NetMonitor změnil metodiku, narostl počet uživatelů
Výzkum návštěvnosti českého internetu přešel od července na novou metodiku.
Projekt měření internetové návštěvnosti NetMonitor přešel od 1. července 2017 na novou metodiku Overnight. Spočívá v tom, že přináší oficiální denní data hned druhý den po skončení měřeného období. Novinkou má být i přesnější model výpočtu reálných uživatelů (RU) napříč platformami včetně sociodemografického profilu nebo podrobnější dělení koncových zařízení. Platformu PC je možné zobrazit rozdělenou na návštěvnost z domova a ze zaměstnání a také lze sloučit návštěvnost za platformy smartphone a tablet.
Zadavatel měření, Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), v úterý uvedl, že nová metodika pracuje s tzv. BPS (Behavioral Panel Synthesis) výpočtovou metodou, která umožňuje přesněji určit počet reálných uživatelů bez ohledu na koncové zařízení, ze kterého k internetu přistoupili. Změnou prošlo také prostředí, ve kterém se zobrazují veřejné výstupy dosud publikované v OLA. Z technologických důvodů jsou nově dostupné ve webovém rozhraní Gemius Audience Ratings (GAR). Nová data nelze s ohledem na jinou metodiku výpočtu dat slučovat do časových řad a kombinovat tak výsledky z předchozí metodiky. Proto data publikovaná do 30. června 2017 jsou k dispozici v archivu OLA.
Zjišťovali jsme, jak se změnilo postavení hlavních provozovatelů českého internetu po přechodu na novou metodiku. Podle prozatímních dostupných údajů zaznamenali všichni hlavní internetoví hráči nárůst počtu reálných uživatelů, a to v průměru na úrovni téměř 30 % (platí pro prvních 15 nejsilnějších provozovatelů). Srovnání vychází z týdenních dat za 28. týden 2017 (data podle nové metodiky) s daty za poslední týden v červnu 2017, která byla ještě sbírána starou metodikou (tj. týden 26/2017). Porovnali jsme data z nové metodiky také meziročně, tedy s obdobím 28. týdne 2016. Nárůst počtu reálných uživatelů je poměrně významný, na druhou stranu počet návštěv ani počet page views se v průměru příliš neměnil. U některých provozovatelů se dokonce i přes růst reálných uživatelů snížil. Pořadí provozovatelů je bez změny.
Pozice TOP 15 provozovatelů po změně metodiky, 28. týden 2017
provozovatel | reální uživatelé (RU) | page views (PV) | visits |
Seznam.cz | 5 892 780 | 905 763 835 | 166 989 325 |
Mediální skupina Mafra | 3 930 100 | 226 180 877 | 27 220 399 |
Czech News Center | 3 783 898 | 124 496 314 | 19 677 935 |
AdActive / Vltava Labe Media | 3 070 954 | 67 124 883 | 11 405 939 |
ImpressionMedia | 2 829 944 | 37 982 139 | 10 343 160 |
Economia | 2 788 145 | 89 979 389 | 16 539 144 |
TiscaliMedia /ARBomedia | 2 267 747 | 18 873 279 | 5 622 453 |
Hyper Media | 2 455 628 | 23 575 762 | 5 337 067 |
Allegro AdMarket | 1 732 647 | 19 952 681 | 3 849 192 |
Nova Group | 1 623 557 | 18 341 751 | 4 772 893 |
FTV Prima | 1 305 809 | 22 111 228 | 2 874 095 |
Radim Smicka | 1 158 562 | 69 451 738 | 4 327 091 |
Česká televize | 1 017 114 | 8 490 640 | 2 821 006 |
Mladá fronta | 952 724 | 5 467 182 | 1 744 879 |
Lagardére Active ČR | 902 127 | 7 899 201 | 1 832 277 |
Procentuální změny ve výsledcích, 28. týden 2017
provozovatel | změna RU vs. 26/2017 | změna PV vs. 26/2017 | změna návštěv vs. 27/2017 | změna RU vs. 28/2016 | změna PV vs. 28/2016 | změna návštěv vs. 28/2016 |
Seznam.cz | +8 | +2 | 0 | +13 | -2 | -3 |
Mediální skupina Mafra | +20 | +4 | +6 | +20 | -14 | +2 |
Czech News Center | +33 | 0 | +9 | +54 | +53 | +27 |
AdActive / Vltava Labe Media | +25 | -2 | +2 | +19 | -2 | -6 |
ImpressionMedia | +20 | -4 | +4 | +24 | -17 | -11 |
Economia | +27 | -4 | +0 | +31 | +1 | -2 |
TiscaliMedia/ARBomedia | +12 | +25 | -13 | +47 | +4 | +13 |
Hyper Media | +41 | -4 | -1 | +84 | -18 | +18 |
Allegro AdMarket | +29 | -11 | +11 | +23 | -5 | +7 |
Nova Group | +43 | -2 | +2 | +30 | -10 | +3 |
FTV Prima | +26 | +8 | -17 | +31 | -23 | -18 |
Radim Smicka | +35 | -8 | +6 | +32 | -8 | 6 |
Česká televize | +26 | -2 | +3 | +17 | -7 | -8 |
Mladá fronta | +36 | -3 | 0 | +134 | +81 | +72 |
Lagardére Active ČR | +32 | -1 | -12 | +36 | +44 | -1 |
průměr změna | +28 | 0 | 0 | +40 | +5 | +6 |
Zdroj: NetMonitor, srovnání 28. týdne 2017 s posledním týdnem 2017 podle staré metodiky (26. týden) a s 28. týdnem 2016. Data za návštěvnost z ČR i zahraničí za všechny platformy.
-mav-