Nova, Prima a Óčko založily AKTV, vymezuje se i k onlinu
Na českém televizním trhu vznikla nová asociace pro komerční televize AKTV.
Televizní skupiny Nova, Prima a Óčko oznámily ve čtvrtek založení asociace pro komerční televize s názvem Asociace komerčních televizí (AKTV). Jejich hlavním cílem je společně hájit a podporovat zájmy komerčních televizí ve vztahu ke státním orgánům a orgánům EU. Prvním prezidentem AKTV je Jan Vlček, obchodní ředitel a jednatel CET 21. Tajemníkem je Marie Fianová, bývalá mluvčí TV Nova či TV Prima.
Nově vzniklá asociace tak bude existovat vedle stávající Asociace televizních organizací (ATO), mezi jejíž aktivity patří primárně zajištění elektronického měření TV sledovanosti. Aktivity nově vzniklé AKTV se nemají se zájmy a tématy ATO překrývat.
Nejvyšším orgánem AKTV je valná hromada, ve které mají členské televize poměr hlasů 46:46:8 (Nova: Prima: Óčko), statutárním orgánem je představenstvo. Tvoří ho Jan Vlček a Štěpán Peichl (oba CET 21), Marek Singer a Vladimír Pořízek (oba FTV Prima) a Štěpán Wolde (TV Óčko). V rámci asociace má působit pět pracovních skupin.
Hlavními tématy, která komerční televize spojuje, jsou podle prezidenta AKTV Jana Vlčka zejména otázky legislativy, autorských práv, technické otázky přechodu na vyšší standard digitálního vysílání DVB-T2 či reklamní efektivita televize.
Na evropské úrovni se aktuálně připravuje nové znění směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMS). Komerční televizní vysílatelé nepovažují za dobré, pokud by se zvyšovala regulace televizního vysílání. Upozorňují naopak na to, že regulace onlinu je ve srovnání s televizí mnohem nižší. „Nechceme navrhovat zvýšenou míru regulace online prostředí, je ale na čase TV prostředí mírně deregulovat, aby mělo dostatek prostředků na výrobu obsahu. Nechceme nahrávat neevropským tvůrcům obsahu,“ řekl v narážce na onlinové giganty Google a Facebook Jan Vlček, který také zopakoval, že čeští zákonodárci by měli počkat se schvalováním tuzemské novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání až na dobu, kdy směrnice projde Evropským parlamentem (více jsme psali zde).
Právě vymezení se vůči onlinu, resp. „narovnávání“ dat adresovaných směrem k zadavatelům reklamy má být rovněž jedním z cílů nové asociace. České komerční televize se zde inspirují aktivitami některých zahraničních komerčních TV asociací, zejména v USA, kde komerční TV pociťují silnou konkurenci ze strany Facebooku a Googlu. Podle Marka Singera jde z každého nového 1 USD určeného na reklamu 79 centů Facebooku a Googlu.
„Cílem není diskreditovat online, jde o to nastartovat objektivní srovnání přes výhody a nevýhody obou mediatpyů. Budeme se soustředit i na to, abychom některá tvrzení uvedli na pravou míru, dezinformací je hodně,“ zmínil Marek Singer.
V oblasti technologií je zájmem komerčních televizí přechod na DVB-T2 a účinný obchodní model v novém standardu digitálního vysílání.
Z pohledu tematických televizí je neustálá proměna vzhledem k silnému konkurenčnímu prostředí nutností. „Jsme v ostrém konkurenčním boji s online prostředím. Naše pozice je výrazně křehčí, požadavkům zadavatelů i diváků musíme odpovídat stejně jako na internetu,“ uvedl Štěpán Wolde.
-mav-