Stem/Mark: Youtubery znají tři čtvrtiny online populace
Alespoň jednoho youtubera sleduje pětina internetové populace, ukazuje výzkum Stem/Mark.
YouTube coby největší internetový server pro sdílení videosouborů zná 94 % internetové populace. Povědomí o fenoménu youtuberingu má více než tři čtvrtiny online uživatelů. Alespoň jednoho youtubera sleduje jedna pětina. Ukazuje to online výzkum agentury Stem/Mark, jehož se účastnilo 505 respondentů ve věku 15 až 59 let.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že YouTube využívají více než čtyři pětiny respondentů ke sledování a vyhledávání videosouborů. Mezi lidi, kteří sledují YouTube denně (35 %), patří častěji muži a mladší generace (15-29 let). Naopak pro jednu pětinu starší generace (45-59 let) je YouTube stále neznámou platformou. To znamená, že zatímco téměř všichni z mladší generace, kteří YouTube znají, jej zároveň i sledují, s rostoucím věkem se sledovanost již lineárně snižuje. Deklarovaná průměrná doba, kterou aktivní účastníci jako celek stráví sledováním a vyhledáváním videí, je pak přibližně 6-7 hodin týdně.
U těch, kteří sledují YouTube, je zájem především o hudbu (81 %), zábavu obecně (48 %), filmy a seriály (46 %) či vzdělávání se (24 %). Mírnější zájem je pak o sport, hry a kulturu. Zatímco muži se zajímají především o sport, hry a zprávy, ženy sledují častěji téma zdraví. Muži se zdají být vzhledem k tématům a informační hodnotě náročnějšími diváky. Pro lidi s nižším vzděláním a lidi z menších obcí (do 5 tisíc obyvatel) je zajímavé častější sledování formátu 360 stupňů, které umožňuje interaktivně cestovat po světě.
Povědomí o fenoménu youtuberingu mají více než tři čtvrtiny internetové populace, přičemž sledování youtuberů je opět doménou převážně nejmladší generace. Na osobě youtubera jeho diváci nejvíce oceňují kreativitu či nápady, vtip a osobitý projev. Z tematických žánrů nejvíce táhnou vlogy (video blog), let ‘s play (videozáznam z průběhu hraní hry). U žen je specifickým stylem tzv. beauty (módní a kosmetická videa). Mezi nejoblíbenější zmiňované youtubery patří například FattyPillow, GoGoMan či Haggy.
Popularita YouTube byla potvrzena i prostřednictvím některých výroků respondentů. Více než polovina z těch, kteří YouTube sledují, se domnívá, že jeho sledování může vést až k závislosti, ale také, že se díky němu cítí být informovanější. Téměř polovina pak zastává názor, že YouTube plnohodnotně nahrazuje televizi. Jedna třetina lidí si dokonce dokáže představit adresu YouTube.com jako domácí stránku.
Míra souhlasu s výroky ohledně YouTube
-stk-