Mediální slovník
0-9
15+Jedna ze základních cílových skupin pro televizní reklamu (tzv. široké publikum), označuje všechny T...
360° video (sférické, imerzivní video)Jde o typ videa, kde je současně zaznamenán pohled všemi směry, natočený pomocí všesměrové (360°) ka...
3D bannerVizuálně atraktivní forma internetové reklamy, která používá technologii 3D. 3D bannery mohou být vy...
3D billboardVizuálně atraktivní forma outdoorové (venkovní) reklamy. 3D digitální billboard využívá princip „for...
4C4C je zkratka pro "Customer, Cost, Convenience, Communication" a představuje čtyři klíčové složky ma...
4P4P je zkratka pro "Product, Price, Place, Promotion" (Produkt, Cena, Místo, Propagace) a představuje...
5P5P je rozšíření konceptu 4P, které obsahuje pátý prvek - People (Lidé). Tento prvek se zaměřuje na l...
A
A/B TestingMetoda umožňující porovnat efektivitu více variant téhož marketingového nástroje. Principem AB testo...
A1 stojanOboustranný reklamní nosič ve tvaru písmene "A", jehož hlavní výhodou je možnost flexibilního umístě...
ABC ČRV České republice zajišťuje ověřování nákladu tisku ABC ČR (Audit Bureau of Circulations - Kancelář ...
ABCDE klasifikaceTypologie, která populaci rozděluje do několika skupin podle kombinace sociálního postavení a ekonom...
AČRA MKAsociace Českých Reklamních Agentur a Marketingové Komunikace - asociace, jejímž cílem je zvyšování ...
Ad – AdvertisementInzerát, reklama. Ad jako zkrácená, hovorová verze od Advertising, přešla i do dalších slov jako tř...
Ad AwarenessPovědomí o reklamě, znalost reklamy. Udává, kolik procent cílové skupiny si vybavuje, pamatuje rekla...
ADCArt Directors Club (ADC) sdružuje „kreativce“ z komunikačních a brandingových agentur, designových s...
Ad-hocZ latiny „pro tento případ“, znamená účelový (včetně někdy negativních asociací spojovaných s tímto...
AdmanPrestižní ocenění udělované významným osobnostem za celoživotní přínos české reklamě. Poctu symboliz...
ADMEZADMEZ – Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu – je profesním sdružením právni...
AdMonitoringAdMonitoring je projekt (spadající pod SPIR – Sdružení pro internetovou reklamu), který monitoruje r...
Adstock(TV) adstock označuje měřítko účinku (TV) kampaně, které bere v potaz, že efekt odvysílané reklamy p...
Advertiserviz Zadavatel reklamy
Advertisingviz Reklama
Advertising agencyviz Reklamní agentura Související pojmy: Komunikační agentura, Mediální agentura
Affiliate marketingPojem z internetového výkonnostního marketingu. Affiliate marketingem se označují veškeré marketingo...
AfinitaAfinita (TAI, Target Affinity Index, vhodnost) je index, který popisuje vhodnost konkrétního média (...
AftershotČást TV spotu, která se odehrává poté, co spot zdánlivě skončí a proběhne případný packshot. Obvykle...
Agenturní provizeProvize (většinou ve výši 15 %), kterou média platí mediálním agenturám za zprostředkování mediálníh...
Agregovaná dataKumulovaná (resp. přepočítaná) primární data z výzkumu. V minulosti se používala zejména pro data z ...
AheadFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek umístěný v záhlaví stránky. Rozměry 745*12...
AIDA (AIDYA)Složenina slov: Attention (pozornost) Interest (zájem) Desire (přání) Action (akce) Jednoduchá, v ...
AKA - asociace komunikačních agenturAKA – Asociace komunikačních agentur, sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. J...
AkviziceZískání nebo nábor. Akvizice se v podnikání a marketingu vztahuje na proces získání nových zákazníků...
Alokace rozpočtuRozdělení (mediálního) rozpočtu v čase a mezi jednotlivá média. Představuje jednu ze základních zodp...
Ambient marketingAmbient neboli ambientní marketing je formou guerilla marketingu. Nevyužívá klasické reklamní prosto...
Ambient(ní) médiaV mediálním žargonu znamená nestandardní, netradiční nebo ad-hoc média, která jsou a působí mimo dom...
Ambush marketingAmbush marketing (česky úskočný, škodný, příživnický, popř. neférový marketing) je marketingová stra...
Analogové vysíláníHistoricky původní způsob šíření televizního a rozhlasového signálu. Obraz i zvuk jsou přenášeny pom...
AnimaticAnimatic je audiovizuální materiál, který vzniká před samotnou produkcí TV spotu a používá se pro te...
APRAAPRA – Asociace Public Relations Agentur je dobrovolné sdružení PR agentur působících na území České...
AstroturfingJedná se o formu guerilla marketingu, klamavou techniku v rámci PR. Zadavatel reklamy využívá ke své...
ATL (Above the Line)Historické označení. Tzv. nadlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající masmédi...
Atribut značkyZjednodušeně vlastnosti značky. Značka může být mladá, tradiční, netradiční, konzervativní, dynamick...
ATS (Average Time Spent)Průměrná doba strávená u konkrétního média (televize, rádia, internetu). Ukazuje, kolik času trávili...
ATS relativeATS relative – průměrná doba strávená u konkrétního média (televize, rádia, internetu...) těmi divák...
Attention PlanningNový přístup k plánování médií, založený na faktoru pozornosti. V rámci Attention planningu je zvole...
Augmentovaná realita (AR)Rozšířená realita neboli Augmented Reality (AR) je technologie, díky které se reálný svět rozvíjí o ...
AutoinzerceReklama jednoho média v jiném produktu téhož mediálního provozovatele. Příklad: MF Dnes má reklamu ...
Autotypický rastrRastr, kde je intenzita barev řízena různě velkými tiskovými body. Související pojmy: Rastr (výkla...
AVODZkratka pro "Advertising Video On Demand" nebo "Advertising-Based Video On Demand". Jedná se o video...
AwarenessAwareness neboli povědomí o značce, produktu či výrobku nebo též znalost značky, produktu, výrobku. ...
B
B2B (Business To Business)Jedná se o marketingové aktivity, při kterých jedna firma oslovuje druhou firmu. Cílovou skupinou te...
B2C (Business To Consumer)Druh marketingu, kdy cílovou skupinou jsou široké cílové skupiny lidí. Jedná se tedy o prodej nebo j...
BacklightNosič využívaný ve venkovní reklamě. Velikostí odpovídá bigboardu, na rozdíl od něj je ale zevnitř p...
Banner1. Jeden ze základních formátů internetové display reklamy. První forma reklamy na internetu a stále...
BarterVýměnný obchod. Zadavatel reklamy poskytuje za mediální prostor jako protihodnotu své zboží nebo slu...
BeeTaggBeeTagg je technologie umožňující jednoduché propojení ostatních médií s interaktivním médiem, jako ...
Behaviorální marketingBehaviorální marketing je pojem obecně označující komplexní analyzování zákazníkova chování pro větš...
BenchmarkSrovnávací hodnota určité veličiny, měrná báze. Využívá se např. pro hodnocení výkonnosti nebo efekt...
Benefit značkyBenefit značky je to, co značka přináší cílové skupině, svým spotřebitelům, čím je pro ně přínosná. ...
BFUPojem z internetového marketingu. BFU zkracuje anglická slova Bloody Fucking User (volný překlad: to...
Big DataTímto termínem se označuje souhrn velkého objemu dat (terabyty dat) z různých zdrojů a databází, bez...
Big squareFormát internetové reklamy. Velký čtverec o rozměrech 250*250 nebo 300*300 pixelů. Související poj...
BigboardFormát venkovního nosiče (9,6 x 3,6m). Jedná se o prémiový nosič, plně osvětlený, umístěný v exponov...
BillboardNejrozšířenější formát venkovní reklamy v ČR, typicky o velikosti 5,1 x 2,4 m. Název pochází z angli...
BlogJedná se o typ webu, kam uživatel internetu píše své názory, zážitky nebo úvahy o aktuálním dění v ž...
BookingRezervování, umisťování a další aktivity spojené s uvedením reklamy. Termín se používá zejména při p...
Bounce rateMíra okamžitého opuštění stránky. Označuje procento uživatelů webu, kteří přijdou na webové stránky ...
BrainstormingMetoda generování kreativních námětů prostřednictvím kolektivní diskuze na předem určené téma. Kdoko...
BrandZnačka (míněno v obchodním kontextu). Zahrnuje název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo ...
