Óčko: Youtubeři mají vliv na prodej kosmetiky či oblečení
TV Óčko a Confess Research vytvořily panel mladých a změřily vliv youtuberů na prodeje.
Necelá třetina facebookových fanoušků (31 %) hudební televize Óčko se v posledním půl roce řídila doporučením youtuberů a blogerů při koupi produktu. Výsledky přináší první výzkumný projekt hudební televize, který vznikl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Confess Research. Jeho cílem bylo zmapovat vliv youtuberů na prodeje výrobků u facebookových fanoušků Óčka.
Óčko a Confess Research zároveň oznámily vznik panelu mladých pro dotazování pod názvem Ó Teen panel. Tvoří ho facebookoví fanoušci Óčka. Sběr je možný až na vzorku 1000 lidí. Ó Teen panel se zaměřuje na cílovou skupinu do 24 let, umožňuje získat i názor nejmladší věkové skupiny 13-17 let. Využívat ho můžou různé subjekty, které chtějí tuto skupinu lidí dotazovat.
Mezi mladými je sledování youtuberů rozšířené. Žádného youtubera nesleduje jen 4 % mladých fanoušků Óčka do 24 let. Největší procento uživatelů sleduje v průměru 1-5 youtuberů (35 %), další více než čtvrtina uvedla, že sleduje v průměru 6-10 youtuberů. Nejatraktivnějšími tématy, která uživatelé nejvíce u youtuberů sledují, jsou hry a zábava, životní styl a krása a móda. Nejsledovanějším youtuberem mezi fanoušky Óčka je Shopaholic Nicol (64 %), následují Kovy (49 %) a Anna Šulc (44 %).
V posledním půl roce si nějaký výrobek od youtubera nebo blogera koupilo 31 % fanoušků Óčka, 69 % odpovědělo záporně. Ti, kteří se doporučením řídili, si v průměru pořídili dva výrobky. Průměrná cena výrobku byla necelých 600 Kč. Nákupní sílu vyhodnotila agentura Confess Research jako celkem vysokou, nejdražší zakoupený výrobek byl v hodnotě téměř 6 tisíc korun.
Uživatelé se řídili především doporučením youtuberů Get the louk (12 %), Petra Lovelyhair (11 %) a Vadak (9 %). Tito youtubeři motivovali každého desátého mladistvého, aby si koupil na jejich doporučení nějaký výrobek. Nejčastějšími výrobky, které si mladí kupovali na základě doporučení youtuberů, byly ze segmentů kosmetika, oblečení a klenoty.
Obchody, do kterých mladí na základě doporučení youtuberů přišli nejčastěji, jsou Realgeek.cz, Footshop.cz a Aliexpress. Pokud by si uživatelé sociálních sítí mohli vybrat, jakou značku oblečení si pořídí bez ohledu na její cenu, nejčastěji se vyjadřovali pro Calvin Klein, Nike, H&M či Adidas. Z fastfoodových řetězců dosáhly vyrovnaného postavení McDonalds a KFC.
Ke komunikaci uživatelé sociálních sítí Óčka nejčastěji využívají Messenger (94 %) a poté Facebook (58 %) a SMS (58 %). Uživatelé facebooku Óčka jsou nejčastěji také fanoušky na facebooku Evropy 2 a Primy Cool.
Hudební stanice Óčko má v současnosti více než 750 tisíc fanoušků na sociálních sítích, z toho je na Facebooku v Česku 430 tisíc fanoušků a na Slovensku 143 tisíc. 71 % z nich je mladší 24 let.
O výzkumuVýzkum pomocí CAWI dotazníků (dotazování probíhalo přes mobily) se uskutečnil na vzorku tisícovky respondentů Ó Teen panelu, proběhl v červnu 2017. Na Facebooku má Óčko v Česku 430 tisíc fanoušků a na Slovensku 143 tisíc. 71 % z nich je mladší 24 let. |
-mav-