Letošní novinky a trendy v sociálních médiích
Co nového by se letos mohlo objevit na sociálních sítích a kam směřuje jejich vývoj?
Během roku 2015 nabyly na důležitosti sociální sítě Instagram nebo Twitter, které sekundují Facebooku, a i díky novým reklamním možnostem se velmi rozšířily nejen mezi uživatele, ale i mezi společnosti, které tyto platformy využívají pro svoji propagaci. Instagram mile překvapil svým dosahem a hlavně interakcí publika, která dosahuje trojnásobku toho, s čím jsme zvyklí se setkávat na Facebooku.
Velmi očekávaným reklamním formátem na Facebooku bylo „místní povědomí“, tedy geolokační formát reklamy. Pro restaurace a místní podniky se jedná o vhodnou propagaci, kterou jsme nejednou otestovali a s výsledky jsme byli velmi spokojeni. Co nás čeká v roce 2016?
1. Kvalita obsahu a reklamy (+video)
Kvalita obsahu a reklamy bude nadále dělit firmy na úspěšné a neúspěšné na poli sociálních sítí. Statistiky ukazují, že stále více lidí využívá ad-block systémy pro běžné bannery. Důvod je zřejmý – reklamy, které na nás cílí ze všech stran, se stávají pro některé jedince neúnosné a ti se brání všemi možnými způsoby. To samé se děje na sociálních sítích – lidé reagují čím dál negativněji na posty a reklamy, které je nezajímají, nebo je dokonce obtěžují. Od toho se odvíjí nejen dosah postů, ale i cena reklamy. Firmy, které budou na sítích sdílet reklamní obsah, nemají šanci obstát v celkové konkurenci. Naopak kvalitní obsah bude firmy posouvat dopředu, a to za zlomkové reklamní náklady. Velmi pozitivně vychází ze statistik video obsah – co se dosahu a interakce týče. Facebook hlásí jeho meziroční nárůst o 75 procent. Role video obsahu bude stále významnější, neboť jeho dosah je větší než u jiných typů postů.
2. Nákupy přímo na sítích
V minulém roce začaly sociální sítě testovat nákupy přímo na profilu stránek. Již nyní známe možnosti prodeje skrze feed, očekávaná novinka však má udělat revoluci jak v celkové jednoduchosti, tak i zážitku. Jak vidíme například u Lead Ads či platformě na prodej vstupenek, Facebook jde jasnou cestou – provést danou transakci nebo aktivitu přímo na dané platformě.
3. Sociální sítě jako vyhledávače budoucnosti
Slyšeli jste už o business professional services? Facebook koncem minulého roku spustil do světa k testování tuto novou „aplikaci“. Jedná se o hledání služeb a podniků v dané lokalitě nebo okolí. Firmy jako Yelp či TripAdvisor se mohou velmi obávat, neboť Facebook tímto spojil svoji hlavní dominantu, aktuální informace o daných firmách, s hodnocením a lokalitou. Co víc, Facebook začal testovat u vybraných stránek možnost vyhledávání v historii feedů na základě klíčových slov. Kam toto všechno směřuje, je zřejmé – do uzavřeného ekosystému podobného tomu od Google a jeho produktů. Facebook má ale jednu velkou výhodu – má velmi silnou sociální platformu (a to nejednu).
4. Snapchat, Periscope, Meerkat = Livestreaming
Jak bylo již zmíněno, v tomto roce došlo k velkému posunu na poli video obsahu. Velký vliv na to mělo spuštění nativního videa od Facebooku v průběhu roku 2014. Lidé chtějí stále více autentický obsah, který jim právě video poskytuje. Možnost sledovat celebrity nebo oblíbené jedince přes video je velmi populární a díky tomu rostou i výše zmíněné platformy. YouTube je stále velká dominanta, ale tyto nové platformy umožňují poměrně jednoduchou možnost sdílení videí nejen se svými přáteli, čehož si začíná všímat stále více značek. Právě livestreaming ve spojení s osobnostmi a možností nabídnout jedinečný obsah svým fanouškům bude v tomto roce hrát velkou roli.
Autor text: Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media