Brand AwarenessZnalost značky (v cílové skupině). Udává, kolik procent lidí z cílové skupiny zná danou značku. Rozl...
Brand ExperienceDoslova přeloženo znamená „zkušenost se značkou“. Jedná se o komplex historické zkušenosti, kterou ...
Brand storytellingZpůsob komunikace značek se spotřebiteli, který stále více získává na popularitě. Může se jednat o p...
BreakViz reklamní break
BriefZadání, které předává klient agentuře, aby na jeho základě vytvořila reklamní kampaň. Může se jednat...
BriefingInformativní schůzka. Tisková konference. V širším slova smyslu označuje briefing setkání zadavatele...
BTL (Below the Line)Historické označení. Jedná se o komunikaci zaměřenou na konkrétního zákazníka. BTL aktivity byly dří...
BudgetRozpočet kampaně. V reklamním odvětví je možné se setkat s několika typy rozpočtu: Kreativní – rozp...
Buying1. Proces nákupu mediálního prostoru. 2. Nákupní oddělení v mediální agentuře zabývající se nákupe...
BuzzRozruch, bzukot (buzz) a vzrušení kolem určité značky (produktu). Znamená nejen šuškandu (word of mo...
BuzzmarketingBuzzmarketing je marketing zaměřený na vyvolání rozruchu, bzukotu, hukotu (buzzu) okolo určité značk...
C
Cannes LionsNejprestižnější mezinárodní festival reklamní kreativity. Cannes Lions byl založen v roce 1954, popr...
CAPIComputer Assisted Personal Interviewing. Metoda sběru dat. Probíhá formou osobního dotazování za pom...
Case studyCase study (případová studie, "kejska") je podrobná analýza konkrétní situace, problému nebo událost...
CastingVýběrové řízení na obsazení herců do reklam.
CATIComputer Assisted Telephone Interviewing. Metoda sběru dat. Probíhá formou telefonického dotazování ...
CAWIComputer Assisted Web Interviewing. Metoda sběru dat. Dotazování probíhá na webovém formuláři. Reali...
Channel Neutral PlanningPřístup k plánování komunikačního mixu, kdy se nejprve stanoví cíle kampaně a její strategie (jak cí...
Channel splitRozložení investic, GRPs nebo TRPs mezi jednotlivé TV stanice. Součet dává 100 %. Příklady: Zna...
Cílová skupinaCílová skupina (angl.: Target Group, Target Audience) je definovaná skupina lidí, kterou se komunika...
ClaimSlogan, jenž bývá připojen k logu či logotypu firmy. Měl by být krátký, dobře zapamatovatelný a přes...
Click FraudViz Podvodné prokliky
Click RateUkazatel, jaké je procento kliknutí na reklamu ze všech impresí (zobrazení) reklamy. Někdy Click-Thr...
Client NetFinální cena pro klienta - po odečtení slev, bonusů, agenturní provize atd. Může být uvedeno také ja...
Client ServiceOddělení v mediální agentuře, které se stará o jednoho nebo více klientů z řad zadavatelů reklamy. O...
Clutter"Nasycenost" konkrétního prostředí reklamou. Je možné ji měřit podle skupiny médií, pro jednotlivá m...
CLVCityLight Vitrine, neboli nosič venkovní reklamy o rozměrech 118,5 x 175 cm. Ve většině případů jsou...
CMYKBarevný systém zobrazování barev: Cyan, Magenta, Yellow, blacK (azurová, fialová nebo spíše fuchsiov...
Co-brandingPraxe používání více značek společně v rámci jedné reklamní kampaně či spojení v rámci jednoho produ...
Co-creationZapojení spotřebitelů, potenciálních zákazníků do procesu tvorby produktu, reklam, komerční komunika...
Color marketingPod výrazem Color marketing si představujeme techniky sloužící k vzbuzení zájmu o produkt pomocí bar...
CommercialTelevizní nebo rozhlasový reklamní spot. Související pojmy: TVC
Community managementSpráva a péče o existující komunitu zákazníků. Zahrnuje interakce se zákazníky, řešení problémů, odp...
Community marketingMarketingová strategie, která se zaměřuje na budování a udržování komunity zákazníků kolem značky ne...
Competitive IntelligenceCompetitive Intelligence (CI) je systematický, legální a etický proces sbírání, zjišťování, sledován...
Connected TV ad (CTV)Forma digitální reklamy, která se zobrazuje v rámci streamovaného obsahu na smart TVs nebo jiných za...
Content marketingContent marketing neboli obsahový marketing je součástí tzv. inbound marketingu. Jde o vytváření a s...
CookieCookie je malý kód (představte si ho třeba jako znakový řetězec), který si webová stránka prostředni...
Cookieless futureBudoucnost bez cookies. V souvislosti s rostoucím tlakem na ochranu soukromí internetových uživatelů...
CopyReklamní text, jehož cílem je podpořit prodej určitého produktu či služby. Může jím být slogan, voic...
Copy testingMetoda marketingového výzkumu, která se používá k testování úspěšnosti konkrétního reklamního sdělen...
CopywriterCopywriter – osoba mající na starosti psaní (skládání) textů. Zodpovídá za obsahovou, stylistickou a...
Cosmic CursorFormát internetové reklamy. Animace klienta, která je připojena ke kurzoru myši. Tento formát je vho...
CounterprogrammingCounter znamená proti. Counterprogramming označuje přístup TV stanice k tvorbě programového schématu...
CPAZkratka pro "Cost per Acquisition" nebo „Cost per Action“, neboli cena za akci. Jde o cenový model ...
CPCCost per Click. Cenový model v digitálním marketingu, kdy inzerent platí pouze tehdy, když uživatel ...
CPCVCost per Completed View, neboli cena za zhlédnutí celé délky reklamního videa. Jedná se o cenový mod...
CPECost per Engagement. Další z cenových modelů v digitálním marketingu. Doslova cena za interakci/anga...
CPExCzech Publisher Exchange (CPEx) je sdružení předních českých provozovatelů online médií – Czech New...
CPLCost per Lead. Cenový model v digitálním marketingu, používaný při výkonnostních (performance-based)...
CPMZkratka z anglického Cost per Mille. Vyjadřuje cenu za tisíc zobrazení, má tedy stejný význam jako C...
CPPCost per Point, neboli cena za zasáhnutí 1 % cílové skupiny. Též cena za 1 GRP, za jeden procentní b...
CPTCost per Thousand. Cenový ukazatel efektivity reklamních kampaní. Používá se v tisku (cena za tisíc ...
CPVCost Per View, neboli cena za jedno zhlédnutí reklamního videa. Jedná se o cenový model používaný v ...
CR – Conversion RateViz Konverzní poměr
CRM – Customer Relationship ManagementŘízení vztahů se zákazníky. Její základní filozofií je získávat a udržovat co nejlepší a nejhodnotně...
Cross EffectCelý název zní Media Channel Cross Effects. Popisuje účinek kampaně realizované v jednom media typu ...
Cross PromotionMarketingová strategie, při které spolupracují dvě nebo více značek nebo produktů, aby zvýšily své p...
Cross-sellMarketingová strategie, která spočívá v nabídce doplňkových produktů nebo služeb ke zboží, které si ...
CrowdfundingCrowdfunding označuje způsob financování projektů, který umožňuje jednotlivcům a organizacím získat ...
CrowdsourcingDoslova „dav-zdroj“, kde zdrojem je dav. Pokud potřebujete pomoc nebo odpověď na svoje otázky, oslov...
CSR - Corporate Social ResponsibilityCSR neboli společenská odpovědnost firem označuje takové vedení firmy a budování vztahů s partnery, ...
CTRClick Through Rate neboli Míra prokliku. Označuje procento kliknutí na reklamu ze všech impresí (zob...
Czech Ad IDReklamní identifikátor postavený na přihlašování, který má nahradit dosud dominantní cílení založené...
D
Daily ReachDenní zásah neboli denní reach. Tento termín se používá hlavně v oblasti rozhlasové, ale i televizní...
DashboardNástroj pro snadnou vizualizaci dat. Jedná se o jednoduše čitelné uživatelské rozhraní, které grafic...
DaypartČást dne. Používá se při plánování reklamy. Základním rozdělením daypartů je prime-time (hlavní vysí...
Daypart splitRozdělení investic nebo GRPs (příp. TRPs) do jednotlivých částí dne. Součet dává 100 %. Používá se p...
DeadlineOznačení pro nejzažší termín, do kterého musí být úkol splněn.
