Značky a sociální sítě: Možnosti využití se rozšiřují
Skladbu sociálních sítí si značky pro komunikaci vybírají podle svého image a publika.
Každým rokem přibývá sociálních sítí, které se hodí pro marketingovou komunikaci. Zatímco v loňském roce svůj boom zažíval především Instagram, letošní rok bude podle předpovědi patřit Snapchatu. O této síti, umožňující sdílet obsah, který za chvíli zmizí, se mluví jako o nejefektivnějším nástroji pro zapojení publika.
Podle výzkumu eMarketer do Snapchatu letos začne investovat 22 % amerických zadavatelů reklamy, zatímco u Instagramu to plánuje jen 12 % z nich. Rostoucí zájem o Snapchat se projevil i na letošním Super Bowl, kde ho do svého mixu zapojila Pepsi, Gatorade, Amazon, GE nebo filmové studio 20th Century. A pomalu se začíná chytat i v Česku. Na letošního Valentýna na něm po celý den „snapovala“ značka Milka. Už delší dobou „snapuje“ například online obchod s módou Zoot.cz nebo značky minerálních vod Mattoni a nově také Aquila. S nástupem Snapchatu a rozšiřujícími se možnostmi sociálních sítí vystává otázka, podle čeho se značky rozhodují, na kterou vstoupit a na kterou nikoliv.
Podíváme-li se na portfolio společnosti Karlovarské minerální vody, vidíme, že každá značka komunikuje na jiných sociálních sítích. Zatímco Mattoni je aktivní na Facebooku a zmíněném Snapchatu, Magnesia na YouTube a Facebooku a Aquila na Facebooku, YouTube, Snapchatu a se svým subbrandem Fruttimo také na Instagramu. „Každá naše značka je jiná a má své specifické publikum, podle toho také volíme komunikační strategie, od kterých se následně odvíjí, jestli budeme na Facebooku, Instagramu nebo dalších sociálních sítích,“ popisuje Ondřej Postránský, marketingový ředitel Karlovarských minerálních vod. „Tento rok se chceme soustředit nejen na imageové obrázky, ale i na aktivní zapojení uživatelů a content marketing,“ dodává.
Podobně ke svým značkám přistupuje i Kofola. Zatímco značka Kofola je v časově omezených obdobích aktivní na Facebooku, YouTube či Instagramu, Ugo, Vinea a Semtex pouze na Facebooku a Rajec k tomu ještě komunikuje jen ve slovenštině i na Instagramu. „Každá značka z našeho portfolia je svébytná, má vlastní charakteristiku i cílovou skupinu. A s ohledem na to přistupujeme i k její komunikaci. Pro každou značku či její konkrétní kampaň si vybíráme odpovídající kanály,“ komentuje Jana Ptačinská Jirátová z tiskového oddělení společnosti s tím, že na sociální média putuje v Kofole 10 % mediálního rozpočtu.
Zatímco sociální síť Facebook je už brána jako mainstream se starším publikem, který je pro značku téměř nezbytným elementem sociální a content marketingové strategie, Instagram má o poznání mladší publikum – podle loňského výzkumu Pew Research Center je největší podíl uživatelů ve věku 18 až 29 let –, které ocení interakci a kvalitní vizuální obsah. Ještě větší podíl mladého publika má Snapchat, u nichž je velmi vysoká míra zapojení i frekvence používání, 100 milionů uživatelů jej používá na denní bázi. Zatímco na Facebook nahrává fotografie 35 % z celkového počtu uživatelů, na Snapchatu tak činí 65 %. Na Snapchat tak sází ty značky, které chtějí navázat emocionální vztah.
-stk-