Cílení dle chování: behaviorální marketing 2.0
Čím lépe zákazníka znáte, tím lépe mu cokoliv prodáte. Tímto heslem se začaly řídit nejvýznamnější světové vyhledávače na cestě za téměř "dokonalým" cílením reklamy.
Koncem minulého roku jsem se věnoval behaviorálnímu marketingu v článku Někdo se dívá. Co se od té doby událo a co to znamená pro zadavatele?
Většina z vás se již pravděpodobně setkala s PPC inzeráty. Ty se zobrazují na základě toho, co jste zadali (hledali) na vyhledávači (např. Googlu nebo Seznamu). Největší světové vyhledávače nyní přicházejí s novou technologií, která tento (již tak dost relevantní) způsob cílení podstatně zdokonaluje.
Začaly totiž využívat právě zmíněný behaviorální marketing. V praxi to vypadá tak, že právě ty PPC reklamy, které se např. nyní zobrazují (na Googlu či Seznamu) na základě právě zadaného klíčového slova se budou zobrazovat nikoliv na základě právě zadaného slova, ale na základě toho, co jste hledali (zadávali) za poslední 2 roky. Tyto údaje si vyhledávače ukládají a identifikují Vás buď na základě IP adresy nebo na základě tzv. cookies.
Ambice jsou větší
Nicméně některé vyhledávací servery mají ambici jít ještě dále. Protože málokterý vyhledávač poskytuje pouze vyhledávání (poskytují i desítky dalších služeb), chystají se zobrazovat reklamy na základě vašeho chování na všech jejich službách (za poslední 2 roky).
Jako příklad by mohlo posloužit např. toto: pohybujete se v Yahoo!Maps (mapy na Yahoo;), kde často hledáte adresy v Českých Budějovicích. Yahoo si to zapamatuje a spojí si vás s touto oblastí. Až potom budete hledat v klasickém Yahoo vyhledávači například "reality" - vyskočí na vás reklamy týkající se realit, ale přednostně realit v Českých Budějovicích.
Nebo jinak. Navštěvujete-li v rámci nějakého portálu pravidelně sekci "zdraví," systém usoudí, že jste hypochondr a bude vám reklamy na léky a zdravou výživu zobrazovat ať budete (v rámci daného portálu) kdekoliv. Toť jen příklad;)
Mezi průkopníky v oblasti behaviorálního cílení (behavioral targeting) patří především americký gigant Yahoo. Spolu s Yahoo zahájili své behaviorální pokusy i Microsoft a AOL.
A co na to Google?
Svůj systém behaviorálního cílení samozřejmě plánuje, nicméně Google má oproti zmíněným konkurentům jednu zásadní nevýhodu - je jednička a to na celém světě. Je tedy pod ohromným drobnohledem a častou kritikou (týkající se jeho nakládání s "osobními údaji"). Vyjádření z Googlu tedy zní, že se brzy něčeho podobného dočkáme, ale nebude se jednat o podobný princip jako u konkurentů. Konkrétně "Google wants to compute PageRank for every single person." Což si lze představit tak, že když váš kolega (kolegyně) zadá na svém počítači do Googlu to samé klíčové slovo, co vy (u svého počítače), Google mu poskytne úplně jiné výsledky hledání (i reklamy), než vám. Každý "člověk" (resp. počítač/cookie) bude mít tedy svůj vlastní rankovací systém (způsob, podle kterého se řadí výsledky vyhledávání na SERP (stránce s výsledky).
Osobní názor
Zcela jistě se jedná o fantastickou věc, která opět o něco více spojí nabídku s poptávkou. Na druhou stranu (osobně) doufám, že ona vychytávka půjde vypnout, protože jako člověk zabývající se search marketingem hledám tisíce slov, která nemají "nic" společného s mými osobními zájmy nebo zvyklostmi. Jinak řečeno, mohlo by to způsobit, že už nikdy nenajdu to, co opravdu hledám:). A to nezmiňuji fakt, že se u jednoho počítače může střídat více lidí (z čehož by mohly vznikat zábavné situace). Nicméně, to pány z Googlu předpokládám napadlo....