Decay effect1. V obecném pojetí je decay effect (také efekt selhání paměti) psychologický jev, který popisuje, j...
Decision makerOsoba s rozhodovací pravomocí. Význam záleží na kontextu. Například při výběru značky rodinného aut...
DemografieV obecném pojetí je demografie věda, která studuje proces reprodukce lidských populací. Objektem stu...
DemoverzeNeúplná (náhledová) verze.
DeníkDenně vycházející tištěné nebo online periodikum. Nejčastěji vychází 6x týdně, ale jsou i deníky, kt...
Digitální televizeDigitální televize (DVB) je novou technologií umožňující vysílání a přenos audiovizuální informace p...
Diminishing returnsSnižující se účinek / návratnost investic. Popisuje skutečnost, že za každou investovanou korunu v m...
DINKYDINKY (Double Income No Kids Yet) označuje mladé bezdětné páry. Oblíbená cílová skupina: mají dvojí ...
Direct MailZákladní nástroj direct marketingu. Jedná se o obchodní sdělení, zaslané emailem nebo listovní zásil...
Direct marketingDirect marketing (přímý marketing) je obecný název pro marketingovou komunikaci spočívající v přímém...
DMPData Management Platform. Software (platforma), který slouží ke shromažďování, ukládání a zpracování...
DocusoapDocusoap je televizní žánr, který zaznamenává situace dokumentární formou a zpracovává je (stříhá) j...
DOOH - Digital Out of HomeOut of Home reklama (venkovní reklama) s digitálními displayi. Patří sem například digitální CLV neb...
Downmarket1. Segment populace, který se soustředí na poměr cena/výkon, nízkou cenu a základní služby. 2. Obch...
Down-sellMarketingová strategie, která doplňuje modely up-sell a cross-sell. Jedná se o nabídku levnějších al...
DPIZkratka Dots Per Inch – znamená počet (obrazových) bodů na palec, jinými slovy hustotu nebo jemnost ...
DSP - Demand Side PlatformPokročilé systémy na plánování a správu online kampaní. Mezi hlavní charakteristiky DSP systémů patř...
DTPDTP (desktop publishing, „détépko“) – proces tvorby grafického materiálu (např. letáků, brožur, kata...
Duhová kulička1. Mezinárodní soutěž o titul Nejlepší marketingová kampaň v oblasti hraného, animovaného a dokument...
DVB-TDVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) neboli pozemní digitální vysílání je systém přenosu...
DVB-T2DVB-T2 (z anglického Digital Video Broadcasting – Terrestrial) je nástupnický standard digitálního t...
E
E-commerceE-commerce (electronic commerce), tedy elektronické obchodování, je termín pro jakýkoliv druh podnik...
EEG – ElektroencefalografieElektroencefalografie je vyšetřovací metoda, která ke sledování mozkových aktivit využívá elektronic...
Efektivní frekvencePočet zásahů, při kterém jsou reklamy nejúčinnější. Pro každou reklamní kampaň je tato hodnota jiná....
EffieSoutěž o nejefektivnější reklamní kampaň. Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označ...
E-mailingE-mailing (e-mail marketing) je formou direct marketingu. Znamená hromadné rozesílání e-mailových zp...
EmojiVýraz emoji, čti emodži, pochází z japonštiny a skládá se ze slov e – obrázek – a moji – povaha, oso...
EmotikonEmotikon je text, který svým poskládáním připomíná obrázek či výraz lidské tváře. K jeho vytvoření s...
Engagement marketingEngagement marketing (česky angažovaný marketing) je strategie marketingu zaměřená na zapojení zákaz...
Entrance doorReklamní nosič umístěný na vstupních dveřích do prodejny nebo nákupního centra. Obvykle se jedná o v...
Entrance gateReklamní nosič umístěný na vstupních elektronických detekčních branách prodejny. Typicky se jedná o ...
Entrance sleevesReklamní nosič umístěný na vstupních automaticky se otevírajících ramenech. Typicky se jedná o papír...
ESGESG znamená Environment, Social and Governance, česky životní prostředí, společenská odpovědnost a ř...
Etický Kodex ReklamyAutor: Rada pro reklamu PREAMBULE Kodex reklamy (dále jen „Kodex“) vydaný Radou pro reklamu (dále ...
Event MarketingV překladu též „marketing akcí“, který využívá různé formy společenských akcí. Cílem Event Marketing...
ExkluzivitaVýhradní oprávnění k určité činnosti, obvykle definované smluvně. Může se vztahovat na určité geogra...
F
Face to Face (F2F)Česky tzv. "z očí do očí". Výzkumná technika spočívající v řízeném rozhovoru při marketingovém výzku...
First tryČesky doslovně „první vyzkoušení“. Jedná se o moment, kdy spotřebitel poprvé vyzkouší neznámý výrobe...
Flash mobSkupina lidí, která se zorganizuje na internetu, následně se setká na veřejném místě a vykoná něco n...
FlattrFlattr je jednoduchý mikroplatební systém, který umožňuje finančně podpořit tvůrce obsahu kdekoliv n...
FMCGFast Moving Consumer Goods, někdy též Consumer Packaged Goods (CPG) je označení pro rychloobrátkové ...
fMRIfMRI = functional Magnetic Resonance Imaging. Technologie sloužící k mapování aktivních částí mozk...
Focus group(s)Focus group je název pro kvalitativní výzkumnou metodu. Focus groups se používají pro zjišťování mot...
FollowerUživatel (v českém překladu volně „sledující“), který sleduje určitou značku nebo uživatele na sociá...
FreemiumTermín Freemium se skládá ze slov Free a Premium. Popisuje obchodní model, který nabízí základní pro...
FrekvencePočet zásahů naší cílové skupiny určitým sdělením. Související pojmy: Net Reach, Rating, Efektivn...
Frekvence rastruviz Lpi - lines per inch
Full bannerFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek 468*60 pixelů. Související pojmy: Formá...
G
GadgetMalý předmět většinou technického rázu, který má určitou specifickou funkci, ale zároveň je často po...
GamifikaceJedná se o zapojení herních principů a technik v neherním prostředí, např. v marketingu. Cílem je zv...
GeoTaggingGeotagging - viz Location Based Services
GI - Gross ImpressionsPočet kontaktů (GRP) v tisících. GRP (Gross Rating Point) přitom vyjadřuje kumulovanou sledovanost k...
GIFGraphics Interchange Format. Grafický formát pro statické i animované obrázky, který se široce použí...
GoodvertisingModel postavený na přesvědčení, že konání dobra pro lidi a planetu má v konečném důsledku pozitivní ...
GoogleGoogle [Gůgl] je jedna z nejvyýznamnějších globálních technologických firem světa. Během studií ji z...
GreenwashingProces vytváření falešného dojmu o tom, jak jsou výrobky společnosti šetrné k životnímu prostředí. J...
GRP - gross rating pointGross Rating Point neboli kumulovaná sledovanost. Udává procento diváků z dané cílové skupiny, kteří...
Guerilla marketingGuerilla marketing je zvláštní (nekonvenční) forma marketingu (např. šokující, extravagantní, kontro...
H
H2H – Human To HumanKe známým termínům B2B a B2C nově přibyl H2H, tedy human-to-human. Vznik tohoto pojmu je další reakc...
Halo EffectV reklamě označuje přenos účinku komunikace jedné značky na jinou značku nebo produkt. Jedná se o pa...
Hard sellAktivity zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu. Hard sell neboli tvrdý prodej využívá přímo...
HashtagVýraz hashtag označuje slovo či více slov, které jsou uvozeny znakem #, tzv. hashem. Jedná se o typ...
Hawthornův efektPopis jevu založený na následujícím příběhu: Výzkumníci zjišťovali vliv změny pracovního prostředí...
HbbTVHybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) je platforma, která umožňuje používat televizní přijímač nejen...
HCIHuman-Computer Interaction (HCI) disciplína zkoumající vztah mezi člověkem a počítačem. Používá se p...
HDTVHigh Definition TV. Nový digitální formát televizního vysílání. Má podstatně vyšší kvalitu než klasi...
Hlava domácnostiViz přednosta domácnosti
Hlavní vysílací časHlavní vysílací čas neboli prime-time je čas během dne, kdy má médium nejvyšší sledovanost. Z hledis...
HomepageČesky "domovská stránka", zkratka HP. Úvodní stránka webového serveru nebo portálu. Na této stránce ...
HORECAHOtels, REstaurants, CAfé (alternativně CAtering) je segment trhu, který se zabývá hotelnictvím, res...
