Atmedia je finančně zajištěná, nezávisí na Polsku
Situace v Polsku nemá vliv na Atmedii v Česku, vysvětluje CEO Atmedia Group Marcin Boroszko.
Nový rok přinesl několik změn v české Atmedii. Co se ve společnosti děje?
První zásadní informací je změna ve vedení společnosti Atmedia Česko. Petr Majerik se rozhodl spojit svůj profesní život s jinou mediální společností. Michaela Vasilová proto převzala řízení společnosti. Je přirozeným nástupcem, v Atmedii pracuje od počátku a je člověkem na svém místě. Vedení Atmedia Group navíc poskytne Míše Vasilové plnou podporu, do Prahy budeme jezdit častěji.
V tiskovém oznámení jste uvedli, že jde o post prozatímní generální ředitelky. Počítáte tedy se změnou v průběhu roku?
Nepočítáme. Do tiskové zprávy jsme toto uvedli na přání Míši. V současnosti ale nikoho jiného nehledáme.
V novém roce se Atmedia musí vyrovnat s odchodem televize Óčko a s dalšími změnami. Pod Atmedii zase míří nové kanály. Jak to konkrétně bude?
Je vcelku přirozené, že na konci roku dochází k proměně portfolia. Jde o cyklický proces na trhu s televizní reklamou. Kontrakty jsou obvykle uzavírány na roční bázi. V závěru roku jsme jednali s televizí Óčko, která se nakonec rozhodla připojit se k širší alianci. To je její právo a my ho plně respektujeme (Óčko zastupuje na reklamním trhu od 1.1. 2015 společnost Media Club, pozn. red.). V současnosti pracujeme na nových projektech.
Můžete už nějaké jmenovat?
O některých už mluvit můžeme, o některých ne. Do portfolia Atmedia Česko přichází nová televizní stanice o vaření TV Mňam, která startuje v letošním únoru. Má předpoklady pro to být úspěšnou stanicí, chce se opírat o lokální obsah a místní tváře.
Odhadujete, že by její budoucí podíl na trhu mohl dosáhnout podílu hudební televize Óčko?
To je velmi těžké odhadovat. Záleží na finální podobě distribuce a dalších faktorech. Věřím ale, že kanál bude úspěšný. Když se podíváme na sledovanost pořadů o vaření na různých stanicích, vyvozujeme z toho, že by mělo jít o silný kanál. Dále pak pracujeme s jinými vysílateli na nových projektech, které na český trh vstoupí v průběhu roku. Konkrétní tady zatím být nemohu, jde ale o mezinárodní televizní kanál.
Existují vedle toho, co jste zmínil, další možnosti, jak rozšířit portfolio Atmedia na českém trhu?
Lokalizovaných televizních kanálů mezinárodních společností, které operují na kabelu a satelitu, na českém trhu tolik není. Je to pro to, že český trh je silně postavený na bezplatných televizních kanálech. Operátoři tak mají ztíženou pozici při získávání nových předplatitelů. Pak tu není dostatek peněz pro vysílatele, aby přicházeli s novými kanály. Počet kanálů je tedy omezený. Na druhou stranu se tato situace mění, protože velcí vysílatelé – hlavně američtí operátoři – chtějí růst a rozhlížejí se po nových trzích. To by mohlo vést k tomu, že nových projektů ze strany mezinárodních vysílatelů bude přibývat.
Atmedia uzavřela loňský rok s podílem necelých 4 % (platí pro D15+ i D15-54). Na jaké úrovni se bude pohybovat letos?
Očekáváme, že na konci roku 2015 by podíl Atmedia měl být minimálně srovnatelný s rokem 2014, nebo dokonce vyšší. Tomu věřím. Nezaměřujeme se jen na prodej reklamy, ale velmi úzce spolupracujeme s televizními kanály, kterým poskytujeme analýzy, programové poradenství a konzultace.
Polská média spekulují o vlastnické struktuře Atmedia v Polsku a píší o uzavření polské pobočky. Můžete popsat, jaká je situace v Polsku?
Musíme se vrátit na konec roku 2013, kdy Liberty Global prodala Chello Media, pod kterou Atmedia patřila, firmě AMC. Bohužel pro nás se prodej uskutečnil v druhé polovině roku, kdy jsme vyjednávali o smlouvách pro rok 2014. Liberty Global už nebyla vlastníkem a nechtěla převzít odpovědnost za nové kontrakty. A AMC zase v tom čase nebyla oficiálním vlastníkem – mezi dohodou o prodeji a skutečným převzetím uplynulo několik měsíců. Potřebovali jsme prodlužovat a uzavírat smlouvy, ale měli jsme svázané ruce. To vyvolalo nejistotu u našich klientů, kteří si nebyli jisti, jak to s námi bude dál. Rozhodli se proto pro stabilnější řešení a odešli ke konkurenci. Tím jsme přišli o většinu kanálů v Polsku – z 9% podílu jsme spadli na 2 %. AMC se zaměřuje spíš na produkci kanálů než na reklamu. Souhlasili jsme proto se změnou vlastníka. Od 1. září 2014 není AMC vlastníkem Atmedia, je jím privátní fond.
