Výzkumný trh vzrostl o 7 %, roste zájem o sociální média
Celkový obrat výzkumných agentur na českém trhu loni překonal 2,6 mld. korun.

Obrat výzkumu trhu a veřejného mínění v roce 2016 zaznamenal růst obratu o 7 % na 2,645 mld. Kč. Růst hlásily hlavně největší agentury na trhu, pět největších vyrostlo o 9 %. Oznámilo to v pondělí sdružení výzkumných agentur SIMAR.
Top 5 agentur žebříčku jsou velké mezinárodní sítě, které tvoří 62 % trhu. Většina z těchto agentur poposkočila v porovnání s loňským rokem o 20 milionů výše. Žebříček vede v loňském roce konsolidovaná skupina Kantar Insight s agenturami Kantar Millward Brown a Kantar TNS CZ, na druhé příčce je agentura Ipsos, třetí AC Nielsen. Ve skupině mezinárodních agentur se přiblížila hranici 300 milionů obratu na čtvrté příčce i agentura GfK Czech.
Údaje vyplývají z každoročního šetření, ve kterém SIMAR oslovil více než 45 subjektů, pro něž je výzkum hlavní činností. Odpovědělo 19 firem, včetně všech členských agentur SIMAR, jejichž obrat se na celkovém trhu v roce 2016 podílel 59 %. Odhad za celkový trh je dopočítán podle veřejných výstupů z Obchodního rejstříku, informací o obratu dalších agentur z předešlých let a dalších informací o vývoji trhu.
Vývoj obratu výzkumného trhu 2006-2016 (mil. Kč)
[chart type="bar-vertical" footer=" 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
ČR obrat v mil. Kč 1 980 2 242 2 300 2 250 2 400 2 300 2 350 2 370 2 373 2 447 2 645
Agentury v SIMAR 907 928 943 913 1 135 1 327 1 347 1 303 1 428 1 492 1 563
"][/chart]
Top výzkumné agentury v ČR podle výše obratu
Rozsah obratu (mil. Kč) |
Agentura |
pořadí v 2016 |
pořadí v 2015 |
500 – 520 | Kantar Insight | 1 | (3+5) |
380 - 400 | Ipsos | 2 | 1 |
320 - 340 | ACNielsen | 3 | 2 |
280 - 300 | GfK Czech | 4 | 4 |
100 - 120 | Nielsen Admosphere | 5 | 6 |
80 - 100 | Stem/Mark, NMS Market Research | ||
60 - 80 | Median | ||
20 - 40 | Simply5, Focus, Data Collect* | ||
do 20 mil. Kč | Gemius, Confess Research, Kleffmann Group, CEE Insight, Opinion Window, Ultex Global Dynamics, Insight Lab, Empirica |
* Data Collect je od ledna 2017 členem Sdružení SIMAR, v obratu za rok 2016 není obrat této agentury započten do obratu agentur sdružených v SIMAR
Zdroj dat: SIMAR
SIMAR také podle zahraničního vzoru zkoumal proměny v „insight industry“, tedy v oboru, který napomáhá rozhodování a přináší hlubší pochopení spotřebitelů a trhu. GRIT report je založený na čtvrtletním online šetření mezi zadavateli a výzkumníky z celého světa. V lokální anketě mezi agenturami a zadavateli se zjišťoval zájem o nové přístupy k poznávání zákazníků a trhu.
Bylo zjištěno, že v České republice je mezi agenturami a zadavateli největší zájem o analýzu sociálních médií (80 %), mobilní průzkumy (76 %), big data analytiku (67 %), oční kameru (64 %), online komunity a textovou analýzu (po 62 %). V mezinárodním GRIT je top pět nových metod podobných, do popředí se však více dostává mobilní průzkum a také metodiky spojené s mobilem – microsurveys a kvalitativní průzkum mobilem.
Porovnání využití + plánovaného využití (= celkový zájem) nových výzkumných metod
Zdroj: SIMAR, kliknutím zvětšíte
-mav-