Hospodyněviz Housewife
HousewifeHospodyně, anglicky housewife. Termín, který zahrnuje ty osoby v domácnosti, které se starají o běž...
HybercubeVelkoformátový reklamní 3D nosič (kvádr, postavený na výšku) o celkové ploše 60 m², který bývá zprav...
I
ID FusionPokročilý nástroj vytvořený tak, aby pomohl marketérům do budoucna zabezpečit kampaně ve světě first...
iGenViz Millennials
i-LayerFormát internetové reklamy. Banner, který je složen ze dvou vrstev: Menšího, základního banneru, kt...
ImageImage (z angl. "image", obraz) subjektivní vnímání značky nebo produktu ze strany zákazníků nebo cel...
Implementační plánDokument, kde jsou rozplánovány detaily o kampani v určitém media typu do nejmenších podrobností. Na...
ImpreseZobrazení reklamy na webových stránkách, v mobilní aplikaci apod. V digitálním marketingu se často ...
Inbound marketingJe soubor aktivit, jejichž cílem je oslovit zákazníka atraktivním a přínosným obsahem, tedy nikoliv ...
Index zapomínáníIndex zapomínání popisuje, jak rychle cílová skupina zapomíná na (TV) reklamu, kterou viděla. Příkl...
IndoorPojem označující reklamní nosiče, které jsou umísťovány uvnitř budov (v obchodních centrech, dopravn...
Infiltration marketingInfiltration marketing je marketingová taktika spočívající v infiltraci do určitých komunit. Za infi...
InfluencerInfluencer (doslova “ovlivňovač”) je osoba, která má vliv na chování, názory nebo rozhodování většíh...
Influencer marketingStrategie, kterou využívají firmy a značky k propagaci svých produktů a služeb prostřednictvím spolu...
InfografikaGrafické vizuální znázornění informace nebo dat. Smyslem infografiky je srozumitelně odprezentovat m...
InfotainmentInfotainment, složenina dvou anglických slov: information + entertainment. Jedná se o spojení a prop...
In-storeReklama v místě prodeje. Nejčastěji se jedná o netradiční reklamní plochy ve velkých obchodních cent...
Instore radioKomunikace v podobě audiospotu, který je vysílaný v prodejně. Nejčastěji se využívá pro speciální ce...
Integrovaná komunikaceVše, co společnost, výrobce, majitel značky dělá. Veškeré jeho aktivity by měly být v souladu a dáva...
Internet věcíInternet věcí neboli Internet of Things (IoT) je koncept sítě, která propojuje různá zařízení s vest...
Internetový marketingInternetový marketing je komplex strategií propagující jakýkoliv produkt (firmu) na internetu. Spadá...
InterstitialFormát internetové reklamy zobrazující se přes celé okno prohlížeče, který se objeví zpravidla na 5 ...
Inzertní výkonObjem inzerce umístěné v médiu, v konkrétním tiskovém titulu. Znamená příjem, který tiskový titul ...
IoT (Internet of Things)IoT (zkratka pro Internet of Things, česky Internet věcí) koncept sítě, která k internetu propojuje ...
IP adresaČíslo, které jednoznačně identifikuje počítač v síti (internetu). V současnosti má formát např. 234....
J
Jingle(Reklamní) znělka v rádiu a TV. Něco, co upoutává pozornost, zvoní, rachtá, kliká, zpravidla akord...
Junior pageJunior Page (formát tiskové reklamy) – pokrývá zhruba 2/3 strany (časopisu, novin). Související p...
K
Katalog webových stránekStrukturovaný katalog odkazů na webové stránky. Katalog je spravovaný editory jimiž jsou odkazy tříd...
KeywordKeyword - viz klíčová slova
Keyword marketingKeyword marketing (někdy též Keyword advertising) - viz Search Marketing
KinoreklamaViz Úvod do kinoreklamy
KinotýdenPojem související s kinem. Kinotýden má 7 dní, startuje ve čtvrtek (souvisí s nasazováním nových fil...
Klamavá reklamaKlamavá reklama vyvolává ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodní někte...
Klíčová slovaKlíčová slova jsou slova nebo fráze spojená s produktem či značkou, která slouží k nalezení shody re...
KlientKlient agentury, viz Zadavatel reklamy.
Kognitivní psychologieKognitivní psychologie je obor psychologie, který zkoumá vnitřní procesy vnímání, paměti, zpracování...
Komunikační agenturaNovější název pro reklamní agenturu. Vychází z názoru, že zásadní pro komunikaci je fakt, že všechn...
Komunitní serverKomunitní server je obecný termín pro web, na němž se pravidelně schází určitá skupina lidí a vzájem...
Kontextová reklamaReklama, která se uživateli zobrazuje na základě obsahu stránky (resp. obsažených klíčových slov na ...
Konverze - Konverzní poměrKonverze a konverzní poměr jsou metriky z oblasti výkonnostního marketingu. Jedná o ukazatele efekti...
KPIKey Performance Indicator neboli klíčový ukazatel výkonu. Každá organizace zpravidla používá jiný uk...
KRAS - Klub reklamních agentur SlovenskaKlub reklamních agentur Slovenska (KRAS – Klub reklamných agentúr Slovenska) je výběrová organizace,...
Krizová komunikaceKrizová komunikace je (externí i interní) komunikace firmy v situaci, kdy je její stabilita či pověs...
KuplážKupláž znamená inzerci ve více titulech jednoho vydavatelství najednou – v podobě inzertního produkt...
Kvalitativní výzkumKvalitativní výzkum se používá k porozumění akcí, významů a interpretací v jejich sociálním kontextu...
Kvantitativní výzkumKvantitativní výzkum je výzkum používající statistické metody k popisu společenských jevů. Redukuje ...
L
LAEVýzkum LAE (Leseranalyse Eintscheidungsträger) – Analýza životního stylu osob s rozhodovací pravomoc...
LaunchLaunch neboli uvedení výrobku na trh. Jedná se o komplexní marketingovou aktivitu, jejímž cílem je p...
LayoutRozvržení prvků (reklamy) na stránce. Grafický náčrt tiskového reklamního prostředku: letáku, inzer...
LBS - Location Based ServicesLBS – Location Based Services (též geotagging) – jsou služby stojící na určení polohy uživatele (vět...
Lcm - lines per cmV rastru je výsledný obraz složen z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines). Vzdálenost ...
LeadLead je druh konverze. Většinou se jedná o získání kontaktu na klienta.
Leader boardFormát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek. Jeho různé modifikace jsou např. 745*100,...
LeafletReklamní leták. Letáky mohou být rozdávány, roznášeny do poštovních schránek, mohou být umístěny n...
LetadloViz Pyramidová hra
Letáky na vlasciReklamní letáky zavěšené na vlasci přímo na regálu. Typicky obsahují doplňující informace o produktu...
Linear BroadcastLineární vysílání. Znamená klasické TV nebo rozhlasové vysílání tak, jak ho známe, kdy jeden pořad n...
Line-upProgram televizních nebo rádiových stanic.
LogoSymbol firmy nebo produktu sloužící pro jednoznačnou identifikaci.
LOHASZkratka Lifestyles Of Health And Sustainability. Popisuje životní styl založený na vyznávání hodnot ...
Long tailPojem ze Search Marketingu. Ve vyhledávači se (zjednodušeně řečeno) vyhledávají dva typy slov (frází...
Lookalike modelováníLookalike modelování umožňuje zadavatelům reklamy najít a oslovit ty uživatele, kteří svým profilem ...
Loss leaderLoss leader je oblíbený produkt (zpravidla v supermarketu), který je dočasně zlevněn tak, aby přilák...
Low-costNízkonákladový. Například low-cost airlines je výraz pro nízkonákladové aerolinie, které se vyznaču...
Lpi - lines per inchV rastru je výsledný obraz složen z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines). Vzdálenost ...
M
MagazínPeriodicky vycházející publikace obsahující tematicky zaměřený obsah. Z užšího zaměření vyplývá užší...
MarketingMarketing je organizační funkce a sada procesů pro vytváření, komunikaci a dodání hodnoty zákazníkům...
Marketingový mixMarketingový mix je souhrn či spojení čtyř základních marketingových nástrojů. Tento model byl vyvin...
Marketingový výzkumMarketingový výzkum pomáhá pochopit chování, postoje či motivace zákazníků v tržní ekonomice. Vybran...
MasstigeMasstige je marketingový pojem, který vznikl složením slov mass a prestige. Masstige výrobky jsou vn...
