Virtuální a rozšířená realita očekává enormní růst
Virtuální a rozšířená realita je na vzestupu, marketérům přinese nové možnosti komunikace.
Virtuální a rozšířená realita je na vzestupu a v následujících letech očekává enormní růst. Čím dál vyšší penetrace VR brýlí přinese zajímavé možnosti i pro marketingovou komunikaci se zákazníky.
Zatímco trh s virtuální realitou (VR) je nyní značně exponovaný a v blízkých letech se čeká jeho rapidní vývoj, z dlouhodobého hlediska by měl být větším a výnosnějším spíše trh s rozšířenou realitou (AR – augmented reality), především díky širokým možnostem jejího využití. Ve svých předpovědích to zmiňuje například společnost International Data Corporation (IDG). Rozšířená realita však není prozatím tolik dostupná, i kvůli vyšší ceně a technické náročnosti.
Podobné očekávání ohledně vývoje VR a AR trhu má i společnost Statista. Za rok 2015 ocenila trh s virtuální realitou na 1,37 miliardy amerických dolarů, trh s rozšířenou realitou odhadla takřka na dvojnásobek – 2,35 miliardy USD. Do roku 2022 se pak u VR očekává hodnota 33,9 miliard dolarů a u AR 117,40 miliard dolarů. Počet aktivních uživatelů VR a AR se rozroste do roku 2018 celosvětově až na 175 milionů. Množství headsetů pro virtuální realitu, které se prodají do roku 2020, dosáhne podle společnosti Forrester research přibližně 52 milionů.
Mezi hlavní hráče patří Oculus Rift, HTC Vive nebo Samsung Gear. Do rozšířené reality značně investuje s brýlemi HoloLens zase Microsoft, který nedávno oznámil, že místo speciálního softwaru, nezbytného k jejich fungování, plánuje upravit Windows 10.
„Virtuální a rozšířená realita nejsou pouze hry a zábava, byť tvoří výraznou část. Segment dále zahrnuje celou řadu firem podílejících se na rozvoji VR a AR, a to jak z oblasti hardware, tak software. Je jen otázkou času než budeme virtuální a rozšířenou realitu považovat v našem životě za zcela běžnou,“ uvádí Marek Somol, manažer projektu cenově dostupných VR brýlí View-Master, které budou na český a slovenský trh uvedeny letos v srpnu.
Právě dostatečná penetrace headsetů je podle společnosti Euromonitor jednou z podmínek úspěchu virtuální reality na trhu. Kromě herního průmyslu, zdravotnictví a technických odvětvích si své místo začíná nacházet v módě a retailu, kde dokáže navýšit engagement i konverze zákazníka.
Již před dvěma lety zprostředkovala módní značka Topshop vybraným zákaznicím přehlídku podzimní a zimní kolekce přes virtuální realitu, loni začal podobným způsobem své přehlídky promítat ve vybraných prodejnách Tommy Hilfiger. „Pomocí virtuální reality jsme schopni přenést něco z našich módních přehlídek do malooobchodního prostředí,“ popisuje designér Tommy Hilfiger s tím, že diváci mohou sledovat nejen samotnou show, ale i její zákulisí a pohyb jednotlivých módních kousků, které si lze v obchodě rovnou zkusit a zakoupit. „Je to podmanivé a zajímavé povznesení tradičního nákupního zážitku,“ dodává.
Na ozvláštnění zážitku vsadila s virtuální realitou i losangelská filharmonie, která se vydala na virtuální turné VAN Beethoven.
-stk-