivaci navíc, proč vůbec obsah generovat, přičemž tato zvýšená aktivita přináší více prostoru, přes který prodávat reklamu (respektive obsahu, před jehož konzumací lze pouštět reklamní spoty). V neposlední řadě se také Snapchat může dále odlišit od proudu informací, který nabízejí ostatní komunitní služby jako je Twitter či Facebook.

Přestože se Live Stories zatím zaměřují hlavně na velké očekávané události typu předávání hudebních cen, ve svém blogu vývojáři Snapchatu naznačují, že mohou svůj algoritmus využít také při příležitosti tzv. breaking news typu pádu letadla, kde jsou uživatelská videa často jediným zdrojem audiovizuálního materiálu o události. V této oblasti však momentálně dominuje Twitter, který navíc před necelými dvěma měsíci uvedl pro svou mobilní aplikaci novinku s názvem Moments. Jejím principem je na základě editorské práce vybírat nejdůležitější události ve světě a agregovat relevantní tweety, fotografie a videa. Moments sice nenabízejí odlišné záběry stejného okamžiku, přesto se díky nim Twitteru v očích některých uživatelů podařilo nahradit standardní televizní zpravodajství, konkrétně tedy z oblasti sportu.

Twitter zvládá kombinovat rychlost, zaměření na nejnovější dění videoformáty Periscope a Vine. Druhý jmenovaný umožňuje vidět jednu akci stále dokola. Sportovní fanda ostatně málokdy potřebuje delší než šestisekundovou nepřerušovanou smyčku. Protože Twitter cílí především na zámořské profesionální soutěže, české uživatele by mohla v budoucnu (až se funkce rozšíří také mimo území USA a Brazílie) nejvíce zajímat hokejová NHL, kde se i v letošní sezóně daří Jaromíru Jágrovi neméně úspěšně než při té loňské. Existuje tak velká šance, že lidé budou nadále sdílet akce podobné té, která je k vidění níže.

Snapchat chce ale jít ještě o kus dále a lišit se způsobem, jak lze vůbec událost vizuálně podat. Proto chce nabízet záběry stejného okamžiku pořízené z různých míst. Nová funkce nese název Story Explorer a podle dosavadních informací to vypadá, že by mu mohli vývojáři dostát. Zatímco standardní televizní záběry nabídnou zhruba pět odlišných úhlů kamery z jedné hokejové akce, Snapchat by jich mohl nabízet řádově více díky aktivitě uživatelů-diváků přímo na stadionu. Přestože technická úroveň takto pořízených videí nemusí být ohromující (a třeba hokejový puk se na nich snadno ztratí), mohla by alespoň obohatit klasické opakovačky o reakci tribun.

Jason del Rey ze serveru Recode by ale rád viděl podobného obsahu ještě více, služba podle něj příliš spoléhá na obsah, který pro ni zpřístupní samy sportovní soutěže a její kluby. Dodává také, že denně Twitter podrobně cílí jen asi na tři až čtyři sportovní události, čili zapálení fanoušci konkrétního týmu často nenajdou to, co hledají. Del Rey se ale v tomto ohledu může řadit mezi ty „šťastnější" uživatele, jelikož jeho pozornost si nejčastěji získávají New York Knicks z basketbalové NBA, která je v porovnání s hokejovou NHL ve Státech mnohem populárnější. Twitter se ovšem ve výběru událostí nezaměřuje jen na sport, jak ukazuje jeho propagační video, nabízený obsah má mít v první řadě zpravodajský charakter a snažit se uživatele doslova zatáhnout do toho nejzajímavějšího, co hýbe světem. Pokud by ovšem Twitter chtěl vynikat zaměřením se na profesionální sport, nové funkce Snapchatu pro něj představují velkou výzvu.

-jav-