MATMAT – Moving Annual Total, součet za posledních 12 měsíců. Příklad: MAT SEP 2009 znamená součet za ...
M-commerceM-commerce neboli mobile commerce, termín známý též jako další generace e-commerce, je nákup a prode...
MDS – Media Data SystemMedia Data System (MDS) je analytický nástroj a rozsáhlá mediální databáze obsahující informace o ve...
Media BuyerPracovník mediální agentury, který nakupuje reklamní prostor nebo čas v médiích. Související pojmy...
Media GuideMedia Guide je MediaGuru, ale hodně lidí si to plete a do vyhledávačů zadávají špatná hesla. Nebo to...
Media mixRozdělení komunikační kampaně do různých mediatypů. Součástí mediamixu bývají televizní reklamy, rád...
Media PlannerPracovník mediální agentury, který plánuje rozložení reklamního rozpočtu do médií. Optimalizuje kamp...
Media projektMedia projekt je oficiální výzkum čtenosti tiskových titulů (do roku 2006 i poslechovosti rozhlasový...
Mediální agenturaMediální agentury se specializující na optimalizaci mediálních kampaní. Mediální agentura je prostře...
Mediální inflaceÚdaj popisující meziroční zdražení cen médií. Obvykle se uvádí za celý mediální trh dohromady nebo i...
Mediální zákonyPrávní předpisy, regulující činnost médií. Mohou se k činnosti médií vztahovat přímo (mediální zákon...
MediaplanMediální plán - označuje plán mediálního nasazení kampaně. Časový rozvrh, v němž budou odvysílány ...
MediazastupitelstvíMediazastupitelství jsou společnosti, jejichž podnikání spočívá v nákupu a prodeji reklamního prosto...
MédiumMédium - z latinského prostředek, to, co zprostředkovává. V komunikaci jakýkoli kanál umožňující pře...
MegaboardFormát venkovního nosiče. Větší než billboard a bigboard. Megaboard má běžně opravdu velké rozměry, ...
MerchandisingMerchandising je komplexní péče o zboží a POP prostředky v místě prodeje, jehož hlavní náplní je zaj...
MessageZpráva, sdělení, poselství, které má být sděleno cílové skupině. Související pojmy: Take out
Metaverse (Metaverzum)Imerzivní digitální svět, ve kterém se lidé pohybují prostřednictvím svých avatarů. Návštěvníci moho...
MicrositeWWW stránka zpravidla věnovaná jednomu produktu. Na této stránce se octnou uživatelé, kteří klikli n...
MillennialsGenerace, která dospívá po roce 2000. Bývá také označována za generaci Y či internetovou generaci (i...
Míra proklikuMíra prokliku (CTR / Click Rate). Udává poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na tut...
MLM – Multi Level MarketingMulti Level Marketing (MLM) neboli víceúrovňový marketing, někdy též také síťový marketing (network ...
MML-TGIMarket & Media & Lifestyle – TGI (Target Group Index) MML-TGI je výzkum spotřebního a medi...
MMOMedia Market Overview (MMO) – přehled základních údajů o konkrétních mediatypech a jejich trhu.
MMS1. Multimediální zprávy (zkratka MMS z anglického Multimedia Messaging Service). Multimediální paral...
Mobile friendlyMobile friendly je nový termín používaný k označení webových stránek dobře čitelných na mobilních te...
Mobilní marketingMarketing využívající mobilní zařízení, včetně mobilních telefonům, smartphonů či tabletů (respektiv...
MobisodeKrátké video šířené prostřednictvím mobilních telefonů (3G sítí). Obvykle trvá od tří minut do čtvrt...
MonitoringSledování chování zadavatelů reklamy. Monitorovat lze prodeje, reklamní investice, kreativitu i PR a...
Multikino (multiplex)Multikino (někdy též multiplex) je komplex obsahující větší počet promítacích sálů. Související po...
MultiscreeningViz Second screen, multiscreening
Mystery shoppingJedná se o produkt (výzkumných) agentur, kdy se pracovník agentury vydává za běžného spotřebitele v ...
N
Nadlinková komunikace (ATL)Historické označení. Tzv. nadlinková komunikace je forma marketingové komunikace využívající masmédi...
Nákupní vozíkReklamní nosič nejčastěji umístěný na čelní straně nákupního vozíku z vnější i vnitřní strany, který...
Nativní reklamaJedná se o druh placené online reklamy, která připomíná redakční text a formou i funkcí zapadá do ob...
Nekalá soutěž v reklaměNekalou soutěž v reklamě a marketingu lze rozdělit do následujících kategorií: Klamavá reklama Kla...
Net Reach – čistý zásahProcento cílové skupiny zásáhnuté během kampaně alespoň jednou. Příklad: Net Reach 86 % znamená, že...
NetMonitorNetMonitor je velmi rozsáhlý výzkumný projekt, jehož cílem je poskytnout informace o návštěvnosti in...
Network marketing Viz MLM - Multi Level Marketing.
NeuromarketingNové interdisciplinární marketingové odvětví pracující s nejnovějšími výzkumy z neuropsychologie, k...
NeuroplanningNeuroplanning je metoda optimalizace mediálních (komunikačních) kampaní na základě nejnovějších výzk...
NewsletterForma komunikace se zákazníky. Tištěný nebo elektronický (e-mailový) přehled novinek pravidelně zasí...
NFCNFC (Near Field Communication) je bezdrátová technologie, která umožňuje přenos dat mezi zařízeními ...
Non-linear BroadcastNelineární vysílání. Znamená opak klasického TV nebo rozhlasové vysílání. V případě nelineárního vys...
NozzleReklama umístěná na pistolích tankovacích stojanů. Výhodou tohoto nosiče je, že se jedná se o jednu ...
NPD – new product development1) Proces vývoje nového produktu určeného pro trh, podobný může být R&D. 2) Oddělení ve společn...
O
Oční kameraSpeciální kamera snímající pohyb očí. V reklamě se využívá pro zjištění intenzity pozornosti „zákazn...
Off screenPojem se používá u kinoreklamy. Jedná se o všechny formy reklamy v kině mimo plátno (promo akce, pot...
Off-line, oflajn1. Vše, co není připojeno k internetu, k síti (www). 2. Životní fáze při výrobě TV spotu. Obsahuje ...
Off-page faktoryViz Search Engine Optimalizace
Off-timeOff-time je čas mimo prime-time (hlavní vysílací čas) v televizi nebo rádiu. Někdy též off prime. Z ...
Off-tradeProdej (např. alkoholu) v obchodech, v balení, tedy mimo restaurace, kavárny, hotely, občerstvení ap...
On-line, onlajn1. Vše, co je na internetu, připojeno k síti (www). 2. Životní fáze při výrobě TV spotu. Obsahuje n...
On-page faktoryViz Search Engine Optimalizace
On-tradeProdej (např. alkoholu) v hotelech, restauracích, kavárnách. Prodejní kanál. Související pojmy: ...
OOH - Out Of HomeForma reklamy, které působí mimo domov cílové skupiny. Široký pojem, zahrnující outdoorovou (venkovn...
Organický zásahDosah, jaký má obsah na sociálních médiích (např. příspěvky na Facebooku, Instagramu, Twitteru apod....
OTC – Over The CounterPřípravky, léky, kojenecká strava prodávané „přes pokladnu“, ve volném prodeji. Opak je prodej na př...
OTH - Opportunity to HearPrůměrný počet poslechů reklamy příslušníkem cílové skupiny během kampaně nebo určitého období. So...
OTS - Opportunity to SeeUdává, kolikrát měl příslušník cílové skupiny zasažený kampaní průměrně možnost zhlédnout reklamní s...
Out of the BoxFormát internetové reklamy. Malý objekt, který se pohybuje nebo „poletuje“ po stránce a po určité do...
OutdoorForma komerční komunikace umísťovaná na venkovní nosiče (billboardy, bigboardy, megaboardy, CLV atp....
P
P2P (Peer-to-Peer)Pojem původně z IT prostředí, označující doslova rovný s rovným. Jedná se o typ počítačových sítí, k...
PackagingVyužití obalu výrobku ke komunikaci marketingového sdělení.
PackshotPackshot (nebo také pack shot) je závěrečný obraz filmu (tzv. tečka filmu), v níž je záběr většinou ...
Page RankPojem ze Search Engine Optimalizace. Udává "kvalitu" webových stránek z pohledu vyhledávače (s page-...
Page ViewZhlédnutí (internetové/webové) stránky. Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod do i...
Paletový designPaletový design je forma sekundárního vystavení, tedy zviditelnění produktu v místě, které je v rámc...
