Mladá fronta: Online se už dostal do zisku

pondělí, 28. listopadu 2016, 10:00 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Na konci října se divize Online Mladá fronta dostala do černých čísel, říká ředitel divize Erik Dvořák.

Poté, co na jaře odešla podstatná část webů společnosti Mladá fronta do skupiny Czech News Center (CN Invest), se vznikající onlinová divize odpíchla od nově připraveného serveru Euro.cz, který jste uvedli v dubnu. Byl to klíčový moment ve stavbě nového online portfolia?

Klíčovým momentem byla akvizice ekonomického webu Finance.cz, která proběhla už v prosinci 2015. Vydavatelství změny v portfoliu očekávalo, a tak jsme se připravili. Nákupem webu Finance.cz jsme výrazně posílili tehdejší ekonomickou divizi. Na začátku roku jsme rozjeli jednání o dalších akvizicích v segmentu technologických, transakčních, herních a zábavních webů. Nový web Euro.cz jsme spustili těsně před tím, než část titulů odešla do CN Invest. V době akvizice se vytyčil nový směr Mladé fronty a tištěné Euro v této strategii zaujalo pozici naší vlajkové lodi. V návštěvnosti se nový web Euro.cz za krátkou dobu šesti měsíců dostal podle NetMonitoru na 613 tisíc reálných uživatelů, což jsem nečekal. Podařilo se nám nastavit dobrou strategii, chytli jsme se ve vyhledávání a teď rosteme. Před nákupem webu Finance.cz návštěvnost měla klesající tendenci, kterou se nám podařilo zvrátit, a nyní evidujeme přes 727 tisíc RU za říjen 2016 (NetMonitor). Připravujeme se teď na hlavní sezónu, která je leden až březen.

Táhne růst návštěvnosti jen Euro.cz, nebo i další weby, které jste v průběhu posledních měsíců koupili? Jmenujme například Cnews.cz od Extra Publishing, nebo VideaČesky.cz či Flek.cz.

Součástí Euro.cz je i web měsíčníku Zdravotnictví a medicína Zdraví.Euro.cz, to jsme začlenili pod Euro a samozřejmě to má nějaký vliv. Nedávno jsme zařadili také námi nově vytvořený web o automobilech Autobible.cz, ale jinak je to skutečně samostatné Euro.cz. Naším záměrem je tvořit nový portál Eura.cz. Zasadíme sice do něj různě specializované weby, promujeme je na home page Euro.cz, ale neběží pod doménou Eura.cz, jen se tak tváří. Jediné, co je pod doménou Eura.cz, je právě Zdraví.Euro.cz a Autobible.cz.

Plánujete pod doménu Eura.cz převést některé další weby?

Plánujeme to jen u některých webů. Web o technologiích Cnews.cz chceme nechat samostatně, s ním máme jiné plány. Chceme ho rozšiřovat o další weby, které získáme. Portál Euro.cz by měl sice využívat některých zpráv Cnews.cz, ale tyto weby neběží na stejné doméně. Přesto chceme, aby se designově vzájemně přiblížily, proto teď připravujeme redesign Cnews.cz. Aktuálně jsme rozjeli spolupráci s diskusním fórem PC-Help.cz.

Nakolik je pro vás měřítkem návštěvnost serveru E15.cz, který dříve patřil do portfolia Mladé fronty. Chcete se dostat na úroveň E15.cz?

Tak se to nedá říci. Naše weby Finance.cz a Euro.cz se orientují na podobnou cílovou skupinu návštěvníků a částečně i inzerentů. Dohromady tyto dva weby mají již nyní větší zásah než E15.cz. Rád bych, abychom dosáhli milionu a půl měsíční návštěvnosti a abychom naučili více lidí chodit na naše weby napřímo.

Kolik představuje stávající podíl přímé návštěvnosti?

Stávající podíl přímé návštěvnosti je asi 15 až 20 %, pokud by se tento podíl podařilo zdvojnásobit, bylo by to skvělé.

Erik Dvořák, foto: Mladá fronta
Erik Dvořák, foto: Mladá fronta

Od jara už jste stihli udělat několik akvizic. Plánujete v akvizicích pokračovat?

