Do Česka přijde Mr. Kebab, další sítě expandují
Letošní rok je pro mnoho síťových firem rokem expanze. Rozšíří se Fruitisimo, Ugo i Costa Coffee.
Rok 2017 se ponese ve znamení expanze. Expandovat letos hodlá na českém trhu celá řada již zavedených síťových společností, například Fruitisimo, Ugo, Costa Coffee či Vegg Go. Pivovar Bernard v létě představí první provozovnu nového konceptu Bernard Bar. Restaurace Pizza Coloseum nyní testuje formát obchodu s italskými potravinami Colonial Coloseum. A ze slovenského trhu do Česka přijde nová značka – Mr. Kebab. Své plány prezentovaly jednotlivé firmy na konferenci Franchise Day, kterou uspořádal ve čtvrtek 11. května v Praze Český institut pro franchising.
Expanze: doma i v zahraničí, i přes nové formáty
U všech prezentujících firem bylo znát, že dnes je ta správná doba na expanzi. Ze Slovenska k nám přijde síť prodejen kebabů Mr. Kebab, kterou založil v roce 2005 L'ubor Lelovits. Na tuzemský trh ji přivádí společnost Czech Retail Group, jež už brzy otevře dvě prodejny, do pěti let by jich mělo být 20, a to v obchodních centrech i na dopravních uzlech.
Expanzi však plánují i čeští hráči. Například síť freshbarů Fruitisimo chce letos otevřít 30 nových prodejen, přičemž loni jich přibylo 16. Ke třem trhům, kde již působí (kromě českého také na Slovensku a Maďarsku), chce vstoupit na další, pravděpodobně německý. Spolu s tím uvádí Fruitisimo i nový formát prodejny café, která je větší a nabízí i více míst na sezení.
Konkurenční Ugo, které spadá do portfolia společnosti Kofola, v současnosti provozuje 75 poboček, do konce roku jich chce mít 90, z toho 66 Freshbarů a 24 Salaterií. Jak řekl zástupce značky Radim Tauchem, 52 % poboček by mělo být provozováno formou franšízingu. Kromě toho chce nadále rozvíjet formát shop in shopu, který nyní testuje na čerpací stanici Benzina na pražské Jižní Spojce, do budoucna plánuje jejich další rozvoj na českém, ale i slovenském trhu.
Relativně nový řetězec VeggGo, nabízející vegetariánské a veganské pokrmy, má v současnosti 15 poboček. Rozšiřovat se hodlá dál nejen na českém trhu, ale i v zahraničí – v květnu například otevřel svou první restauraci ve Vídni v sousedním Rakousku.
Před rokem a půl začínal VeggGo s malými formáty, s nimiž bylo jednodušší dostat se do obchodních center, nyní testuje větší plochy. Na Smíchově má provozovnu o ploše 200 m2, ve Vídni působí na 250 m2 a na Chodově jde již do výměry 500 m2, kde bude před zákazníky kuchař připravovat jídla na grilu. Součástí se nově stává také možnost samoobslužného servírování. „Zpočátku se nám self-service vůbec nedařil. Lidé si jednak nabírali málo jídla, jednak si nebrali to, co bychom potřebovali. Nyní jsme však nasadili větší nádobí a dáváme si záležet na prezentaci nabídky – jídla musí vypadat krásně a čerstvě,“ popsal Jan Hanuš, CEO firmy Vegg Go.
Kavárenský řetězec Costa Coffee, který na českém trhu provozuje společnost Lagardère Travel Retail, plánuje do konce roku pobočku ve všech krajských městech. KFC chce nejet rozšířit svou síť o nové pobočky v Praze či u dálnic, uvažuje i o konceptu malých prodejen v centrech města.
Rozšiřovat svou působnost chce také hračkářství Hamleys, které už rok obývá více než 6000 m2 v budově někdejší banky v pražské ulici Na Příkopě. Firma Inexad, která v ruce drží na Hamleys licenci pro pět zemí, staví teď další hračkářství ve Varšavě. Pro rozvoj však Hamleys zvažuje i jiné možnosti, například možnost menších prodejen v obchodních centrech či e-shop, který chce spustit v řádu několika měsíců. „Vycházíme tak požadavku zákazníků. Chceme postavit kvalitní online obchod, protože jednak se tam celkově hračkářský byznys posouvá, jednak jsme loni o Vánocích čelili problému, že se nám zákazníci nevešli do obchodu,“ vysvětlil Pavel Čmelík, šéf firmy Inexad, jež v říjnu přivede na český trh novou značku Boux Avenue.
Cestou nových formátů se vydal také Rodinný pivovar Bernard, který vyvinul koncept Bernard Bar, vhodný do menších měst. První z nich otevře v létě v Olomouci, o dalším se jedná v Litvínově.
Restaurační síť Pizza Coloseum, kterou v současnosti tvoří 12 restaurací, testuje koncept obchodu s italskými lahůdkami Colonial Coloseum, který je rovněž otevřen pro franšízing. Sortiment prodejny je široký: od salátů, přes salámy, sýry, omáčky, těstoviny až po vínu a kávy. „Snažíme se, aby za každým produktem byl vidět i jeho příběh,“ přibližuje za Coloseum Petr Olbrich. Zatím je zprovozněna pilotní prodejna, jež je součástí restaurace v pražské pasáži Koruna. Pokud se osvědčí, Coloseum už má vyhlídnuté další čtyři lokality.
-stk-