Technologie beacon vstoupí do Pařížské
Technologie beaconů se testují v obchodních centrech, potenciál mají i v turistice.
Technologie iBeacon, či zkráceně beacon, se na českém trhu poprvé objevila před třemi lety. Tehdy ji začal testovat obchodní dům Kotva. Dnes se pod hlavičkou společnosti RetailTrek dostává do obchodních center, pražské zoologické zahrady či luxusní ulice Pařížská. Potenciál však má i na letišti, v městské hromadné dopravě nebo ve školách.
Beacon svým anglickým názvem odkazuje k „majáku“, který je schopen vysílat informace a navádět zákazníky po prostoru. Stačí jen chytrý telefon, aplikace kooperující s beaconem a zapnutou funkci bluetooth. Díky tomu lze sledovat pohyb nakupujících po obchodě, pozdravit zákazníka krátkou zprávou po příchodu do prodejny či mu nabídnout v aplikaci slevu. Jak ukazuje americká praxe, komunikace přes beacony dokáže podpořit i prodeje. Například společnost Hillshire Brands díky nim navýšila prodej svých „American Craft Link“ párků o 20 %. Firma American Eagle Outfiters je zase využívá k oslovení zákazníků ve chvíli, kdy přijedou na parkoviště před prodejnu, a restaurační řetězec Oscar Mayer přes ně zasílá speciální menu.
Zajímavě jsou beacony aplikovány v Londýně na Regent Street, kde se nachází 130 obchodů. Společnost AutoGraph, která technologii v ulici nainstalovala, kolemjdoucím umí doporučit restauraci na oběd, a na základě velkého množství dat dokáže také říct, s jakou pravděpodobností mohou zákazníci značky Burberry jít nakupovat kupříkladu do prodejny Apple.
Podobnou aplikaci chystá v České republice již zmíněná firma RetailTrek, jež nedávno odkoupila od brněnské společnosti Neogenia beacon technologii Spothill. „V létě chystáme představení naší mobilní aplikace Pařížská Live, která bude podobné z té na Regent Street. Podle svých preferencí budou uživatelé získávat personalizované nabídky,“ popisuje Martin Hošek, CEO RetailTrek.
Kromě toho RetailTrek začíná testovat beacony, ale i další technologii umožňující obsáhlou analýzu chování návštěvníků celého centra, ale i jednotlivých retailerů, v obchodním centru Galerie Teplice, které spravuje společnosti CBRE. Dále RetailTrek v současné době jedná i s pražskou zoologickou zahradou.
Pole využití beaconů je však mnohem širší, svou užitečnou funkci mohou sehrát například na letišti, v hromadné městské dopravě či obecně v turismu. V Londýně je beacon technologie napojena na aplikaci Bus Times London, která kromě aktuálního dopravního zpravodajství přináší uživatelům i reklamní sdělení. Proklikovost nabízených mobilních bannerů je přitom mnohonásobně vyšší než u reklam, které nejsou založeny na principech proximity marketingu. Značka Sticky9, jež je součástí skupiny PhotoBox, zaznamenala u reklam zasílaných přes beacony CTR 14,5 %, přičemž se tato hodnota obvykle pohybuje kolem 1–2 %. U informací k dopravě dosáhla CTR dokonce 44 %.
„Pro využití beaconů se nabízí také sportoviště či školy. Na tomto poli už například jednáme s několika vzdělávacími institucemi, kde si budou moci studenti díky beaconům v dané místnosti stáhnout například materiály k semináři,“ dodává Martin Hošek.
Beacony tak nabízí další komunikační kanál pro oslovení lidí v pohybu. I přes vědomé přijetí podmínek však musí být komunikace citlivá a uživatele mobilních telefonů nezahlcovat.
-stk-