Nákupní tlačítko na Twitteru končí

sobota, 21. ledna 2017, 10:15 Internet & Mobil MediaGuru

Twitter obrací svou pozornost od e-nákupů, mezitím navázal další mediální partnerství.

Spekulace o tom, že Twitter přestane rozvíjet a dále podporovat funkci takzvaného nákupního tlačítka, žily již delší dobu, nyní je ale vše oficiální, jak serveru Recode potvrdila sama firma s tím, že darovací funkce (Donate button) zůstane zachována.

Tým, který měl rozvoj internetového nakupování prostřednictvím Twitteru na starosti, společnost rozpustila již před osmi měsíci. Hned poté ve firmě navíc skončil obchodní ředitel Nathan Hubbard. Web Techcrunch proto uvádí, že jediné překvapení představuje skutečnost, že se Twitter ke zrušení nákupního tlačítka, jež zavedl v září 2015, odhodlal až po tak dlouhé době. O motivacích k tomuto kroku vypovídá formulace nákupní platformy Shopify. Ta svým klientům rozesílala příslušné oznámení s dodatkem, že "jde o důsledek toho, že tým Twitteru obrací svou pozornost mimo internetový obchod." Mluvčí Twitteru pro Recode ale ujišťuje, že firma "bude pokračovat v investicích do marketingových produktů pro maloobchod, které mají napomoci prodejům prostřednictvím naší sociální sítě."

O směřování tohoto síťového média přitom napověděl již loňský rok, kdy se na App Store a Google Play přesunulo z kategorie "sociální sítě" do sekce "zpravodajství" a jeho vedení uzavřelo několik dohod s americkými profesionálními sportovními ligami i agenturou Bloomberg na vysílání živých videopřenosů. V trendu Twitter pokračuje také v letošním roce, nedlouho před potvrzením konce "nákupního tlačítka" se totiž dohodl se stanicí PBS, že její přenos ze jmenování Donalda Trumpa do funkce amerického prezidenta dá k dispozici ke sledování také na své platformě.

Firmy však o možnost nákupů přes sociální sítě nepřicházejí úplně. Jak jim připomněla již platforma Shopify, vybrat si mohou z dalších obchodních kanálů, konkrétně jde pak o Facebook a jeho aplikaci Messenger či "virtuální nástěnku" Pinterest. Prvně jmenovaná z nich však od rozvíjení konceptu nákupního tlačítka rovněž ustoupila, jak připomíná Recode. Místo toho se Facebook zaměřuje na rozvoj online bazaru a vylepšování Messengeru. Právě ten má ambice stát se plnohodnotnou nákupní platformou. Firma v něm testuje nejen nákupní funkce, ale také možnosti plateb či schopnosti chatbotů, tedy konverzačních robotů, kteří v případě maloobchodu dokáží provést zákazníka sortimentem a přijmout objednávku i platbu.

V nabídce neotřelých spotřebních funkcí nechce zaostávat ani zmíněný Pinterest: kromě klasického nákupního tlačítka mohou uživatelé využívat vyhledávání pomocí obrázku či snadno dokončit nákup na jiném zařízení, než na kterém přidali zboží do virtuálního košíku poprvé.

Ani Twitter ale nakonec nemusí pro korporace představovat nezajímavou platformu. V létě například společnost obohatila o nové funkce speciální firemní profily, v září pak představila vylepšené cílení inzerce. Zadavatel může explicitně zadat, že jeho cílem je dosažení co nejvíce webových konverzí. O tom, jak tyto novinky prodělečné firmě (ne)pomohly, bude ovšem jasněji 9. února, kdy společnost zveřejní finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku.

-jav-