Mainusch: Digitální pozemní TV nemá budoucnost

středa, 15. června 2016, 07:00 TV MediaGuru

Terestrika, která je hlavním zdrojem příjmu TV signálu v Česku, není podle šéfa Novy ekonomická.

Digitální pozemní televizní vysílání (DTT) nemá podle generálního ředitele televizní skupiny Nova Christopha Mainusche budoucnost a státy by tak neměly investovat do podpory přechodu na nový terestrický digitální standard DVB-T2. Mainusch, který je zároveň jedním ze dvou výkonných ředitelů CME, to řekl v úterý na konferenci The New Europe Market (NEM) v chorvatském Dubrovniku.

Státní podpora přechodu na DVB-T2 podle Mainusche znevýhodňuje jiné vysílací platformy. „Zatímco z kabelového nebo satelitního vysílání získáváme přenosové poplatky, bezplatná DTT je zastaralá," uvedl. Digitální terestrickou platformu proto považuje za neekonomickou. „Platíme významné částky operátorům DTT vysílání. Není to opodstatněné," zmínil dále s tím, že příchod nového standardu DVB-T2 je chybným krokem, protože jde podle Mainusche o nemoderní platformu a pro operátory jiných sítí je údajně nespravedlivé, že státy přispějí jen terestrice.

Mainusch se domnívá, že když budou operátoři platit vysílatelům a ti následně investují do zavedení catch-up služeb a dalších nabídek na satelitu, kabelu či IPTV, diváci podle jeho názoru na tyto platformy přejdou. Uvědomuje si ale, že v některých zemích, ve kterých CME operuje, je pozice DTT velmi silná a opuštění této platformy může skupinu stát ztrátu tržního podílu. To je příklad i Česka, kde terestrické vysílání využívá cca 60 % domácností. I přes skeptický názor na DTT je ale Mainusch toho názoru, že lineární televize je stále silná a že internetoví provozovatelé se pravděpodobně přizpůsobí tomuto modelu, aby se TV přiblížili.

Mainusch by zároveň uvítal deregulaci vysílání a odstranění limitů pro reklamní vysílání. Zatímco video obsah na YouTube není regulován, regulace televizního vysílání je velmi detailní a trend podle Mainusche směřuje k větší regulaci TV vysílání. „Jsem pro úplnou deregulaci. Komerční vysílatelé by si měli sami rozhodnout, kolik prostoru chtějí reklamě věnovat," uvedl.

Nejde o překvapivé stanovisko. Televizní skupina Nova už během letošního jara dala najevo, že terestrickou platformu považuje za nejdražší distribuční platformu a že dlouhodobě nejde o udržitelný obchodní model. K tématu můžete číst více zde nebo zde

-mav-