PanelSkupina lidí, respondentů, na kterých je prováděno pozorování, sledování určitého chování. Respond...
ParazitováníViz Ambush marketing
Parciální lakVýraz z oblasti technologie tisku. Lak, který je nanášen jen na část stránky nebo inzerátu. Lakovaná...
PasantKolemjdoucí, osoba míjející venkovní reklamní nosič. Související pojmy: BigBoard, BillBoard, CLV - ...
PenetracePojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu). Např. když penetrace inte...
PeoplemetryViz TV metr
PixelJednotka velikosti na WWW. Zkrácení anglických slov picture element, obrazový prvek. Bývá zkracován ...
PlochoskóreMetrika online marketingu zavedená společností Seznam.cz pro vyhodnocení kvality bannerových ploch n...
PodcastForma digitálních médií, která umožňuje lidem poslouchat audio nebo video obsah na internetu. V pods...
Podlahová grafikaSamolepící fólie umístěná na strategických místech prodejny, nejčastěji před regálem s inzerovaným p...
Podlinková komunikace (BTL)Historické označení. Jedná se o komunikaci zaměřenou na konkrétního zákazníka. BTL aktivity byly dří...
PodvalPodval je název pro speciální formát tiskové inzerce. Je umístěn úplně dole na stránce, orientován v...
Podvodné prokliky (Click Fraud)Podvodné prokliky (Click Fraud) je termín vztahující se k PPC marketingu (součást Search Marketingu)...
Pokladní pásyReklamní nosič umístěný na pokladním pásu v podobě samolepy různých formátů. Toto médium bývá nejčas...
Pop-upNejčastěji v kontextu internetové reklamy. Tzv. pop-up okno, tedy „vyskakovací okno“, se objeví nad ...
PortálPortál je pojem z internetového marketingu označující weby s širokou paletou nabízených služeb. Mezi...
POS / POPPOS – Point Of Sale / POP – Point Of Purchase označuje místo prodeje, místo nákupu, někdy přeneseně ...
PositioningPozice značky na trhu, její odlišení od konkurence. Každý positioning musí definovat následující sl...
PostbuyPost buy, post buy report. Dokument - vyhodnocení mediálního plánu po jeho realizaci. Srovnání plá...
Potisk zadní strany účtenekReklama umístěná na zadní straně účtenek formou potisku. Může se jednat o recepty, vlastní komunikac...
Povědomí o značceZnalost značky v cílové skupině. Povědomí o značce (anglicky Brand Awareness) udává, kolik lidí z da...
PPA - Pay per ActionPojem z internetového výkonnostního marketingu. Jeden z modelů platby za reklamu na internetu. Zadav...
PPCPay per Click. Obdoba CPC neboli jeden ze způsobů placení za reklamu na internetu, kdy zadavatel p...
PPC systémyPPC systémy jsou jednou z nejužívanějších oblastí výkonnostního marketingu a také (na pojmy a jejich...
PPLPPL (pay per lead) – platební model na internetu. Placení až za „lead“, což bývá obvykle odeslaný fo...
PPOPPO neboli Pay Per Order = zadavatel reklamy platí až v případě, kdy zákazník na internetu vyplní ob...
PR - Public RelationsPR je soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami (municipal...
PR agenturaPR agentura (public relations agentura) je společnost, která pro své klienty navrhuje, vytváří a pro...
Přednosta domácnostiTaké Head of Household. Označuje tu osobu v domácnosti, která činí zásadní rozhodnutí o velkých inve...
Přednostní výpisyPřednostní výpisy je speciální forma reklamního formátu na portálech. Jedná se o o zakoupení prvních...
PříbalReklama přibalená k magazínu. Magazín bývá zabalen ve fólii, aby příbalová reklama nevypadla. Nejčas...
Prime-timeHlavní vysílací čas (v televizi nebo rádiu). Denní doba, která je pro dané médium charakteristická n...
Prodaný nákladCelkový počet prodaných kusů jednoho vydání tiskového titulu. Je součtem titulů prodaných ve volném ...
Prodejní POS stojanReklamní stojan vyrobený inzerentem na míru pro danou reklamní aktivitu či značku. Cílem je zviditel...
Product placementUmístění konkrétního produktu do filmu nebo seriálu za účelem jeho zviditelnění. Aktivní PP: Zapoj...
Product prenamePojem, který označuje a charakterizuje produkt ještě před jeho uvedením na trh. Používá se pouze pro...
Programmatic buyingProgrammatic buying je obecný pojem zahrnující nákup online reklamy pomocí aukčních systémů. Standar...
Prompted AwarenessPodpořená znalost značky (v cílové skupině). Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové...
PropagandaPropaganda je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo ...
Pyramidová hraPyramidová hra neboli letadlo je označení nelegální činnosti spočívající ve víceúrovňové struktuře l...
Q
QR kódQuick Response. QR kódy jsou (obecně) velmi podobné čárovým kódům, které známe téměř z každého produ...
Queen sizeFormát o velikosti 200x60 cm používaný v outdoorové reklamě. Jde o reklamu umístěnou na dopravních p...
R
R&DResearch & Development – výzkum a vývoj. Často se tak označují ta oddělení společnosti, která s...
Rada pro reklamuRada pro reklamu (RPR) – samoregulační orgán reklamního trhu. Byla založena v srpnu 1994 zadavateli,...
RadioprojektRadioprojekt je oficiální výzkum poslechovosti rozhlasových stanic (do roku 2006 se poslechovost rád...
Rádiový trhViz Úvod do rádiového trhu
RastrTechnologie tisku, kdy je výsledný obraz složený z malých tiskových bodů uspořádaných do řad (lines)...
RatingProcento z populace, které bylo zasaženo reklamním poselstvím. Udává se v procentech cílové skupiny ...
ReachZásah reklamou. Související pojmy: Net Reach, Rating, Frekvence, Efektivní frekvence, Afinita, GR...
RecallAnglicky vzpomenout, vzpomínat, paměť, připomínka. Recall, Ad Recall (vybavení si reklamy) viz Ad ...
RecipientPříjemce reklamního sdělení. Ten, kdo byl reklamě vystaven. Související pojmy: Cílová skupina
RedirectPřesměrování. Pojem z oblasti internetové reklamy. Redirect se používá pro přesměrování uživatelů ...
ReelsReels (česky také "reely") jsou krátká videa o délce až 60 sekund, která mohou být sdílena na Instag...
Regálová lištaReklamní nosič umístěný v liště, která standardně slouží ke vkládání štítků, čárových kódů a popisků...
ReklamaReklama je jednou z forem marketingové komunikace. Jejím smyslem je doručit reklamní sdělení (messag...
Reklamní agenturaReklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, ti...
Reklamní blokÚsek ve vysílání určený pro odvysílání reklamního sdělení. Někdy též nazýván anglicky jako reklamní ...
Reklamní breakReklamní break neboli blok umístěný uprostřed televizního (nebo řidčeji rozhlasového) pořadu.
Reklamní sděleníviz Message
Reklamní spotNejčastější způsob prezentace reklamního sdělení v audiovizuálních médiích. Většinou formou televizn...
RekrutaceProces, jehož výsledkem je nalezení respondentů pro výzkumný projekt. Slouží k tomu různé výběrové m...
RelaunchZnovuuvedení značky na trh. Při novém uvedení je značka často měněna tak, aby odpovídala a reagoval...
RemarketingRemarketing je metoda cílení internetové reklamy vyvinutá Googlem. Její princip spočívá v možnosti c...
ReminderPřipomínka. Kreativní forma (TV spot, rozhlasový spot, znělka, jingle), která něco připomíná. Může p...
RemitendaNeprodaný výtisk. Rozdíl mezi tištěným a prodaným nákladem. Např.: Deník Právo každý den průměrně v...
Research1. Anglicky „výzkum“. 2. Sekce v mediálních agenturách, která se zabývá především zpracováním a ana...
RespondentÚčastník výzkumu (marketingového, sociologického atd.), jehož technika je postavena na dotazování (n...
ResponseObecně odezva na komunikaci značky. Může se jednat o odezvu vyjádřenou názory cílové skupiny, změnou...
RetailMaloobchod, prodej v malém, koncový prodej, balení pro koncového uživatele. Související pojmy: R...
RetailerMaloobchodník, koncový prodejce, prodejce v malém. Související pojmy: Retail
RGBZ fyzikálního hledika se každá barva dá složit ze tří základních barev – červené, zelené a modré (Re...
Rich Media AdsReklamy, které obsahují pohyb, zvuk, interaktivitu, atd.