Od jara jsme realizovali celkem osm akvizic, vystavěli jsme tři úplně nové weby a dva weby prošly zásadním redesignem. Akvizic teď máme rozpracovaných více. Vedle toho připravujeme zmiňovaný redesign Cnews.cz, na Finance.cz jsme spustili online prodej finančních produktů a v těchto dnech jsme obnovili Excalibur.cz, první herní český magazín. Pořídili jsme pracovní portál Flek.cz, který budeme také redesignovat. Od něj máme velká očekávání. A chystáme se proniknout na slovenský trh, kde připravujeme redesign Finance.sk, plus máme další lukrativní domény, které hodláme rozvíjet.

Kolik lidí čítá v současnosti tým online divize Mladé fronty?

Online tým má 30 až 40 lidí. A funguje spíše jako start-up.

Jarní rozdělení portfolia weby Mladé fronty citelně zasáhlo. Daří se z hlediska výnosnosti dohánět odštěpení titulů?

V současnosti máme v online portfoliu 20 webů, přičemž zahrnují segmenty, v nichž se chceme výrazně profilovat. Mám na mysli zpravodajský a ekonomický pack, do nějž řadíme ještě nový web Profit.cz pro střední podnikatele. Technologický pack zahrnuje velké akviziční weby Cnews.cz, Můjsoubor.cz a Stáhnu.cz. Herní pack je kombinací akvizic a nově vyvinutých webů jako jsou Raketka.cz, Hryprodívky.cz a Excalibur.cz. Na tyto navazuje zábavní pack s oceňovanou Ednou.cz, koupeným webem Videačesky.cz a naším webem Nasvah.cz, který jako jediný nabízí přehled o 700 alpských střediscích. Do transakčního webu patří weby, které nám zůstaly Cochceš.cz, Letenkylevně.cz a akviziční web Flek.cz. V současnosti klademe důraz na optimalizaci Google Adsense či Skliku. Při správném nastavení je to pro nás velmi zajímavý zdroj příjmu. Když se s těmi systémy umí pracovat, částky nejsou nezanedbatelné. V případě webu Edna.cz se už díky takové optimalizaci dostáváme na více než desetinásobek měsíčního výnosu. Cílem je, abychom vygenerovali další nárůst návštěvnosti a zisk z PPC reklamy. Navíc z Google Adsense, Skliku a affiliate programu jsme dokázali už nyní uživit provoz celého onlinu a veškerých nákladů. Samozřejmě větší část tržeb bude tvořit přímý prodej reklamy naším obchodním týmem. To je moje představa.

Hospodaření online divize Mladé fronty je tedy na nule, nebo je v plusu?

Určitě v plusu, už v říjnu jsme se dostali do černých čísel. Za listopad očekáváme další nárůst hospodářského výsledku.

Tématem posledních dvou let je video. Máte Euro TV, ale uvažujete vedle toho o rozšíření v podobě webu zaměřeného jen na videa?

To zatím neplánujeme a upřímně nevím, do jaké míry je očekávání o růstu video reklamy nadhodnocené. Videa chtějí dělat všichni, ale jestli je v nich až takový potenciál, to si nejsem jist. Euro TV je mladý produkt a své jméno si musí ještě vybudovat. Vedle toho provozujeme server VideaČesky.cz, který se těsně před akvizicí redesignoval. Do projektu se vrátil zakladatel webu Vojtěch Tuček, který se podílel na utváření komunity, což přineslo návštěvnost. Neví se moc to, že web přináší lokalizovaný překlad youtuberů či blogerů a nezaměřuje se přitom jen na YouTube.

Jak náročné bylo pro vás osobně období po rozdělení?

Pro mě je důležité, že se v krátké době podařilo postavit tým, který je zaujatý pro věc. Po té, co se část webů oddělila, je práce v mnohém zábavnější a více motivující. Mým cílem je v roce 2017 pokořit hranici tři miliony RU, maximalizovat zisk a spustit dva unikátní projekty. Se současnými kolegy a vedením vydavatelství je to určitě reálné.