E-commerce day: Co čeká e-shopy a jak mohou posílit?
Jak se s důsledky nástupu ekonomické recese vyrovnávají e-shopy a co je čeká v roce 2023? I to se bude rozebírat na „moravské" konferenci E-commerce day 2022.
Pro mnoho e-shopů začíná pomalu, ale jistě těžké období. Ústup koronavirových opatření, začátek války na Ukrajině a s ní související nástup ekonomické recese pravděpodobně ukončí hody, které v e-commerce světě poslední dva roky panovaly a odrazí se v nižší ochotě nakupovat ze strany spotřebitelů. Přesto je zde nemálo e-shopů, které se s nastalou situací vyrovnávají s grácií. Jak to dělají? I o tom bude konference E-commerce day 2022. Je určena malým a středním e-shopům a uskuteční se 8. října 2022 v prostorách Impact hubu v Brně. Připraveno je 20 přednášek a 10 workshopů z oblasti marketingu, práva, účetnictví, logistiky, ale také příběhy majitelů e-shopů, jež se s přicházející krizí nejlépe vyrovnávají.
Za konferencí stojí v roli organizátorů nadšenci do e-commerce z neziskové organizace GUG.cz, kteří se sami pohybují v e-shopovém světě.
Jak vyjít z ekonomické krize silnější?
Nejžhavější téma, které řeší nebo brzy bude řešit téměř každý e-shop, je vyrovnávání se s důsledky nástupu ekonomické recese. Po enormních nárůstech tržeb v dobách největší covidové pandemie přichází střemhlavý pád způsobený kombinací nečekaných událostí na Ukrajině a přirozeného vývoje ekonomického cyklu.
Jak s e-shopem tuto post-covidovou kocovinu ustát poradí Michal Kubíček, který je e-shopovým mentorem s praxí z vlastního e-shopu Svět cukrářů. Také Michal Krutiš poskytne know-how, jak se masivním propadům tržeb bránit pomocí změny marketingové strategie. Zazní řada tipů, které lze aplikovat již dnes.
Co čeká e-shopy v roce 2023?
Kromě rad, jak ustát aktuální situaci, je důležitá také příprava na další období. Rok 2023 bude pro většinu e-shopů výzvou. E-commerce prostor už nebude takový jako býval před rokem 2020, kdy do našich životů poprvé vstoupila covidová pandemie. Je nezbytné tuto skutečnost přijmout a přizpůsobit se jí.
Všechny e-shopy musely začátkem roku přidat na své stránky cookie lištu, která je připravuje o spoustu cenných dat. Co se stane, přijdou-li další regulace a firmy jako Google či Facebook nebudou moci sbírat data vůbec? Jak to bude s výkonnostním marketingem, na kterém stojí velká část obratů každého e-shopu? Toto téma otevře přední analytik a spoluvlastník agentury Taste Jan Tichý ve své přednášce o zániku 3rd party cookie.
Nelze ignorovat zesilující trend marketplace v posledních letech. Bude přes virtuální tržiště do pár let proudit více než třetina obratu každého e-shopu i v České republice? Pozice Česka coby e-shopové velmoci (země s nejvyšším podílem e-shopů na počet obyvatel) není dlouhodobě udržitelná a e-shopy bez přidané hodnoty budou zanikat. Jak se připravit na příští roky, kdy si Mall, Alza nebo třeba Kaufland či Amazon budou rozdávat karty, nám prozradí expert David Cikánek.
Chcete-li provozovat e-shop, nepůjde to bez právních regulací. Advokátka Jana Sedláková poradí, jak se vyrovnat s rostoucími požadavky na transparentnost e-shopů (například s regulacemi recenzí, tajemnou směrnicí „DAC-7” či přísnějším pravidlům při záměrném navyšování cen před slevovou akcí).
Inspirace od úspěšných e-shopů
Na konferenci se v roli řečníků představí několik majitelů e-shopů, kteří zvládají aktuální situaci ustát. S účastníky se podělí o to, co je klíčové pro úspěšné fungování v dnešní době a jaké jsou jejich plány do budoucna.
Vystoupí např. Erika Eliášová - ženu, která hýbe světem módy na internetu a jejíž e-shop Erika Fashion zažívá v současnosti velmi úspěšné období, a také David Herold, podnikatel v e-commerce a zakladatel e-shopů Ketomix a Gardina. Ukáže , jak nad svými projekty přemýšlí, co považuje za důležité a jakým způsobem přistupuje ke změnám na trhu.
Inspiraci přinese také Jakub Šulák zabývající se prodejem druhotného softwaru na trzích po celé Evropě. Jeho e-shop Forscope se stal vítězem slovenské soutěže ShopRoku pro rok 2021.
Důraz na přidanou hodnotu, přístup a budování značky
Přístup ke klientům a nastavení zákaznického servisu bude hrát čím dál větší roli. O tom, jak správně komunikovat se zákazníky a jak zvýšit tržby e-shopu díky zákaznické podpoře, bude hovořit Daniel Višňák.
Výsledky průzkumu představí Juraj Harkabuzík, který na 1500 e-shopech odhalil nejčastější chyby v nastavení zákaznického servisu. V rámci přednášky zazní také informace, jak těmto chybám v nastavení předejít, aby byl zákaznický servis efektivní z pohledu nákladů a výkonný při obsluze klienta.
dnešní době je víc než kdy jindy nutné dostatečně vysvětlit vlastní přidanou hodnotu a tím si obhájit třeba i vyšší cenu zboží. Jak účinně prezentovat, v čem jste jiní (lepší) než konkurence, a přesvědčit zákazníky k nákupu právě u vás? To ve svém workshopu předvede specialista na obchod Petr Bernadič.
S působením e-shopu navenek souvisí rovněž posilování značky, které bude v době krize důležitější než kdy dříve. O tom, jak brand budovat a že to není alchymie, bude mluvit expert na branding Ivan Jašek. Odbornice na Facebookové kampaně Bára Kheler, zase v praktickém workshopu ukáže, jak díky lepší práci s brandem zlepšit výkon kampaní na Facebooku.
Hledání nových příležitostí: transformace modelu nebo crowdfunding?
Juraj Sakso bude hovořit o možnostech posunu z B2C do B2B sféry a naopak. Na konkrétních příkladech z praxe ukáže, co taková transformace přináší a jaké jsou její výhody či nevýhody.
Transformace z B2B na B2C model (či opačně) však v některých případech nemusí být tou nejlepší cestou. V posledních letech se stále více hovoří o tzv. D2C modelu. Co to vlastně je? Jde jen o bublinu, která brzy splaskne, nebo je to nový trend, jenž razantně změní českou i globální e-commerce? Proč dnes celebrity jen nevystupují v reklamách, ale místo toho zakládají vlastní značky? Komu se to povedlo a kdo naopak absolutně selhal? O tom bude mluvit Radek Hudák, CMO společnosti Shoptet.
Další řečníky a detailní program najdete zde.