Tato situace ovlivnila ukončení Atmedia v Polsku?
Ano, protože od loňského září jsme jednali s potenciálním investorem a jednání vypadala nadějně. V závěru roku se ale ukázalo, že celý proces by trval ještě několik měsíců. Protože jsme nezískali žádné nové klienty, byl polský byznys příliš malý na to, abychom udrželi chod celé kanceláře. Rozhodli jsme se proto uzavřít Atmedii v Polsku. Od 1.1. 2015 začal proces likvidace společnosti. Ukončili jsme smlouvy se všemi stanicemi, internetovými tituly a bohužel i se zaměstnanci. Bylo to těžké rozhodnutí, protože někteří lidé pracovali pro Atmedia od samého začátku, což je tedy šestnáct let. Museli jsme to ale udělat, nechtěli jsme dopustit, aby Atmedia skončila v bankrotu.
Pobočky, které máte v Česku a v Maďarsku, ale nadále pokračují ve své činnosti…
Je potřeba zdůraznit, že Atmedia Česko a Atmedia Maďarsko jsou oddělené od Atmedia Polsko. Situace v Polsku na ně nemá žádný vliv. Rozpočet Atmedia Česko vzniká nezávisle na Atmedia Polsko. Samozřejmě to pro nás bude letos náročný rok, ale jsme připraveni. Atmedia Česko je finančně zajištěna.
Kdo je tedy teď vlastníkem Atmedia Česko?
Je to společnost Atmedia Holding BV, nizozemská společnost, která je ovládaná svěřeneckým fondem. Jak už jsem řekl, Atmedia Česko je finančně zajištěna. Jediný dopad, který může česká pobočka pocítit, je ten, že teď máme víc času věnovat se řízení i v Česku.
Na českém trhu se také mluvilo o tom, že by se novým majitelem Atmedia mohla stát skupina Mafra.
To nemohu komentovat. V současnosti se soustředíme především na sebe.
Pokud se vrátíme k situaci v Polsku, je tedy možné, že Atmedia zde činnost obnoví, nebo je to už mrtvá značka?
Není mrtvá. Je rozdíl mezi likvidací a bankrotem. Likvidačním procesem se ukončuje provoz, samotný proces ale může prakticky trvat nekonečně dlouho. Pokud se naskytne příležitost v podobě investora a uvidíme potenciál rozvoje, oznámíme soudu, že jsme ukončili likvidaci a znovu nastartujeme byznys. Je důležité, že podnikání můžeme znovu rozjet.
Probíhají teď nějaká jednání s možnými investory?
Ano, jednáme s investory, kteří se pohybují na mediálním trhu. Jednáme ale pouze s hráči z mediálního odvětví, protože hledáme především přidanou hodnotu. Chceme investora, který by zajistil stabilitu našeho byznysu. Může to být konsorcium televizních kanálů nebo velký operátor, což je důležité z pohledu mezinárodních vysílatelů.
Vidíte tedy šanci, že byste Atmedii v Polsku znovu rozběhli?
Doufám, že ano. Chceme s Atmedií růst i v dalších zemích. Nejde jen o restart v Polsku, ale i o další expanzi.
Atmedia je aktivní i v Maďarsku. Jak vypadá situace tam po změnách na polském trhu?
Atmedia v Maďarsku je příkladem rychlého růstu. Na maďarský trh vstoupila v roce 2005 a v současnosti má vyšší než 22% podíl v hlavní skupině 18-49 let. Je druhým největším hráčem na maďarském televizním trhu. Za pět let jsme získali několik nových stanic a změnili duopol na maďarském trhu v konkurenceschopnější prostředí. Maďarská pobočka je rovněž nezávislá na polské Atmedii.
Marcin Boroszko, CEO Atmedia GroupDo Atmedia přišel v roce 2000 jako generální ředitel polské pobočky. V roce 2007 byl jmenován obchodním ředitelem Chellomedia v regionu střední a východní Evropy. O tři roky později se stal generálním ředitelem Atmedia Group se zodpovědností za mezinárodní rozvoj firmy (Česko, Maďarsko). Před příchodem do Atmedia pracoval jako generální ředitel RRM a před tím jako generální ředitel Jaguar Polska. V roce 2009 obdržel od časopisu Media & Marketing Polska titul Manažer roku. |