Road blockingZpůsob nasazování TV reklamy, kdy agentura nasazuje TV spoty ve stejný čas tak, aby byli zasaženi vš...
ROI - Return on InvestmentUkazatel návratnosti investic. Obvykle se udává tímto způsobem: Kolik mi vydělá každá koruna investo...
ROPO efektROPO efekt neboli „Research Online – Purchase Offline“ popisuje situaci, kdy zákazníci vyhledávají i...
RotundaNosič venkovní reklamy ve tvaru válce, obsahující povětšinou 2-4 osvětlené reklamní plakáty o veliko...
Rozdělovače nákupůReklama umístěná na rozdělovačích nákupů na pokladním pásu. Nejčastěji se jedná o obdélníkový papíro...
Rozšířená realitaviz Augmentovaná realita
RSS - Really Simple SyndicationTechnologie RSS umožňuje uživatelům internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS...
RTA - Real Time AdvertisingReal Time Advertising. Pojem vyjadřující nákup reklamy v RTB ekosystému. Většinou se používá termín...
RTB - Real Time BiddingRTB – Real Time Bidding je způsob nákupu online reklamy, který probíhá v online aukci v „reálném ča...
RTB - Reason To BuyReason To Buy – důvod, proč si mám produkt koupit. Pokud ho nemám, nekoupím. Příklad: Došel mi prac...
RTB – Reasons To BelieveJedna z nejdůležitějších složek značky. Značka vytváří v myslích spotřebitelů nějaký obraz, position...
RTD - Ready To DrinkRTD – Ready To Drink neboli předmíchané alkoholické nápoje (long drinks), které jsou připravené k př...
S
Sales promotionSales promotion má za účel po předem určenou, časově omezenou dobu zvýšit spotřebitelskou poptávku n...
SamplingDistribuce zkušebních vzorků. V médích často znamená příbal vzorečků k časopisům, magazínům. Souvi...
Scent marketingPřístup, který k běžně využívaným smyslům v marketingu, kterými jsou zrak a sluch, přidává další - č...
S-commerceS-commerce neboli Social Commerce, česky sociální nakupování, je výraz odvozený od pojmu e-commerce ...
Sdílená ekonomikaEkonomický model postavený na sdílení, výměně či půjčování majetku mezi jednotlivci. Může se jednat ...
SEA - Search Engine AdvertisingSearch Engine Advertising – SEA – součást Search Engine Marketingu. Jedná se o placenou reklamu u vy...
Search EngineČesky „vyhledávač“ – web umožňující prohledávat internetové stránky na základě dotazu (většinou klíč...
Second screen, multiscreeningVyužívání dvou a více zařízení (obrazovek) současně. Může jít o televizi, mobilní telefon, tablet, n...
SEM – Search MarketingSearch Marketing (někdy též Search Engine Marketing nebo zkráceně SEM) je jedna z nejúspěšnějších fo...
SEO – Search Engine OptimalizaceSEO – Search Engine Optimalizace (součást Search Marketingu) spočívá v lepším zobrazování stránek ve...
SERPSERP – Search Engine Result Page – pojem ze Search Marketingu, který označuje stránku s výsledky vyh...
ShareShare neboli podíl. Má rozmanité použití. TV share – podíl na TV sledovanosti Share of Voice – podí...
Shelf stopperForma (formát) in-store reklamy, v místě prodeje. Reklama na úzkém pruhu papíru, kartonu či umělé hm...
ShowroomingShowrooming označuje spotřebitelské chování, při kterém si zákazník prohlédne zboží v kamenném obcho...
Síťový MarketingViz MLM – Multi Level Marketing
SkinningFormát internetové reklamy. Jedná se o dlouhodobou formu reklamy, kdy je design stránky nebo stránek...
Skrytá reklamaReklama, u níž je obtížné určit, zda se jedná o reklamu. Není totiž jako reklama označena. Skrytá re...
SKU - Stock Keeping Unit1. Jedinečný kód typicky používaný obchody a obchodníky, který popisuje a označuje produkt. Obvykle ...
SkyscraperFormát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů. ...
SmartboardNosič venkovní reklamy o velikosti 6 x 3m. Smartboard je typicky umístěn na nejfrekventovanějších do...
SMO - Social Media OptimizationSMO – Social Media Optimization – optimalizace pro pro širokou oblast „sociálních médií“. Cílem je o...
SMSSmall Message System (Small Message Sending) je označení pro tzv. textové zprávy, hojně využívané př...
Soap operaRozhlasový a televizní seriálový žánr, který je založen na mezilidských vztazích a emocích. Zápletky...
Sociální sítě - Social MediaSociální sítě (anglicky překládáno Social Media - sociální média) jsou zvláštní skupinou internetový...
SociodemografieZákladní ukazatelé popisující cílovou skupinu. Zahrnují údaje jako věk, pohlaví, vzdělání, místo byd...
SoLoMoSoLoMo je zkratkové slovo, jehož tři složky do značné míry odhalují jeho význam. Když jste SoLoMo, z...
SOM - Share of MarketSOM – Share of Market je podíl inzerenta, značky nebo produktu na celém trhu (kategorii) za určité o...
SOM - Share of MindSOM – Share of Mind vyjadřuje podíl na myslích cílové skupiny v určité kategorii. SOM je odvozen od ...
Sonic brandingSonic branding (česky zvukový branding) je prvek brandingu založený na vytváření a využívání zvukový...
SOS - Share of SpendPodíl (inzerenta, značky, média) na celkových reklamních investicích v kategorii. Související pojm...
SOV - Share of VoicePodíl ratingů, GRPs konkrétního inzerenta, značky nebo média na celkovém objemu ratingů, GRPs trhu n...
SPAMSPAM neboli nevyžádaná reklama. Obecně se slovo SPAM používá v souvislosti s nevyžádanými reklamními...
SPIR - Sdružení pro internetovou reklamuProfesní sdružení subjektů působících v oblasti internetové reklamy. Skládá se z obou stran, které r...
SpoluspotřebitelstvíViz Sdílená ekonomika
Spontaneous AwarenessSpontaneous (Brand) Awareness neboli spontánní znalost (značky) v cílové skupině. Zjišťuje se tak, ...
SponzoringSponzoring (anglicky Sponsorship) Cílená komerční komunikace, která v myslích zákazníků spojuje zna...
SpotSpot – videoreklama v televizi. Tradiční délka spotu je 20 nebo 30 sekund. Související pojmy: Formá...
SpotlistSpotlist je detailní dokument týkající se (zpravidla) televizní kampaně. Obsahuje: 1. Seznam naplá...
SquareFormát internetové reklamy. Čtvercový banner o velikosti 125*125 pixelů. Související pojmy: Form...
SSPSSP - Supply Side Platform. Technologicky zajišťuje prodej reklamního online prostoru publishera, pr...
SSP - Supply Side PlatformSupply Side Platform / Sell Side Platform– součást RTB ekosystému. Slouží jako systém nabídky (na pu...
Sticked bannerFormát internetové reklamy. Banner, který je „přilepen“ zpravidla ke spodnímu okraji stránky i po do...
Stochastický rastrRastr, který pro řízení intenzity barev používá stejně velké tiskové body, rozmístěné nestejně dalek...
StopážStopáž označuje délku reklamního spotu v TV a rozhlasu. Minimální stopáž je zpravidla 5 sekund, nejd...
StoryboardStoryboard je vizuální materiál, který (v reklamě) vzniká při procesu tvorby TV spotu. Jedná se o sa...
Strategický plánDokument, který na základě zadání a analýz stanovuje celkový přístup ke komunikaci (reklamní kampani...
StreamingTechnologie přenosu dat, která funguje tak, že je data možno zpracovávat jako stálý a kontinuální to...
Success feeSuccess Fee je odměna (agentuře) splatná za podmínky dosažení určitých měřitelných cílů.
SuplementSuplementy jsou magazínové přílohy deníků, které vycházejí v určitý den. Nejsou samostatně prodejné,...
SVODZkratka pro "Subscription Video on Demand", tedy videoobsah dostupný za předplatné. Jedná se o obcho...
SWOT analýzaSWOT analýza je metoda analýzy používána hlavně v marketingu, jež umožnuje zhodnotit silné stránky (...
T
Tag onPřílepek ke spotu. Obvykle se na konec televizního spotu přidává pět až deset sekund, které komuniku...
TAI - Target Affinity IndexTarget Affinity Index - viz Afinita
Take outObsah, pointa reklamního spotu. Informace, kterou si má cílová skupina vzít. Příklad: Antirezin a j...
