Nejsrozumitelnějšími značkami jsou Google a McDonald's
Stále hůře čitelnými se pro spotřebitele stávají např. Amazon, Walmart či Vodafone. Ukázal to aktuálně publikovaný index srozumitelnosti globálních značek.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2012/11/google-mc.jpg?v=1)
Nejsnáze pochopitelnou světovou značku je Google, jež se pro uživatele internetu stal synonymem pro vyhledávání informací online. Vyplývá to ze zprávy americké poradenské společnosti Sieger+Gale, která působí v oblasti brandingu. Firma aktuálně uveřejnila v pořadí již třetí index srozumitelnosti světových značek.
Hned za Googlem se ve srozumitelnosti svého brandingu drží řetězec rychlých restaurací McDonald's a švédský prodejce nábytku Ikea. Obě zmiňované značky symbolizují kategorie, v nichž podnikají.
Některé brandy však ve své komplexitě ztrácejí na pochopitelnosti. Níže uvedený žebříček, který vznikl dotazováním 6 067 spotřebitelů na sedmi nejvýznamnějších trzích světa, ukazuje hned několik takovýchto firem.
Výrazný meziroční propad zaznamenal třeba internetový obchod Amazon. Komplikovanější sdělení však k zákazníkům vysílají i další značky, především ty z odvětví telekomunikací (Vodafone, O2), elektroniky (Microsoft, Dell, Sony, Siemens) a retailu (Walmart, Marks & Spencer).
Zdroj: Sieger+Gale
Na chvostu celosvětového žebříčku srozumitelnosti značek se pak nacházejí aerolinie Ryanair, a to především kvůli rozporu mezi svým brandingem a skrytými náklady při koupi jejich produktu. Přehled je pak špatnou zprávou i pro finanční instituce Axa a Allianz, stejně jako energetickou firmu E.ON.
-lmr-