Facebook umožní zacílit na jednotlivé domácnosti
Zadavatelé dostanou možnost zaměřit reklamu i na osoby, s nimiž jednotliví uživatelé sdílejí domov.
Největší sociální síť světa oznámila novinku, která může mít vliv (nejen) na marketingovou podobu vánoční sezony. Facebook totiž začíná nabízet inzerentům možnost zaměřit reklamu na všechny členy konkrétní domácnosti – zatím jen ve Spojených státech, firma ovšem na svém blogu uvedla, že během příštího roku počítá s rozšířením funkce i na další teritoria. Portál Marketingland.com dokonce popisuje, že by mohla sociální síť ukrojit část prostředků, jež tečou do televizní reklamy. Zadavatelům se totiž zajímavě rozroste okruh lidí, na něž lze cílit. Do facebookové reklamní sítě mohou zadat svou vlastní vyprofilovanou cílovou skupinu, respektive využít třeba seznam e-mailových kontaktů na své zákazníky, a samotný algoritmus Facebooku pak již dokáže rozpoznat, s kým dalším sdílí ten který uživatel domácnost. Využívá k tomu data, jež z větší části poskytují lidé sami – údaje o tom, s kým jsou ve vztahu, kdo patří mezi jejich příbuzné, s kým a kde ohlašují polohu nebo odkud se připojují k internetu.
Rozšířením okruhu cílové skupiny však očekávané přínosy řečené funkce nekončí. Mezi její další plusy má patřit rovněž dosažení podobného „synergického“ efektu, jako když se na televizi dívají jak děti, které touží po určité propagované hračce, tak jejich rodiče, kteří podobné výdaje platí.
Server Adweek ovšem zmiňuje pro Facebook o něco typičtější a realističtější příklad využití nových možností: slovy ředitele produktového marketingu firmy Grahama Mudda se třeba může vyplatit společnostem ze segmentu cestovního ruchu zacílit nejenom na osobu s nejvyššími příjmy domácnosti, ale také na její ostatní členy. Ti sice výdaje na dovolenou platit nemusí, přesto má jejich slovo na výběr prázdninové lokace zásadní vliv. Tento princip lze ale uplatnit i opačně, tedy cílit reklamu na ty osoby, jež budou konkrétní produkt kupovat například jako dárek pro svůj protějšek. Manažer nicméně dodává, že update nemusí vést jen k vyšším výdajům za reklamu, ale obecně spíše k efektivnějšímu nakládání s prostředky na ni vyčleněnými. Nedává prý smysl nabízet předplatné Netflixu tam, kde se už za něj platí a dívat se na něj může více lidí než jen plátce. Analogii této situace představuje již zaplacené ubytování přes Airbnb či zájezdy do té lokality, kterou všichni členové domácnosti zrovna navštívili. Takové případy údajně dokáže sociální síť ošetřit a reklamy nezobrazovat.
Pokud by ovšem uživatele daný způsob cílení děsil a ti pojali starost o nakládání se svými osobními informacemi, mohou si danou funkci vypnout v nastavení profilu, připomíná Facebook. Pro firmy by samozřejmě bylo ideální, kdyby k tomu sáhlo co nejméně uživatelů. Načasování nové funkce je nicméně podle všeho příhodné s ohledem na předvánoční nákupní sezonu. Do té doby se totiž s vylepšením mohou dostatečně sžít všechny zainteresované strany.
-jav-