Pro úspěch na Instagramu jen líbivý obsah nestačí
Na Instagramu může uspět jen ten, kdo pochopí své fanoušky.
Instagram, vizuální sociální síť patřící Facebooku, na denní bázi používá 500 milionů uživatelů. Podle oficiálních údajů z prvního čtvrtletí letošního roku eviduje Instagram globálně 800 milionů uživatelů, jen v České republice 1,5 milionu uživatelů. Firemních profilů je celkem 8 milionů. Aktivně inzerují dva miliony z nich. K úspěchu na Instagramu však zdaleka nestačí jen líbivý obsah. „Firmy, které zde chtějí komunikovat, musí především pochopit, proč to vlastně dělají, porozumět síti jako takové a do hloubky poznat své fanoušky,“ uvedla na konferenci Affiliate marketing Katka Pavlíčková, specialistka na byznysové využití Instagramu.
Sdílení pěkných fotografií je pro úspěch základ, nicméně i poté musí být firmy v komunikaci aktivní a podporovat interakci s fanoušky. „Nestačí jen počet sledujících, algoritmy Instagramu zohledňují i počet lajků a komentářů u jednotlivých příspěvků,“ popsala Katka Pavlíčková s tím, že by firmy také neměly opomíjet ani zprávy v rámci Direct Message. Rovněž se vyplatí využívat funkci Stories, kde nasdílené momentky za 24 hodin zmizí. Se Stories se podařilo zvýšit dosah například profilu Dárková Krabička.
Firmy by se rovněž měly starat o to, kdo je sleduje. Podle studie z roku 2015 je na Instagramu 8 % profilů falešných a 30 % neaktivních. Kombinace aktivních a falešných fanoušků může ve výsledku metrikám daného účtu uškodit, nemluvě o vizitce, kterou tak o sobě dává.
Duplikaci s Facebookem na Instagramu nechtějí
Pro tvorbu obsahu a stanovení obsahové strategie se zase vyplatí prohlédnout si, jaký typ obsahu se lidem líbí. U již získaných followerů se tak firmy mohou podívat, jaké další firemní profily sledují a které fotografie u nich nejlépe z pohledu interakcí fungují – někde mohou fungovat záběry ze zákulisí, jinde detaily produktů. Rovněž je dobré prozkoumat, co se se děje pod hashtagy.
„Také je dobré si uvědomit, že lidé na Instagramu hledají něco nového. Určitě zde nechtějí jen duplikaci obsahu, který už viděli na Facebooku,“ zdůraznila Katka Pavlíčková. Za příklad dobré praxe může posloužit firemní profil Casetify, specializující se na kryty na mobilní telefony, kde probíhá výrazná interakce s followery. V českém kontextu se daří firmě Footshop.
Kromě práce s publikem se vyplatí i promyšlené dávkování obsahu, které uživatelé dostane na web uvedený v záhlaví profilu, v tzv. biu. Dobrým příkladem je módní bloggerka @weworewhat, jež přes Instagram láká své followery k sobě na blog, odkud se mohou přes affiliate dostat přímo na kýžené kousky oblečení. To samé však mohou dělat i samotné firmy.
Častým prostředkem pro firemní komunikace je spolupráce s influencery, kteří propagovaný produkt zakomponují do své fotografie a danou značku označí ve svém příspěvku. V červnu letošního roku uvedl Instagram také nový nástroj na označení placeného obsahu, který influencer připojí k danému příspěvku a propojí ho se sponzorem. Kromě posílení transparentnosti nabízí tento nástroj také lepší analytické nástroje pro zadavatele, které tak mohou sami kontrolovat zásah a engagement příspěvku. Na českém trhu tento nástroj však prozatím k dispozici není.
-stk-