Óčko: Youtubeři mají vliv na prodej kosmetiky či oblečení

čtvrtek, 17. srpna 2017, 15:25 Internet & Mobil, TV MediaGuru

TV Óčko a Confess Research vytvořily panel mladých a změřily vliv youtuberů na prodeje.

Necelá třetina facebookových fanoušků (31 %) hudební televize Óčko se v posledním půl roce řídila doporučením youtuberů a blogerů při koupi produktu. Výsledky přináší první výzkumný projekt hudební televize, který vznikl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Confess Research. Jeho cílem bylo zmapovat vliv youtuberů na prodeje výrobků u facebookových fanoušků Óčka.

Óčko a Confess Research zároveň oznámily vznik panelu mladých pro dotazování pod názvem Ó Teen panel. Tvoří ho facebookoví fanoušci Óčka. Sběr je možný až na vzorku 1000 lidí. Ó Teen panel se zaměřuje na cílovou skupinu do 24 let, umožňuje získat i názor nejmladší věkové skupiny 13-17 let. Využívat ho můžou různé subjekty, které chtějí tuto skupinu lidí dotazovat.

Get the Louk na prezentaci výzkumu
Get the louk na prezentaci výzkumu

Mezi mladými je sledování youtuberů rozšířené. Žádného youtubera nesleduje jen 4 % mladých fanoušků Óčka do 24 let. Největší procento uživatelů sleduje v průměru 1-5 youtuberů (35 %), další více než čtvrtina uvedla, že sleduje v průměru 6-10 youtuberů. Nejatraktivnějšími tématy, která uživatelé nejvíce u youtuberů sledují, jsou hry a zábava, životní styl a krása a móda. Nejsledovanějším youtuberem mezi fanoušky Óčka je Shopaholic Nicol (64 %), následují Kovy (49 %) a Anna Šulc (44 %).

V posledním půl roce si nějaký výrobek od youtubera nebo blogera koupilo 31 % fanoušků Óčka, 69 % odpovědělo záporně. Ti, kteří se doporučením řídili, si v průměru pořídili dva výrobky. Průměrná cena výrobku byla necelých 600 Kč. Nákupní sílu vyhodnotila agentura Confess Research jako celkem vysokou, nejdražší zakoupený výrobek byl v hodnotě téměř 6 tisíc korun.

Zdroj:
Zdroj: Confess Research, Óčko TV

Uživatelé se řídili především doporučením youtuberů Get the louk (12 %), Petra Lovelyhair (11 %) a Vadak (9 %). Tito youtubeři motivovali každého desátého mladistvého, aby si koupil na jejich doporučení nějaký výrobek. Nejčastějšími výrobky, které si mladí kupovali na základě doporučení youtuberů, byly ze segmentů kosmetika, oblečení a klenoty.

Zdroj: Confess Research, Óčko TV
Zdroj: Confess Research, Óčko TV

Obchody, do kterých mladí na základě doporučení youtuberů přišli nejčastěji, jsou Realgeek.cz, Footshop.cz a Aliexpress. Pokud by si uživatelé sociálních sítí mohli vybrat, jakou značku oblečení si pořídí bez ohledu na její cenu, nejčastěji se vyjadřovali pro Calvin Klein, Nike, H&M či Adidas. Z fastfoodových řetězců dosáhly vyrovnaného postavení McDonalds a KFC.

Ke komunikaci uživatelé sociálních sítí Óčka nejčastěji využívají Messenger (94 %) a poté Facebook (58 %) a SMS (58 %). Uživatelé facebooku Óčka jsou nejčastěji také fanoušky na facebooku Evropy 2 a Primy Cool.

Hudební stanice Óčko má v současnosti více než 750 tisíc fanoušků na sociálních sítích, z toho je na Facebooku v Česku 430 tisíc fanoušků a na Slovensku 143 tisíc. 71 % z nich je mladší 24 let.

O výzkumu

Výzkum pomocí CAWI dotazníků (dotazování probíhalo přes mobily) se uskutečnil na vzorku tisícovky respondentů Ó Teen panelu, proběhl v červnu 2017. Na Facebooku má Óčko v Česku 430 tisíc fanoušků a na Slovensku 143 tisíc. 71 % z nich je mladší 24 let.

-mav-