Zlatý hřebík do rakve
Kritizovat je snadné. V případě Louskáčku 2007 snadnější než kdykoli předtím.
Slavnostní večer, kde si ocenění hosté i předávající zástupci sponzorů připadali jako ve špatném hororu, by dokázal rozcupovat průměrný hrobník bez dokončeného základního vzdělání. Označit jeho úroveň za vysokou může jen skutečně slabomyslný člověk, který přišel o poslední zbytky soudnosti.
Pocity nudy a rozčarování se ve frontě na drink, servírovaný arogantním personálem divadelního baru karlínského divadla, mísily se vztekem těch, jejichž práce před pár měsíci posbíraly ceny v mezinárodní konkurenci např. na festivalech v Portoroži a v Meribel, ale doma se maximálně krčí na short listu.
Nebudu kritizovat. Místo konstruktivní kritiky mám destruktivní návrh:
Zrušme Louskáčka. Ztratil smysl.
Práce oceněné zlatem a stříbrem na Louskáčku by měly bodovat na významných mezinárodních festivalech typu Cannes, Clio Awards apod. To se v posledních letech děje vyjímečně. Ceny Grand Prix a Klient roku by měly vyzdvihnout vyjímečné projekty a odvážný přístup, aby ostatní hráči (klienti a agentury) na malém českém reklamním trhu byli více motivováni ke kreativnější reklamě. Jak v tomto ohledu dopadl rok 2007?
Cena Klient roku nebyla udělena. Jen pro připomenutí: Za rok 2003 ji získala společnost Alphaduct za inovativní kampaň, kdy divákům nabídla každý den nový TV spot. Za rok 2004 společnost Škoda Auto za to, že se její reklama po letech konečně dostala na stejnou úroveň jako její auta. A o rok později porota kontroverzně zvolila za klienta roku malou firmu Kentoya za sérii originálních animovaných TV spotů. Za rok 2006 si Klienta roku naopak odnesl gigant Vodafone, který si na koleně a s pomocí pár šikovných freelancerů vyrobil legendární čtvrtníčkovskou vánoční kampaň s čivavou.
Ani Grand Prix letos nebyla udělena, porota byla opravdu „krutá, ale spravedlivá,“ jak pravil její předseda. Ale není to vlastně škoda? Vždyť 4 stříbrné a 1 zlatý Louskáček najednou nezískala žádná kampaň už několik let a kdy byla naposledy Grand Prix udělena komerčnímu klientovi za kampaň, kterou řádně zadal a zaplatil, se nedozvíte ani na webu ADC.
Z letošních 26 Louskáčků patří celkem 10 klientům z neziskového sektoru a dalších odhadem 5 klientům, kteří by si reklamu za normálních tržních podmínek nemohli dovolit. Minimálně ne u mezinárodní agentury, která práci sice přihlašuje, ale za hodinu kreativce běžně účtuje několik tisíc korun.
Jen hňup nevymyslí dobrý nápad, když nemá žádná omezení. A jen profesionál přijde opakovaně s kvalitním nápadem, který chytře řeší klientovo zadání. Louskáček vždy pomáhal oddělit hňupy od profesionálů. Letos tuto schopnost podle mého názoru ztratil a tím zparodoval sám sebe.
Morbidní banner verbující k registraci prací byl podivnou předzvěstí, amatérský pohřební večírek pak symbolickou tečkou. Louskáček 2007 je mrtev. Ať žije Louskáček 2008? Raději ne.