YouTube reklama půjde cílit podle historie vyhledávání
Google dělá inzerci na YouTube výrazně personalizovanější, vylepší i statistiky zásahu.

Při prohlížení obsahu videoportálu YouTube již nemusí na uživatele cílit jen reklama odvozená z historie zhlédnutých klipů. Při personalizaci inzerce nově hraje roli také předchozí vyhledávání přes Google. Podle serveru AdAge se tím zadavatelům otevřou zcela nové náhledy na nastavení mysli spotřebitelů. Sama firma tuto novinku dává do souvislosti stále výraznějšího trendu konzumace obsahu na mobilních zařízeních – lidé si na nich prohlížejí až polovinu z celkového počtu zhlédnutých videí na YouTube. Mobilní reklama je navíc pro firmy stále důležitější, například největší sociální síti Facebooku z ní plyne přes 84 reklamních příjmů, u Alphabetu, provozovateli vyhledávače Google, je to přibližně polovina. Tento poměr se nicméně v posledních letech zvyšuje.
"S tím, jak stále více diváků sleduje YouTube z mobilních platforem, snažíme se zadavatelům nabízet relevantnější a celkově užitečnější reklamy napříč obrazovkami," vysvětluje na blogu firmy Diya Jollyová, produktová manažerka YouTube. "Nyní tak záznamy o aktivitách spojených s účty uživatelů Googlu, spolu s demografickými údaji a historií vyhledávání, mohou ovlivnit to, jaké reklamy lidé na YouTube uvidí," doplnila Jollyová.
Nové marketingové možnosti si však současně žádají i vylepšení statistik. Z tohoto důvodu Google pracuje na novém, cloudovém řešení. "Zadavatelé získají podrobnější údaje z jejich youtubových kampaní vedených napříč zařízeními. Lépe tak vyhodnotí dopad na své nejcennější zakazníky," upřesňuje Jollyová. "Například automobilka by tak mohla získat hluboký vhled do toho, jak reklamy na YouTube ovlivnily konkrétní cílovou skupinu, v tomto případě v podobě majitelů vozů SUV," dodává další postřeh. Zaměřit se lze třeba také na klienty, kteří se u prodejců (nejen těch automobilových) přihlásili k odběru speciálních nabídek a slev.
Jak zaznělo v úvodu článku, dosud šlo reklamy na YouTube cílit jen na základě předchozích zhlédnutých videí toho kterého uživatele – mezi videoportálem a vyhledávačem tak firma udržovala de facto zeď. Ta se však i vlivem zmíněné ostré konkurence začíná rozpadat a výrazně se tak rozšiřuje publikum, které mohou inzerenti oslovit. Mezi další důvod, proč Google vylepšuje cílení na YouTube o data z vyhledávání až nyní, patří ale také snaha nedráždit regulátory více, než je nutné. Historie vyhledávání patří mezi natolik cenné údaje, že jejich využití mimo samotný Google by mohla vzbudit další pozornost ze strany úřadů na ochranu osobních údajů. Ostatně kvůli nakládání s osobními daty Evropanů měla firma v Evropské unii řadu sporů. Ve svém blogu tudíž korporace nezapomíná zmínit, že uživatelé dostanou možnost cílení reklamy na základě historie vyhledávání vypnout. Jestli ale Google zveřejní, kolik lidí tak skutečně učinilo, zůstává v tuto chvíli nejasné.
-jav-