Mediální slovník
Adstock
(TV) adstock označuje měřítko účinku (TV) kampaně, které bere v potaz, že efekt odvysílané reklamy přetrvává i do dalších týdnů.
Ze zkušenosti víme, že efekt reklamy je jednak okamžitý, ale zároveň nějaká část efektu přetrvává i po ukončení kampaně a pomalu odeznívá (je postupně zapomínána). Tyto dvě složky efektu reklamy tvoří adstock. Adstock je tedy součet okamžitých efektů a efektů předchozích kampaní, které jsou v pamětích lidí přeneseny z minulých kontaktů s reklamou do přítomnosti.
Adstock se využívá pro modelování účinku kampaní, optimalizaci rozpočtů, testování různých scénářů komunikace apod.
Lze spočítat pomocí dvou parametrů: GRPs a Indexu zapomínání TV reklamy (IZ).
Příklad:
Zcela nová TV kampaň je nasazena v síle 100 GRPs týdně. Cílová skupina si mezi dvěma týdny udrží 90% povědomí o reklamě (IZ=0,9).
1. Adstock v prvním týdnu je dán pouze okamžitým účinkem kampaně a je roven 100.
Week 1 Adstock = 100.
2. Adstock v druhém týdnu je dán okamžitým efektem GRPs vysílaných v druhém týdnu (100) a účinkem reklam z prvního týdne kampaně, zeslabených zapomínáním (tedy GRPs z prvního týdne násobených IZ).
Week 2 Adstock = 100 + 100 x 0,9 = 190
Související pojmy: