Ve sdílené ekonomice je nejdůležitější zážitek
Pro stále sílící trend sdílené ekonomiky je hlavní zážitek se značkou a reputace všech zúčastněných.
Sdílená ekonomika neboli „sharing economy“ zažívá v posledních letech i na českém trhu růst. Češi postupně přicházejí na chuť směně, výměně a peer-to-peer, dnes už běžně využívají platformy pro taxi služby, jako je domácí Liftago nebo mezinárodní Uber, na dovolenou si hledají ubytování přes AirBnB a půjčovat si začínají od lidí přes Zonky. Výhled do budoucna je pro subjekty sdílené ekonomiky navíc více než pozitivní. Podle odhadu společnosti PwC by měl její globální obrat v roce 2025 dosáhnout 335 miliard dolarů, tedy o 320 miliard dolarů více, než tomu bylo v roce 2013. S nárůstem obratu se bude zvyšovat i její podíl na poli nájemních služeb, z dnešních 5 % na celou polovinu.
„Obliba sdílené ekonomiky do jisté míry vyvěrá z hyperkonzumace, kterou dnes spotřebitelé pociťují. Od počáteční ideje už dnes spěje k megabyznysu,“ uvedl na panelové diskusi ADMEZu Tomáš Jindříšek z agentury Dark Side. Rozvoj sdílené ekonomiky však vedle měnících se spotřebitelů umožňují zároveň moderní technologie, včetně chytrých mobilních zařízení a stále sofistikovanějších platebních možností, nemalým podnětem byla i ekonomická krize.
Značka ve sdílené ekonomice musí být silná, odlišná a vycházet z potřeb zákazníka. Sílit však může jen díky zákaznickému zážitku. Reputace je zde proto naprosto klíčová, zákazníci hodnotí službu i konkrétní poskytovatele, kteří zase odesílají zpětnou vazbu zákazníkům. Na AirBnB získává hodnocení pronajímatel nemovitosti i nájemce, Liftago zase pečlivě pracuje se zpětnou vazbou taxikářům. Zákazníci mohou taxikáře ohodnotit na škále jedné až pěti hvězdiček, Liftago však taxikáři poskytnou jen pozitivní zpětnou vazbu, s tou negativní nejprve pracuje platforma sama a až potom podle situace ji řeší i se samotným řidičem. „Obě strany musí být spokojené. Taxikáře nikdo nesmí tlačit do byznysu, který je pro ně nevýhodný, a jedině spokojený taxikář dělá spokojené zákazníky,“ vysvětlil Juraj Atlas, spoluzakladatel a CEO Liftaga. „Nicméně ve chvíli, kdy taxikář agregovaně spadne pod čtyři hvězdičky, což znamená, že měl několikrát po sobě problém se zákazníky, se s ním rozloučíme. Snažíme se ty špatné odfiltrovat,“ dodal.
S dobrou reputací stojí a padá také služba AirBnB, přes kterou si mnozí pronajímatelé mohou nahradit i pravidelný měsíční příjem. „Své hosty si pečlivě vybírám. Lidi se špatným hodnocením nepřijmu,“ prozradil Daniel Rys, který na AirBnB pronajímá hned několik bytů a dokáže si tím vydělat tolik, jako bral v předchozím zaměstnání v ředitelské pozici.
Pro sdílenou ekonomiku je také důležité, aby se zákazníci a poskytovatelé služby cítili na stejné úrovni. „V Zonky je marketingově nejzajímavější, že jde o půjčky lidí lidem. I proto jsme se rozhodli jít cestou lidské a příjemné komunikace. Hodně dbáme na to, jak s půjčovateli i investory mluvíme. Na nikoho se nechceme dívat svrchu, nikoho nechceme ponižovat, proto třeba na našich stránkách nenajdete ani slovo žádat,“ popsal spoluzakladatel této peer-to-peer platformy pro půjčování lidem Martin Pejša, jenž je zároveň vede startupovou laboratoř Creative Dock.
Lidé, kteří si chtějí na Zonky půjčit, musí napsat příběh, v němž vysvětlují, proč a na co peníze potřebují. „Nutíme je napsat příběh dokonce dvakrát. Ptáme se jich například i na to, v čem se cítí dobří,“ doplnil Pejša. U investorů, kteří mohou pokládat doplňující otázky, dbá Zonky na tón komunikace, ale také na výši investic. „Donutili jsme investory vkládat jen malé částky, max. pět tisíc korun. Nechceme totiž někoho, kdo tam vloží 20 milionů a celé to bude stát na něm,“ vysvětlil Pejša.
Potenciál k rozvoji mají kromě platforem pro taxi služby, ubytování či půjčování peněz i další oblasti. Nabízí se sdílení lidské síly či například usnadnění prodeje malých výrobců. „V Creative Docku se teď chceme zaměřit na domácí výrobce. Chceme spustit konkurenci Fler.cz, ale s kurátorem, který bude výrobky selektovat,“ prozradil Pejša.
Do budoucna čeká na sdílenou ekonomiku fáze legalizace. „Časem legislativa dnes vznikající inovace dostihne. Potřeba bude, aby byla jednoduchá, transparentní a vše bylo férové,“ uzavřel Juraj Atlas.
-stk-