Target Audience ProfileProfil cílové skupiny, zpravidla popis demografických charakteristik: věk, pohlaví, vzdělání, veliko...
Target GroupViz cílová skupina.
TazatelOsoba provádějící dotazování ve výzkumu. Indiánské jméno by bylo Ten-Kdo-Se-Ptá. Související pojmy:R...
TBCTo Be Confirmed. (Předmět schůzky, agentura nebo třeba místo jednání) bude teprve potvrzeno. Souvis...
TBDTo Be Decided. (Předmět schůzky, agentura nebo třeba místo jednání) teprve bude určeno, rozhodnutí b...
TeaserForma reklamního sdělení, která má upoutat pozornost a hlavně vyvolat zvědavost. Obvykle po určitém ...
TelemarketingTelemarketing je marketing uskutečňovaný přes telefon, je součástí direct marketingu.
TelenovelaTelevizní seriál, jehož ústředním motivem jsou mezilidské vztahy, řešení složitých životních situací...
TeleshoppingTeleshopping je speciální forma prodeje produktů v televizním vysílání.
Televizní trhViz Úvod do televizního trhu
TendrVýběrové řízení vypsané zadavatelem na poskytovatele reklamních/mediálních služeb.
TimingTiming znamená načasování, resp. časové rozložení (např. kampaně). Může znamenat i volbu správného o...
Tiskový trhViz Úvod do tiskového trhu
Tištěný nákladCelkový počet vytištěných kusů jednoho vydání tiskového titulu. Počet vytištěných výtisků značí zámě...
Točení rastrůČáry rastru (lines) základních barev tiskových bodů, kterými je inzerát tvořen, jsou vůči sobě pooto...
Top of MindTop of Mind je subjektivní dominantní pozice značky. Označuje první (značku) z dané kategorie produk...
TP - tiskové podklady / technické parametrySlangově TéPéčka – technické parametry, tiskové podklady. Dokument obsahující technické specifikace ...
Trading deskAgentura / oddělení agentury zajišťující kompletní správu RTB kampaní (alias programmatických kampa...
Traffic1. Traffic je pojem z internetového marektingu. Obecně znamená - návštěvnost webu. 2. Zaměstnanec ...
TrialZkouška, vyzkoušení. Cílem marketingových kampaní zaměřených na maximální trial je získat co nejvíce...
TrollAnonymní účastník internetových diskuzí, který je svými často hanlivými nebo irelevantními příspěvky...
Trolley shelterPřístřešky na nákupní vozíky umístěné na parkovištích před prodejnami či nákupními centry. Nabízejí ...
TRP - Target Rating PointTRP = Target Rating Point. Kumulovaná sledovanost v konkrétní cílové skupině (v množném čísle TRPs n...
TV guideTištěný magazín obsahující informace o televizním programu na následující týden či dva týdny.
TV SharePodíl na televizní sledovanosti. Vztahuje se k určité době a určité cílové skupině. Jedná se o podíl...
TVCTelevision Commercial = Televizní reklamní spot
TV-metrTV-metr (dříve peoplemetr) je elektronické zařízení, umístěné ve vybraných domácnostech, umožňující ...
TVODZkratka pro "Transactional Video on Demand" neboli transakční video na vyžádání. TVOD je opakem před...
U
UCC - User Created ContentViz User Generated Content
UFO - Understanding Fifties and OverStudie UFO (Understanding Fifties and Over) je výzkumný projekt zaměřený na pochopení (českými marke...
UGC - User Generated ContentPojem označující typ webu (internetového serveru), jehož většinu obsahu tvoří jeho vlastní návštěvní...
Umbrella BrandZastřešující značka, odvíjí se od anglického výrazu Umbrella (deštník). Jedná se o takovou značku, ...
Umbrella EffectÚčinek, kterým zastřešující značka (Umbrella Brand) působí na produkty a značky, které zastřešuje. Z...
Umělá inteligenceUI či anglicky AI (Artificial Intelligence) označuje technický obor zabývající se vývojem zařízení, ...
Unie vydavatelůUnie vydavatelů byla založena v roce 1990 a je jediným reprezentativním sdružením podnikatelů a zamě...
Unikátní návštěvník - Unique UserNávštěvník, který navšíví webobou stránku v určitém časovém období (měsíc). Při opakované návštěvě s...
Upmarket1. Segment populace, který má vyšší příjmy, vyšší intelektuální zdroje a je ochoten připlatit za kva...
Up-sellUp-sellová strategie je marketingová technika, při které se snaží prodejci nebo podniky přesvědčit z...
URLUniform Resource Locator (jednotný lokátor zdrojů) je řetězec znaků s definovanou strukturou, který ...
User friendlyUser friendly – uživatelsky přátelský (přívětivý). Označení pro systém vhodně přizpůsobený intuitivn...
USP – Unique Selling PropositionUSP neboli Unique Selling Proposition znamená „to, co má naše značka a ostatní ne“, jedná se o uniká...
V
VideobannerFormát internetové reklamy. Reklamní formát, kde je v jeho části nebo přes celou plochu promítáno vi...
VideoremarketingVideoremarketing, podobně jako remarketing, umožňuje komunikovat s těmi uživateli, kteří v minulosti...
ViewČesky zhlédnutí. Označuje údaj, kolikrát návštěvníci zobrazili obsah na webové stránce. V případě vi...
Virální marketingForma marketingu (především) na internetu. Spočívá ve vytvoření zajímavé kreativy (obrázku, videa, a...
VizibilitaVizibilita neboli viditelnost reklamy je jedním z klíčových kritérií vyhodnocování kvality reklamy. ...
Vizibilní impreseVizibilní imprese s trochou nadsázky říká, že se zobrazila polovina banneru. Podle technického stand...
Vklad, vkládačkaReklama vložená dovnitř tištěného titulu, novin, magazínů. Jedná se často o letáky supermarketů, kat...
Vlog, vloggingTermín vlog je odvozený od výrazu video blog nebo video log. Jedná se o osobní deník ve formě videa....
VODVideo on Demand, neboli videopůjčovna na dálku. Obecný název pro technologie umožňující vybírání si ...
VyhledávačViz Search Engine Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod do internetového trhu, Výkon...
Výkonnostní marketingJak již název napovídá, výkonnostní marketing je marketingem zaměřeným na výkon. Nejedná se však o v...
Výkonový marketingviz Výkonnostní marketing Související pojmy: Slovník internetové reklamy, Úvod do internetového t...
VysílačkySlangový výraz pro vysílací podklady do televize.
W
WAPWAP (Wireless Aplication Protocol) je speciální formát stránek na internetu, který je přizpůsoben pr...
WatermarkFormát internetové reklamy. Podkres textu stránky logem klienta, které je v bledých, ale dostatečně ...
Watson (IBM)Superpočítač vybavený umělou inteligencí. Dokáže se učit z dat, chápat jazyk a souvislosti. V roce 2...
Wear out efektWear out efekt nastává v okamžiku, kdy reklamní spot nebo inzerát ztrácí účinnost, je „obnošený“. Ko...
WEB 2.0Populární termín označující "novou generaci" webu (resp. služeb internetu). Za fenomény WEB 2.0 se o...
WebisodeKrátké video streamované (šířené) prostřednictvím internetu, webových stránek. Obvykle trvá od tří m...
Weekly ReachTýdenní zásah, týdenní reach. Tento termín se používá hlavně v oblasti rozhlasové , ale i TV rekla...
WidgetMiniaplikace umístěná na domácí obrazovce chytrého zařízení, které zobrazují vybrané informace z pří...
WobblerForma in-store reklamy, v místě prodeje. Termín pochází z anglického slovesa wobble (houpat se). Jed...
Word of Mouth marketingWord-of-Mouth marketing (zkráceně WOMM) je marketing zaměřený na vyvolání efektu ústního šíření „rek...
WWW - World Wide WebNejpopulárnější rozhraní na internetu. Klasické internetové stránky zobrazované v internetovém prohl...
Y
YouTubeYouTube je velkým fenoménem současného internetu. Jedná se o internetový komunitní videoportál, zalo...
YoYYear On Year Meziroční srovnání, zpravidla zahrnuje celých dvanáct kalendářních měsíců. Příklad:...
YTDYear-To-Date Zkratka vhodná do finančních tabulek a přehledů, šetří místo. Znamená souhrnnou hod...
YUPPIEYUPPIE (Young Urban Professional Peaceful Intelligent Ecological), zkratka pro mladé lidi, zejména z...