České e-shopy vidí největší svou slabinu v marketingu
V marketingu sází české e-shopy především na PPC a remarketing. RTB je zatím okrajové.
Až 76 % českých e-shopů loni zvýšilo svůj obrat a ještě vyšší očekávání mají pro letošní rok. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, na prezentovaného ve středu 12. března na panelové diskusi E-commerce 2014. Sběr dat probíhal prostřednictvím online dotazníků na přelomu února a března letošního roku.
E-shopy ani přes pokračující tlak na cenu zboží a služeb nemění svou cenovou politiku „59 % e-shopů v minulém roce cenu svého zboží nezměnilo, pouze 18 % zlevnilo, a 23 % dokonce ceny zvýšilo,“ doplňuje Jan Penkala, CEO společnosti Acomware. Přesto obchody za největší riziko svého podnikání považují právě tlak na snižování ceny ze strany zákazníků, na čemž se 42 % z nich.
Do jaké reklamy e-shopy investují?
Více než polovina dotázaných e-shopů plánuje zvýšit finanční investice do svého rozvoje, pouze 11 % naopak své investice sníží. Za svou největší slabinu e-shopy obecně označují marketing. Důvodem může být až přílišná komplexnost současné online reklamy.
Co považujete za svou největší slabinu?
Nejvíce prostředků stále vkládají do optimalizace pro vyhledávače, výroby obsahu, PPC reklamy a zbožových srovnávačů, což odpovídá stavu i před několika lety,“ vysvětluje Ondřej Klega ze společnosti Acomware, a dodává: „Nové formy reklamy jako RTB nebo investice do emailingu a sociálních sítí jsou zatím okrajové.“ Sociální sítě přitom mají e-shopy svůj potenciál, což dokazuje například e-shop Kytary.cz, specializující se na hudební nástroje. „Využíváme zejména YouTube, a to především k testování nástrojů. Lidé, kteří si chtějí koupit kytaru, si mohou ve videu poslechnout, jak daná kytara hraje, což je skvělý podpůrný argument k prodeji, a samozřejmě nám to slouží i k budování naší značky,“ popsal marketingový manažer e-shopu Kytary.cz Filip Černý. Kromě YouTube komunikují i na Facebooku, který e-shopu generuje až 4 % obratu.
Do offline reklamy většinou e-shopy investovat nechtějí, jen 6 % v ní vidí příležitost.
Srovnání investic v rámci marketingu
Oproti roku 2013 hodlají e-shopy snížit své investice do mobilních kampaní. Do samotné prezentace e-shopů v mobilních zařízeních, formou mobilní verze webu, responzivního designu či aplikace, by však podle Tomáše Bravermana, CEO Heureka.cz, neměla být v žádném případě podceněna. Nutnost myslet na m-commerce potvrdil i Miroslav Černý, marketingový ředitel Tesco: „Podle našeho průzkumu, kterým jsme si nechali zmapovat vztah mladé generace k internetu v mobilu, je počítač mrtvý. Pro mladé existuje jedině mobil nebo tablet.“
Plány e-shopů do budoucna
Do budoucna se chtějí e-shopy zaměřit především na monetizaci databáze dříve získaných zákazníků, oslovovat budou i zákazníky, kteří opustili nákupní košík, nebo si jen prohlíželi zboží, se zajímavou nabídkou a důrazem na individuální přístup. „E-shopy by se měly vůči zákazníkům chovat transparentně transparentnosti. Například sdělení typu ,dodání do 2 až 8 dní‘ by měla postupně vymizet,“ řekl během panelové diskuse Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Další možnosti růstu vidí respondenti průzkumu v optimalizaci webu či v rozšíření produktové nabídky.
Možnosti růstu
Vstup retailových hráčů do online prostředí
Přestože se na trhu e-commerce aktivně hovoří o vstupu některých velkých retailových hráčů, kteří internet doposud aktivně nevyužívají pro prodej svého zboží nebo služeb, české e-shopy nemají z jejich příchodu obavy. „Celkem 60 % e-shopů se domnívá, že vstup velkého hráče na internet jejich pozici neohrozí. Buď podnikají v odvětví, kde velcí retaileři nejsou, nebo věří, že jejich vstup je nijak neovlivní. Důvodem je nejen důvěra ve vlastní silnou pozici, zejména pak značku a zákazníky, ale také skutečnost, že tyto e-shopy samy do retailu přesahují prostřednictvím poboček a výdejních míst," uzavírá Ondřej Klega.
-kch-