Volební kampaně budou letos úspornější
Plný limit chce ve volební kampani využít jen hnutí ANO a Realisté.
Již za čtyři měsíce proběhnou v České republice parlamentní volby a předvolební kampaně se pomalu rozbíhají. Letos poprvé v nich budou muset politické strany a hnutí respektovat novelu volebního zákona, jež mimo jiné určuje i strop volebního rozpočtu – maximální investovaná částka do kampaně činí 90 milionů korun. Na tento limit hodlá letos dosáhnout jen hnutí ANO 2011 Andreje Babiše a nová strana Realisté, kterou ze soukromých zdrojů finančně podporuje spolumajitel Penty Marek Dospiva. Povinností je pro strany také transparentní volební účet či nemožnost inzerovat v obecních novinách.
Hnutí Ano, kterému poslední předvolební průzkumy předpovídají přes 30 % hlasů, plánuje svou kampaň držet do srpna v úsporném režimu, naplno ji rozjede až v září. Odstartovalo ji v květnu inzerátem s tváří Andreje Babiše s přelepenými ústy. Podle lídra hnutí by se kampaň měla podobat těm předchozím – zaměří se tedy na přímý kontakt s voliči a ponechá osvědčený mediamix, čítající tiskovou, outdoorovou a internetovou reklamu, měnit se budou jen hesla. Podle transparentního účtu spolupracuje hnutí ANO na kampani mimo jiné se společností Calmia Planet Petra Topinky či s firmou Production team, za níž stojí Markéta Kutilová.
Podoba kampaně ČSSD, jež plánuje do kampaně dát 82 milionů korun, zatím stále není jasná. Strana si totiž čtyři měsíce před volbami prošla personální turbulencí, a to nejen na pozici volebního lídra, ale i volebního manažera – původní Jan Birke odešel, a jeho nástupce by měl být znám příští týden. Podle Lubomíra Zaorálka se bude navržená kampaň ještě měnit, měla by být více dynamická a celkově srozumitelnější. Na léto je připravena lifestylová kampaň, jež by měla u voličů udržovat o ČSSD povědomí. Drobných úprav dozná také logo strany, které podle ministra zahraničí v současnosti připomíná „hlávku zelí“.
Jedno z hlavních hesel „Dobrá země pro život“, které bylo testováno s respondenty, bude pravděpodobně spojeno jen s předvolebním programem. Podle serveru Aktuálně.cz je pravděpodobné, že z týmu expertů, kteří se na přípravě kampaně podílejí, odejde Jiří Chvojka. Ohrožena je i pozice PR odborníka Jana Vávry z agentury Ariston PR. ČSSD si pro přípravu kampaně platí také služby americké poradenské firmy STG.
Občanští demokraté (ODS) sází ve své komunikaci na hesla „silný program, poctivá politika, stabilní země“. Zároveň však využijí také prostředky srovnávací kampaně, kterou staví na konfrontaci s Andrejem Babišem, Bohuslavem Sobotkou i prezidentem Milošem Zemanem. Kampaň za 80 milionů korun se objeví zejména v outdooru, tisku a na internetu.
Komunisté, kteří plánují předvolební investice ve výši 30 milionů korun, jdou do voleb s heslem „Mír ve světě, spravedlnost a bezpečí doma“. Konkrétní vizuály však strana ještě schváleny nemá. Počítá ale s přímým kontaktem s občany, s distribucí předvolebních tiskovin do domácností a inzercí v tisku, na internetu i v outdooru. V porovnání s předchozí kampaní prostředky do digitální komunikace posílila.
KDU-ČSL, jež jde do voleb v koalici se Starosty, počítá se společnou investicí ve výši 50 milionů korun. Po vzoru německé strany CDU vytvořila tzv. Žlutý tým dobrovolníků, kteří se mohou do kampaně aktivně zapojit, buď v online prostoru, na mítincích či vyvěšením koaličních plakátů na svém plotě či domě. Kromě toho si nechala vyrobit za 300 tisíc korun televizní spot od Filipa Renče, který již v minulosti natáčel pro kampaň Miloše Zemana či ODS. Spot staví na příběhu o přátelství dvou chlapců – skautů, kteří se v závěru promění v předsedu lidovců Pavla Bělobrádka a v lídra starostů Petra Gazdíka.
Z informací na transparentním volebním účtu vyplývá, že koalice bude dále využívat inzerce v tisku a outdooru. Fotografie a grafické práce zajišťuje agentura Espresoo Communication, za kterou stojí kreativci z Havasu Eduard Kauba a Vilém Kabzan. Konzultační služby si platí u LCG 360° Consulting Františka Lamberta.
Politická strana TOP 09 jde do kampaně se sloganem „Neuhneme“, který slouží i jako hlavní hashtag na sociálních sítích. V rámci rozpočtu okolo 50 milionů korun spoléhá nejen na kontaktní kampaň, tradiční média, ale i online prostředí. Jen do komunikace na Facebooku investovala za červen přes půl milionu korun.
Pirátská strana, jež počítá s rozpočtem zhruba 5 milionů korun, komunikuje se sloganem „Pusťte nás na ně“. Vidět je zejména na internetu, rovněž využívá dobrovolníků pro přímé oslovování voličů či poskytnutí prostoru na balkónech, plotech či autech. Během kampaně chtějí Piráti také rozdat 250 tisíc tištěných Pirátských listů, v nichž představují svůj program, filosofii i příklady z praxe již zvolených zastupitelů.
Zelení, kteří mají na kampaň 12 milionů korun, budou k vidění v tisku, outdooru a na internetu. Ve venkovním prostoru však nebudou využívat klasické billboardy, ale spíše plochy v MHD a na nádražích. V digitálním prostředí chtějí vysvětlovat budoucí obraz společnosti, svou vizi nájemního bydlení představí prostřednictvím putovní výstavy.
Z nově vzniklých stran lze zmínit Realisty, kteří chtějí na kampaň využít celý 90milionový limit. Se sloganem „Změna stylu“ se objevují zejména v outdooru. Tváří vizuálů je lídr strany Petr Robejšek, který v duchu sloganu vyměnil kravatu a naleštěné boty za tričko a tenisky.
Přehled plánovaných výdajů na kampaň
politická strana/hnutí | plánované výdaje na kampaň (v mil. Kč) |
ANO 2011 | 90 |
ČSSD | 82 |
KDU-STAN | 50 |
KSČM | 30 |
ODS | 80 |
Piráti | 5 |
Realisté | 90 |
TOP 09 | 50 |
Zelení | 12 |
-stk-