Effie: Nejúspěšnější agenturou je Momentum
Nejvíce cen na 20. ročníku soutěže efektivity Effie posbírala agentura Momentum.

McCann Team Red a Vodafone tým, foto: McCann Prague
Soutěž Effie vyhlásila letošní vítěze. Co do počtu cen se stala nejúspěšnější agentura Momentum, která získala celkem pět cen – jedno zlato, tři stříbra a jeden bronz. Čtyři ocenění – dvě zlata, stříbro a bronz – si odnesla agentura McCann. Třetí nejúspěšnější je Young & Rubicam se třemi cenami.
Mezi zlatem oceněné projekty patří v kategorii Potraviny například kampaň „Hvězdy zítřka“, kterou agentura Momentum připravila pro značku Kinder společnosti Ferrero.
Nejvíce prací usilovalo o uznání poroty v kategoriích Ostatní služby a Finanční služby. V první z nich vyhrála kampaň „Jak se nejskromnější vánoční nabídka stala tou nejcennější“ společnosti Vodafone od agentury McCann. V druhé zmíněné kategorii se na stupeň vítězů dostala kampaň „Nová krev pro české podnikání“, kterou Young & Rubicam vytvořila pro Českou spořitelnu.
V kategorii Malý rozpočet zvítězila kampaň Milan pro Lego, pod níž je podepsána agentura Ogilvy PR. Loni nově zavedená kategorie Kampaně veřejné správy zatím svůj potenciál zdaleka nevyčerpala a udělila pouze dvě stříbrné ceny.
Vlastnímu hlasování porotců letos poprvé předcházela validace údajů o dopadech kampaní, kterou zajistily výzkumné agentury Ipsos, Kantar, Nielsen Admosphere a Stem/Mark. Hodnocení bylo celkově zpřísněno. „Nevěděli jsme, co zpřísnění hodnocení přesně udělá. Vzhledem k dosavadní neochotě zadavatelů dělit se o obchodní výsledky, mohl klidně nastat pokles,“ říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.
Do letošního dvacátého ročníku bylo přihlášeno 70 prací, což je o pět více než loni. Podle AKA nárůst svědčí o tom, že trh si o prokazatelné výsledky pro hodnocení už doslova říkal. Pro řadu zadavatelů to znamenalo změnu přístupu, kdy museli poskytnout informace o prodejích nebo jiných parametrech efektivity pro účely soutěže. Tyto údaje jsou často k dispozici pouze porotcům a nebudou zveřejněny.

David Čermák, CEO Momentum; John Wrigt, McCann WorldGroup; Razvan Capanescu, McCann Prague; Jan Binar, CEO McCann Prague.
Přehled výsledků 20. ročníku soutěže Effie
Kategorie | Kampaň | Klient | Agentura | Další agentury |
POTRAVINY | ||||
zlato | Hvězdy zítřka | Ferrero Česká / Kinder Chocolate | Momentum CR | – |
stříbro | Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny? | SZIF / Klasa | Momentum CR | 1 Year & More, Knowlimits |
bronz | Čokoláda, která za 2 měsíce naučila lidi mít rádo vysokoprocentní čokoládu | Nestlé Česko / Orion | Zaraguza CZ | Darq Studio CZ |
NÁPOJE | ||||
zlato | S poctivostí nejdál dojdeš | Plzeňský prazdroj | McCann Prague | Triad Advertising |
stříbro | Bez silné značky nezdražíš | Heineken ČR / Strongow | VCCP | – |
bronz | Nejlepší ovoce si najde cestu na Moravu | Linea Nivnice / Hello | Young & Rubicam Praha | – |
SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ | ||||
zlato | neuděleno | – | – | – |
stříbro | Dobrá rada nad slevu | L’Oréal ČR | McCann Prague | – |
stříbro | Maybelline Make up in the City | L’Oréal ČR | Zaraguza CZ | Darq Studio CZ |
bronz | Jak z mezinárodní kampaně udělat lokální úspěch | Porsche ČR / Volkswagen | Kaspen/Jung von Matt | Mediacom, Doblogoo |
MALÝ ROZPOČET | ||||
zlato | Milan | Lego Trading / Lego Technic | Ogilvy PR | – |
stříbro | neuděleno | – | – | – |
bronz | Nevýslovně luxusní | Rémy Cointreau CR | McCann Prague | – |
bronz | Prison Exit | Amnesty International CZ | Havas Prague | – |
SOCIÁLNÍ, EKOLOGICKÝ, KULTURNÍ MARKETING | ||||
zlato | Ve své kůži: kampaň, která zrušila kožešinové farmy v Česku | Svoboda zvířat | Leo Burnett | – |
stříbro | Výstava RETRO | Národní muzeum | Havas Prague | – |
bronz | Charitativní házená | Ford Motor Company | Wunderman | – |
FINANČNÍ SLUŽBY | ||||
zlato | Nová krev pro české podnikání | Česká spořitelna | Young & Rubicam Praha | – |
stříbro | Flexi Odpočívá v pokoji | Pojišťovna České spořitelny, VIG | Boomerang Communication | – |
bronz | Lunární kampaň | ŠkoFin / Volkswagen Financial Services | Momentum CR | – |
bronz | Podnikatelská půjčka za pět devět | Moneta Money Bank | Labstore | – |
OSTATNÍ SLUŽBY | ||||
zlato | Jak se nejskromnější vánoční nabídka stala tou nejcennější | Vodafone CR | McCann Prague | MEC |
stříbro | neuděleno | – | – | – |
bronz | Letgo – vyfoť, sdílej, domluv a prodej | OLX / Letgo | VCCP | Mindshare |
bronz | Pojištění pro zodpovědné rodiče / Brouček | Česká pojišťovna | Young & Rubicam Praha | Swimming Pool Agency |
KAMPANĚ VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||||
zlato | neuděleno | – | – | – |
stříbro | Naše červená vína | Vinařský fond / Vína z Moravy, vína z Čech | Momentum CR | – |
stříbro | Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny? | SZIF/ Klasa | Momentum CR | 1 Year & More, Knowlimits |
bronz | neuděleno | – | – | – |
Zdroj: AKA
-stk-