adMeter: 28 % diváků vidělo zápasy ČR mimo domov
Dosavadní zápasy českých hokejistů na MS vykazují vyšší sledovanost mimo domov než loni.
Televizním „hledištěm“ probíhajícího hokejového šampionátu nejsou jen přijímače v domácnostech, ale rovněž bary, restaurace, náměstí s veřejnými přenosy či přenosy sledované v práci a na návštěvách – tedy tzv. sledovanost mimo domov (out-of-home). Crossmediální elektronické měření adMeter, které od roku 2012 provozuje společnost Median, měří sledovanost televize pomocí aplikací ve smartphonech. Panelisté projektu je nosí u sebe, a adMeter je tak schopen zaznamenat všechny typy sledování mimo domov.
Výsledky z měření právě probíhajícího hokejového mistrovství přinášejí zajímavé výsledky. U zápasů Česka ve skupině mistrovství světa činila v průměru out-of-home sledovanost 28 % celkové sledovanosti zápasů (údaje platné k 19. 5. 2016). Jinými slovy, okolo 28 % diváků českých zápasů vidělo boje našich hokejistů mimo svůj domov.
„To je relativně vysoké číslo,“ komentuje výsledek sociolog Medianu Daniel Prokop. „Pro srovnání na minulém hokejovém šampionátu v roce 2015 to bylo průměru cca 18 %. Přisuzuji to mimo jiné hracím časům, protože letos Češi hodně hrají v dobách, kdy doma nejste.“
Dobře to ukazuje například zápas Česko - Švýcarsko, který probíhal ve všední den od 11:15. Podle měření adMeter v něm out-of-home sledovanost tvořila až 39 % celkové sledovanosti. „Celková sledovanost toho zápasu byla díky vysílacímu času nižší a hodně ji zřejmě tvořilo sledování v práci, v různých restauracích během obědové pauzy, což byl ostatně i můj případ,“ komentuje Prokop.
Zápas Česko - Švýcarsko tedy ukazuje, že k reálnému změření sledovanosti TV přenosů sportovních utkání je v některých vysílacích časech technologie umístěná u respondenta zcela nezbytná, a měření v domácnostech respondentů ji může výrazně podceňovat.
Jiným případem byl zajímavý zápas Česko -Švédsko, který Češi otočili z 0:2 nad 4:2. Zde díky vysílacímu času v pondělním prime-timu činila out-of-home sledovanost „pouze“ 23 % celkové sledovanosti. V celkových počtech se však jedná o nezanedbatelnou skupinu diváků.
„Z ratingu vidíme, že v absolutním počtu sledovalo zápas se Švédskem mimo domov, v tomto případě hlavně v hospodách a podobně, srovnatelně lidí jako zápas se Švýcary. Jen tvořili menší procento celkové sledovanosti, která byla masivní v domácnostech,“ vysvětluje Prokop.
Agentura takto zanalyzovala všechny zápasy ve skupině. Zajímavý je mimo uvedených také nepovedený zápas s Dánskem. Ten má relativně vysokou out-of-home sledovanost, ačkoli běžel v neděli odpoledne. „Může to být mimo jiné tím, že naše technologie měří sledovanost na chatách, v dalších druhých domácnostech, na neděleních návštěvách rodiny a podobně. A ta tvoří část nedělení sledovanosti mimo domov,“ podotkl Daniel Prokop.
Grafy sledovanosti doma a mimo domov (další zápasy naleznete níže), ukazují i jiné výsledky. Například, že out-of-home sledovanost méně klesá v přestávkách hokejových přenosů, kdy respondenti v domácnostech často přeladí, ale v hospodách a dalších místech, kde má moc nad vysílačem obsluha, k přeladění nedojde.
Grafy jsou výstupem crossmediálního měření adMeter z května 2016, které realizuje výzkumná agentura Median, aktuálně na vzorku 1000 respondentů ve věku 15-69 let. adMeter měří sledovanost TV na bázi audiomatchingu a poskytuje elektronicky měřená data rovněž pro analýzy poslechovosti rádií a konzumace internetu.
Zdroj dat: MEDIAN, adMeter, květen 2016